مدیران فعلی بورس از حوادث سال ۹۹ درس نگرفته اند/تصمیم گیری های مدیران بورس از روی استیصال است/ دخالت در کار صندوق ها  موجب ریزش بازار می شود

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی و بازار سرمایه گفت: اتفاقات سال ۹۹ در بورس ماحصل اتخاذ سیاست ها و فعالیت هایی بود که بدون برنامه و دفعتا ابلاغ می گردید، سیاست هایی که سیاست نبود بلکه از روزمرگی و استیصال فراوانی دربطن آن نهفته بود که منجر به  تشتت در بازار سرمایه و تصمیم گیری هایی شد که به ناکارآمدی بیشتر بازار، ریزش های مداوم و از بین رفتن سرمایه و اعتماد مردم منتهی شد، موضوعی که به نظر می رسد مدیران بورس از آن درس نگرفته اند.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، قدرت الله امام وردی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص ابلاغیه جدید سازمان بورس درباره کاهش حداکثر خرید صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد و تصمیمات کمیته پایش ریسک گفت: با توجه به مصوبات و ابلاغیه های کمیته پایش ریسک طبیعتا این کمیته ذیل ساختار سازمان بورس فعالیت می کند، همچنان که سازمان بورس نیز در چارچوب اهداف و برنامه های شورای عالی بورس و تصمیماتی که اتخاذ می کند فعالیت های خود را ساماندهی می کند بنابراین کمیته پایش ریسک اختیاراتی از سوی رئیس بورس دارد که به لحاظ قانونی تا اینجای کار عملکرد این کمیته در چارچوب قانونی و اختیاراتی است که از طریق شورای عالی بورس به رئیس سازمان بورس و از طریق رئیس بورس به این کمیته واگذار شده است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما مصوبات و طرح های ابلاغ شده کمیته پایش ریسک و سازمان بورس در روزهای اخیر زنگ خطر تکرار ریزش های سال ۹۹ را به صدا درآورده گفت: اتفاقات سال ۹۹ در بورس ماحصل اتخاذ سیاست ها و فعالیت هایی بود که بدون برنامه و دفعتا ابلاغ می گردید، سیاست هایی که سیاست نبود بلکه از روزمرگی و استیصال فراوانی دربطن آن نهفته بود که منجر به تشتت در بازار سرمایه و تصمیم گیری هایی شد که به ناکارآمدی بیشتر بازار، ریزش های مداوم و از بین رفتن سرمایه و اعتماد مردم منتهی شد، موضوعی که به نظر می رسد مدیران بورس از آن درس نگرفته اند و بیم آن می رود با تکرار سیاست گذاری های غلط باز هم همان ساختار و روند را در سال جاری تجربه کنیم.

قدرت الله امام وردی خاطر نشان کرد: بنده معتقدم هر گونه دخالت در بازارهای مختلف یعنی انواع بازارهایی که در اقتصاد می شناسیم و وجود دارد مثل بازار سرمایه و بازار مالی؛ جز ایجاد محدودیت حاصلی ندارد مثل کاهش فعالیت های صندوق ها از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد یا کاهش یا افزایش حاشیه نوسانات که در سال ۹۹ به شدت دستکاری می گردید.

وی در این باره توضیح داد: عمده تصمیماتی که سال ۹۹ اتخاذ گردید برگرفته از کار کارشناسی شده و منطق بورس نبود، بلکه از روی استیصال بود و جای عقلانیت در آن خالی بود، چرا که براساس منطق بلند مدتی برای بورس و سهامداران برنامه ریزی نشده بود.

قدرت الله امام وردی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تشریح کرد: مساله مهمی که در اقتصاد باید رعایت شود برنامه ریزی بلند مدت است این موضوع از جهات مختلفی برای سرمایه گذاران بسیار حائز اهمیت است چرا که برنامه داشتن آن هم برای بلند مدت به تعیین مسیرها و ساختارهای پیش رو و تامین زیر ساخت های مورد نیاز کمک می کند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: در حالی که در ایران بخشنامه ها موردی و روزمره منتشر و ابلاغ می شود، در چنین وضعیتی فضای برنامه ریزی و چشم انداز برنامه ریزی و انتظارت بازار تحت الشعاع قرار می گیرد لذا تصمیماتی که در بورس اتخاذ می شود شاید به زعم مدیران بورس چند روزی نتیجه بدهد و تاثیر مطلوبی داشته باشد اما این نوع دخالت ها در بورس عمدتا در بلند مدت روی بازار اثر منفی به جا می گذارد و منجر به ایجاد اختلال در تصیمات سرمایه گذاران و فعالان بازار می شود که در مجموع به زیان سهامداران حقیقی بخصوص سهامداران خرد است.

قدرت الله امام وردی معتقد است: کاهش سقف خرید صندوق ها از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد موجب افزایش ریزش و عرضه بیشتر می شود. با اینکه مدیران بورس می دانند دخالت در کار صندوق ها چنین نتیجه ای دارد مشخص نیست چرا در کار صندوق ها دخالت می کنند .

وی در این باره تصریح کرد: یکی از اتفاقاتی که در دوره پیش شاهد آن بودیم هجوم مردم برای گرفتن کد بورسی بود. به دلیل عدم آشنایی مردم با معامله در بورس و عدم قدرت تحلیل مردم در بازارهای مالی برای اینکه دچار زیان نشوند به مردم عادی توصیه شد به صورت غیر مستقیم از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد بورس شوند چرا که تیم متخصصی در خصوص سرمایه گذاری در این صندوق ها تصمیم گیری می کند که به نفع مردم و کاهش ریسک سرمایه آنهاست. قطع به یقین با تصمیم جدید کمیته پایش ریسک شاهد افزایش عرضه و ریزش های مکرری در بازار خواهیم بود، علی رغم اینکه تصمیم گیرندگان به زعم خود امیدوار هستند که با این تصمیم سرعت رشد شاخص را کاهش دهند اما این تصمیمات اثر گذار نیست چرا که نهادهایی وجود دارند که لزوما بخش خصوصی نیستند، پس باز هم شرایط به نفع حقوقی رقم می خورد.

قدرت اله امام وردی معتقد است: با تصمیم جدید کمیته پایش ریسک دوباره صندوق های سرمایه گذاری که تنها پناهگاه سرمایه گذاران حقیقی غیر متخحصص در بازار است از آنها گرفته می شود، یعنی به صورتی زمینه چینی شده که مردم به سمت سرمایه گذاری مستقیم در بورس سوق داده شوند، برنامه ای که نتیجه ای جز زیان برای مردم ندارد چرا که مردم عادی بدون داشتن چشم اندازهای درست معاملاتی وارد بورس می شوند و قطعا نتیجه ای جز زیان در انتظار آنها نیست.

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 42091

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha