تلاش مرموز دموکرات‌ها برای دادگاهی کردن ترامپ

کارشناس مسائل آمریکا معتقد است دموکرات‌ها برای آنکه ترامپ در انتخابات درون حزبی پیروز شود، او را به دادگاه کشاندند، چرا که آن‌ها تصور می‌کنند ترامپ در مقایسه با هر فردی در آمریکا برای رقابت انتخاباتی ۲۰۲۴ ضعیف‌تر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، نخستین دادگاه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا سه‌شنبه چهارم آوریل (۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۲) در ایالت نیویورک، برگزار شد. در این دادگاه که ساعت ۱۴ به وقت محلی و ساعت ۲۲ شب به وقت تهران برگزار شد، ۳۴ فقره اتهام به رئیس جمهوری سابق این کشور وارد شد. این نخستین باری است که یک رئیس جمهور در آمریکا دادگاهی می‌شود. به گفته افرادی که در این دادگاه حضور داشتند جلسه تفهیم اتهام ۳۴ فقره جرم به ترامپ، ۵۷ دقیقه طول کشید.

۳۴ مورد اتهام ترامپ، مربوط به پول‌هایی است که وکیل او یعنی مایکل کوهن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ به عنوان حق‌السکوت به دو بازیگر فیلم‌های مستهجن و یک دربان که گفته‌ می‌شود، اطلاعاتی درباره ترامپ دارد، پرداخت کرده است. این موضوع را فواد ایزدی، کارشناس ارشد مسائل آمریکا به خبرنگار توانا می‌گوید.

تلاش مرموز دموکرات‌ها برای دادگاهی کردن ترامپ
فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا

او می‌افزاید: در آستانه انتخابات سال ۲۰۱۶ بود که ترامپ تلاش می‌کرد به هر نحوی که شده پیروز انتخابات شود. به همین دلیل او با پرداخت مبالغی به این سه نفر، تلاش کرد تا این افراد را به سکوت وادار کند. چرا که اگر آنها درباره کارهای مخفیانه ترامپ صحبت می‌کردند، ممکن بود روی نتایج انتخابات تأثیرگذار باشد. به همین دلیل ترامپ از طریق وکیل خود آقای کوهن، به عنوان حق‌السکوت به یک نفر از این دو نفر بازیگر فیلم‌های مستهجن ۱۵۰ هزار به نفر دوم ۱۳۰ هزار و به دربان دم در هم ۳۰ هزار دلار در آن زمان پرداخت کردند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در آمریکا ارتباط نامشروع جرم نیست و پول دادن به بازیگر فیلم‌های مستهجن هم جرم به حساب نمی‌آید، عنوان می‌کند: مشکلی که اکنون ترامپ پیدا کرده این است که نخست پنهانکاری کرده و دوم آنکه از طریق پرداخت ۳۴ فقره چک به وکیلش بر روی کارهای خود سرپوش گذاشته است. در واقع پولی که ترامپ به وکیل‌پرداخت کرده برای موضوعاتی غیر از حق‌الزحمه او بوده است.

پول دادن به هنرپیشه‌های فیلم‌های مستهجن در آمریکا جرم تلقی نمی‌شود

ایزدی در ادامه تصریح می‌کند: ترامپ در آن سال می‌توانست به طور شخصی پول این سه نفر را پرداخت کند، اگر چنین می‌کرد این مشکل اکنون برای او به وجود نمی‌آمد. پول دادن به هنرپیشه فیلم‌های مستهجن در آمریکا جرم تلقی نمی‌شود. اما ترامپ می‌ترسید که این افراد بروند و درباره کارهایی که او انجام داده است، صحبت کنند و این موضوع به ضرر او تمام ‌شود. در واقع مشکل فعلی ترامپ سبک پول دادن او بوده است. او برای پرداخت این پول ۳۴ بار چک کشیده است و هر چکی که او کشیده به منزله یک اتهام و جرم تلقی شده است.

این پژوهشگر مسائل آمریکا با اشاره به سیاسی بودن این دادگاه بیان می‌کند: دادگاه ترامپ با چنین جرمی یک طراحی سیاسی در آمریکا به حساب می‌آید. در آمریکا دو نوع جرم وجود دارد یک جرمی که خفیف است و شامل جریمه می‌شود و طرف به دادگاه و زندان نمی‌رود. مورد دوم شامل جرم‌های سنگین‌تر است که متهم را دستگیر می‌کنند و دادگاه تشکیل می‌شود و ممکن است فرد متهم محکوم به زندان شود.دادگاه جرم ترامپ را از نوع دوم تلقی کرده است. این در حالی است که پنهانکاری در پرداخت‌ها در دسته بندی جرم‌های سبک قرار می‌گیرد که اگر کشف شود شامل جریمه می‌شود.

وی با اشاره به نقش دموکرات‌ها درباره تشکیل این دادگاه تصریح می‌کند: دادستانی که این پرونده را پیگیری می‌کند، دادستان دموکرات نیویورک است. افرادی که در نیویورک فعالیت می‌کنند اکثراً دموکرات هستند و آلوین دراگ دادستان این پرونده با شعار پیگیری پرونده ترامپ در دادگاه، از سوی مردم رأی آورد. طرفداران ترامپ هم همین را می‌گویند که با توجه به شعار انتخاباتی این دادستان در برخورد با ترامپ در این پرونده نگاه سیاسی داشته است. البته آنها درست می‌گویند شعار انتخاباتی براگ هم همین بود.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ بیان می‌کند: این پرونده در آمریکا سر و صداهایی را به وجود آورده و رسانه‌ها چند روز است این موضوع را پوشش زنده می‌دهند. ترامپ خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آماده می‌کند. او یک‌بار در انتخابات ۲۰۱۶ و بار دیگر در ۲۰۲۰ توانست در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان پیروز شود. برنامه او این است که برای بار سوم در انتخابات درون حزبی پیروز شود و در رقابت‌های انتخاب رئیس‌جمهوری ۲۰۲۴ شرکت کند.

ایزدی معتقد است تشکیل این دادگاه از سوی دموکرات‌ها، جایگاه ترامپ را در میان جمهوری‌خواهان افزایش داده است و عنوان می‌کند: پس از اعلام جرم علیه ترامپ جایگاه او در میان رأی دهندگان به حزب جمهوری‌خواه افزایش پیدا کرده است. در واقع این دادگاه کمک کرد تا ترامپ آرای بیشتری در میان جمهوری‌خواهان به دست آورد. حال این سؤال پیش می‌آید که با توجه به اینکه دموکرات‌ها می‌دانستند برگزاری این دادگاه به نفع ترامپ تمام خواهد شد، چرا این پرونده را تشکیل دادند؟ در پاسخ باید گفت که آن‌ها فکر می‌کنند اگر ترامپ نماینده حزب جمهوری‌خواه شود، به دلیل اینکه نسبت به بایدن فرد ضعیف‌تری است، انتخابات ۲۰۲۴ به نفع دموکرات‌ها تمام خواهد شد.

دموکرات‌ها به دنبال افزایش جایگاه ترامپ در میان جمهوری‌خواهان هستند

وی اضافه کرد: دموکرات‌ها به دنبال این بودند تا جایگاه ترامپ در میان جمهوری‌خواهان افزایش پیدا کند که چنین اتفاقی هم افتاد. دموکرات‌ها می‌دانند که ترامپ در مجموع نامزد ضعیف‌تری نسبت به هر نامزد دیگری در آمریکا است. آن‌ها به دنبال نامزد ضعیف جمهوری‌خواه برای رقابت با بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ هستند به همین دلیل از پیروزی درون حزبی ترامپ حمایت می‌کنند. اگر نامزد دیگری غیر از ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه شود، معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد؛ چرا که هم وضعیت جسمی بایدن خراب است و هم سیاست‌های او جواب نداده است. به همین سبب دموکرات‌ها به دنبال نامزد ضعیف برای رقابت‌های انتخاباتی هستند و احساس می کنند که ترامپ همان نامزد ضعیف است.

وی با اشاره سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولان نظام می‌گوید: اتفاقاتی که در آمریکا افتاده است، جایگاه این کشور را در سطح بین‌المللی کاهش داده است. هیچ رئیس‌جمهور سابقی در ایالات متحده درگیر پرداخت وجه به بازیگران فیلم‌های مستهجن نبوده است. سطح سیاست‌مداران آمریکایی آنقدر پایین آمده است که درگیر این موضوعات شده‌اند. رهبر معظم انقلاب دیروز (سه شنبه ۱۵ فروردین‌ماه) در سخنانی به موضوع دو قطبی‌ پیش آمده در آمریکا اشاره کردند.. اتفاقاتی که دیروز در دادگاه برای ترامپ افتاده است، سند همین وضعیت دو قطبی در آنجا است. این جامعه به قدری دو قطبی شده است که فردی مانند ترامپ، رتبه نخست را میان نامزدهای جمهوری‌خواه به دست می‌آورد. از سوی دیگر جمهوری‌خواهان به دلیل نفرتی که از دموکرات‌ها دارند، حاضر هستند از فردی مانند ترامپ حمایت کنند.

این کارشناس مسائل آمریکا در پایان یادآور شد: آمریکا زمانی که در دنیا قدرتمند شد، سیاست‌مداران «استخوان‌داری» غالباً در رأس کار بودند. افراد توانمند در رأس قوه مجریه یا نهادهای دیگر این کشور قرار داشتند. اما امروز آمریکا از آن سطح به بایدن و ترامپ رسیده است که یکی وضعیت ضعیف‌تری نسبت به دیگری دارد. این موضوع نشانه افول آمریکا است. این برای نخستین‌بار است فردی که در گذشته رئیس جمهور بوده است به دلیل این موضوع سخیف اخلاقی به دادگاه برده می‌شود. البته اگر آمریکا، کشوری با وضعیت طبیعی بود، فردی مانند ترامپ نمی‌توانست وارد سیستم سیاسی آن شود.

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۸
کد خبر: 41076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha