سقوط واردات موبایل در هشت ماه نخست امسال + نمودار

آمار واردات گوشی تلفن همراه در ۸ ماه نخست امسال نشان دهنده سیر نزولی ریالی و دلاری واردات گوشی در طی سال جاری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بر اساس آمار منتشر شده توسط گمرک ایران در آبان ماه حدود ۵ میلیون دلار معادل ۱۴۰ میلیارد تومان واردات گوشی همراه انجام شده است. این میزان شامل گوشی‌های هوشمند، گوشی‌های غیرلمسی (Feature Phone) و گوشی‌های همراه به صورت قطعات منفصله هم می‌شود. در مهر ماه ۱۴۰۱، این عدد برابر ۲۳۹ میلیارد تومان (معادل ۹ میلیون دلار) بود که آمار جدید منتشر شده از سوی گمرک نشان دهنده کاهش ۴۲ درصد واردات گوشی تلفن همراه است.

نکته قابل ذکر در رابطه با این آمار آنجاست که براساس صحبت‌های مراجع ذیربط این آمار باید بسیار بیشتر از اعداد اعلامی باشد. چراکه براساس مصاحبه‌های منتشر شده آمارهای هشت ماهه گمرک حاکی از آن است از ابتدای سال جاری تا انتهای آبان‌ماه، بیش از ۹ میلیون و ۱۴ هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که بیش از ۱۱ میلیون و ۶۴۳ هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده بود، با کاهشی بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاهی مواجه بوده است.

از سوی دیگر ارزش دلاری گوشی‌های همراه وارد شده در ۸ ماه سال جاری حدود یک میلیارد و ۸۳۷ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۹۵۲ دلار بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود دو میلیارد و ۶۵۱ میلیون و ۲۵ هزار و ۴۵۸ دلار بوده است. اما بر اساس لیست کالاهای منتشر شده در سایت گمرک اعداد مذکور با آمار منتشر شده همخوانی ندارد.

افت واردات، رشد قیمت‌ها

بر اساس گزارشی که گمرک ایران فروردین امسال منتشر کرد گوشی تلفن همراه در سال گذشته با ۴ میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار در صدر لیست واردات قرار داشته است که نسبت به سال ۱۳۹۹ از نظر ارزش ۷۱درصد رشد نشان می‌داد.

به گفته کارشناسان ریشه این تضاد آماری ناشی از آن است که گمرک پیش از آغاز سال جاری، کد تعرفه ۸۵۱۷۱۲۱۰ را برای واردات موبایل لحاظ کرده بود و آمار رسمی هم بر اساس این کد اعلام می‌شد. اما در ۸ ماه نخست ابتدایی سال ۱۴۰۱ هیج گوشی تلفن همراهی با این کد وارد نشده است. این موضوع یکی از اشتباهاتی است که منجر به این شده تا آمار گمرک با اعداد اعلامی توسط مراجع ذیربط اختلاف داشته باشد.

آمارهای هشت ماهه نخست امسال نشان دهنده این است که بازار تلفن همراه با افت قابل توجه واردات روبه روست و به اعتقاد کارشناسان بازار همین موضوع یکی از دلایل رشد قیمت موبایل است.

از سوی دیگر سیاست دولت در زمینه برخی برندهای خاص هم به رشد قیمتهای بازار دامن زده است. به رغم گذشت چندین ماه از ورود آیفون‌های ۱۴ به بازار ایران هنوز مسیر رجیستری این گوشی مشخص نشده است. سخنگوی وزارت صمت چند روز قبل اعلام کرد که نحوه رجیستری آیفون‌های ۱۴ به زودی اعلام می‌شود.

سقوط واردات موبایل در هشت ماه نخست امسال

۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 36258
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha