این کشور عربی بازار ایران را در مشت خود گرفت / کدام همسایه بیشترین کالا را از ایران می‌خرد؟ + آمار

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت‌خانه صمت گفت: در فروردین امسال نزدیک به هفت میلیون تن کالای غیر نفتی به ارزش سه میلیارد و ۴۹۶میلیون دلار، بین ایران و ۱۵کشور همسایه تبادل شد که نسبت به فروردین سال قبل ۲۶ درصد در وزن و ۱۱.۵ درصد در ارزش با رشد همراه بوده است. واردات از قطر با ۳.۵ میلیون دلار ۵۲۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت، درباره تجارت غیر نفتی کشور با همسایگان در فروردین ماه اظهار کرد: در اولین ماه امسال، ده میلیون و ۴۷۱ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار صادر شده که ۵۵ درصد وزن و ۵۴ درصد ارزش کالاهای صادر شده به مقصد کشورهای همسایه بوده و یک میلیون و ۸۲۹ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۸۷ میلیون دلار نیز کالا به کشور وارد شده که ۶۸ درصد وزن و ۴۹ درصد ارزش کالاهای وارده نیز از کشورهای همسایه بوده است.

سید روح اله لطیفی افزود: بر اساس آمارهای رسمی، تراز تجاری کشور در فروردین ماه مثبت ۵۵۸ میلیون دلار را نشان می دهد که با صادرات پنج میلیون و ۷۱۷ هزار و ۲۸۳ تنی به ارزش یک میلیارد و ۹۷۹ میلیون و ۴۱۷ هزار و ۶۴۶ دلاری به کشورهای همسایه و واردات یک میلیون و ۲۳۵ هزار و ۸۸۰ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۱۶ میلیون و ۸۱۷ هزار و ۴۷۵ دلار از کشورهای همسایه و بیشینه بودن ۴۶۲ میلیون و ۶۰۰هزار و ۱۷۱ دلاری صادرات نسبت به واردات از کشورهای همسایه، سهم مهمی در مثبت شدن تراز تجاری کشور در فروردین ماه داشته است.

لطیفی درباره مقاصد صادراتی کالاهای غیرنفتی به کشورهای همسایه گفت: عراق با خرید ۶۰۹ میلیون دلار (رشد ۴۳درصدی)، ترکیه با ۵۵۰ میلیون دلار (رشد ۵۲ درصدی)، امارات با ۳۲۰ میلیون دلار (کاهش ۵۲ درصدی)، پاکستان با ۱۱۶ میلیون دلار (رشد ۴۱ درصدی)، افغانستان با ۱۱۵ میلیون دلار (رشد ۶ درصدی)، عمان با ۸۹.۴ میلیون دلار (رشد ۲۰ درصدی) و روسیه با ۶۰ میلیون دلار (رشد ۱۶۷ درصدی) به ترتیب هفت مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی در بین همسایگان بودند. آذربایجان با خرید ۳۳.۴ میلیون دلار (کاهش ۱۴ درصدی)، ارمنستان با ۳۲ میلیون دلار (رشد ۱۴۴ درصدی)، ترکمنستان با ۲۷ میلیون دلار (رشد ۳۲ درصدی)، قزاقستان با ۱۲.۵ میلیون دلار (رشد ۶۷ درصدی)، کویت با ۹.۳ میلیون دلار (کاهش ۳۰ درصدی)، قطر ۶ میلیون دلار (کاهش ۲۰ درصدی) و بحرین با ۱۹۶ هزار دلار (کاهش ۵۸ درصدی)، در رتبه های بعدی مقاصد کالاهای صادراتی ایران در بین همسایگان قرار داشتند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت درباره میزان واردات کالا از کشورهای همسایه در فروردین ماه توضیح داد: امارات با فروش یک میلیارد و ۹ میلیون دلار (رشد ۳۰ درصدی و سهم ۳۳درصدی کل واردات کشور)، ترکیه با ۳۴۵میلیون دلار (رشد ۲۶درصدی)، روسیه با ۵۸.۵ میلیون دلار (کاهش ۴۶ درصدی)، پاکستان با ۴۵.۲ میلیون دلار (کاهش ۲۵ درصدی)، عمان با ۳۷ میلیون دلار (رشد یک درصدی)، عراق با ۷.۱ میلیون دلار (کاهش ۳۰.۵ درصدی) و آذربایجان با ۳.۶ میلیون دلار (رشد ۲۵ درصدی)، هفت کشور نخست همسایه فروشنده کالاهای مورد نیاز کشورمان در فروردین ماه بودند.

وی افزود: قطر با ۳.۵ میلیون دلار (رشد ۵۲۵ درصدی)، قزاقستان با ۳ میلیون دلار (کاهش ۸۳ درصدی)، ترکمنستان با ۲.۸ میلیون دلار (کاهش ۱۲درصدی)، ارمنستان با ۱.۶ میلیون دلار (رشد ۱۳۷ درصدی)، افغانستان با ۱.۴ میلیون دلار (رشد ۱۱درصدی) و کویت با ۱۵۱ هزار دلار (کاهش ۲۷ درصدی) در رتبه های بعدی فروش کالا به ایران از میان کشورهای همسایه در فروردین ماه بودند. در بین ۱۵ کشور همسایه، صرفا از عربستان و بحرین واردات انجام نشده و صادرات به عربستان نیز صورت نگرفته است.

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 42440
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha