پرونده تجارت خارجی در ۱۴۰۱ چگونه بسته شد؟ + نمودار

کارنامه تجارت خارجی ایران در سال گذشته نشان می‌دهد که به لحاظ ارزش به رقم ۱۱۲میلیارد و ۸۲۱میلیون دلار رسیده و تراز تجاری کشور منفی ۶میلیارد و ۴۸۹میلیون دلار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، جزییات آمار تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۱ منتشر شد. آمارهای گمرک ایران حاکی از این است که در ۱۲ماهه سال ۱۴۰۱، صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید، همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر ۱۲۲میلیون و ۵۶هزار تن به ارزش ۵۳میلیارد و ۱۶۶میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، کاهشی ۰.۱۵درصدی در وزن و افزایش ۹.۷۴درصدی در ارزش دلاری داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت با کاهشی ۹.۷۶درصدی در وزن و افزایشی ۱۲.۵۷درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، به ارقام ۳۷میلیون و ۱۸۰هزار تن و ۵۹میلیارد و ۶۵۵میلیون دلار رسیده است. بر این اساس، حجم تجارت خارجی ایران در سال گذشته به رقم ۱۱۲میلیارد و ۸۲۱میلیون دلار رسیده است و تراز تجاری کشور منفی ۶میلیارد و ۴۸۹میلیون دلار است.

کشورهای عمده مقصد صادرات

طی دوازده ماهه سال ۱۴۰۱ بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشورهای چین با رقمی بالغ بر ۱۴میلیارد و ۵۸۴میلیون دلار و سهم ۲۷.۴۳درصد از کل ارزش صادرات، عراق با ۱۰میلیارد و ۲۳۸میلیون دلار و سهم ۱۹.۲۶درصد، ترکیه با ۷میلیارد و ۴۵۹میلیون دلار و سهم ۱۴.۰۳درصد، امارات متحده عربی با ۵میلیارد و ۷۶۷میلیون دلار و سهم ۱۰.۸۵درصد و کشور هند با ۲میلیارد و ۱۴۶میلیون دلار و سهم ۴.۰۴درصد از کل ارزش، صورت گرفته است.

کشورهای عمده طرف معامله واردات

طی دوازده ماهه سال ۱۴۰۱، کشور امارات متحده عربی با اختصاص رقمی بالغ بر ۱۸میلیارد و ۳۹۵میلیون دلار و سهمی در حدود ۳۰.۸۳درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است. همچنین کشورهای چین با ۱۵میلیارد و ۷۴۴میلیون دلار و سهم ۲۶.۳۹درصد، ترکیه با ۶میلیارد و ۹۹میلیون دلار و سهم ۱۰.۲۲درصد، هند با ۲میلیارد و ۸۵۰میلیون دلار و سهم ۴.۷۸درصد و آلمان با ۲میلیارد و ۱۹میلیون دلار و سهم ۳.۳۸درصد از کل ارزش واردات، جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده اند.

روایت آماری از ترانزیت کشور

طی سال گذشته، میزان ترانزیت خارجی کشور در حدود ۱۲میلیون و ۹۱۲هزار تن بوده است که نسبت به رقم ۱۲میلیون و ۶۳۳هزار تن در مدت مشابه سال ماقبل آن، رشد ۲.۲درصدی داشته است.

وضعیت تجارت در اسفند ماه

داده‌های گمرک ایران نشان می‌دهد که در اسفند ماه ۱۴۰۱ معادل ۴میلیارد و ۳۶۶میلیون دلار کالا صادر و در مقابل ۵میلیارد و ۹۵۵میلیون دلار نیز کالا وارد شده است. بر این اساس، تراز تجاری کشور در اسفند ماه منفی یک میلیارد و ۵۸۹میلیون دلار ثبت شده است. میزان صادرات کشور در اسفند ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه ماقبل آن بیش از ۲۴درصد رشد و میزان واردات اسفند ماه سال گذشته نیز نسبت به ماه ماقبل آن بیش از ۱۰درصد رشد داشته است.

۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 41561
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha