آیا ایران با ابرتورم مواجه است؟/ مهار تورم یعنی  مهار شدت و شتاب افزایش تورم / پیوستگی محسوسی میان رشد تولید و مهار تورم وجود دارد

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: مهار تورم به این معنا نیست که در سال ۱۴۰۲ تورم تک رقمی خواهیم داشت و شاهد کاهش محسوس تورم باشیم، بلکه روند حاکم در سال های گذشته و تورم های بالای ۴۵، ۵۰ درصد تورم های بالا و روند افزایش تورم که اقتصاد ایران را مستهلک کرده، باید کنترل و مهار شود. طبیعتا مهار تورم به این معنا نیست که در سال ۱۴۰۲ تورم تک رقمی خواهیم داشت و شاهد کاهش محسوس تورم باشیم، بلکه روند حاکم در سال های گذشته و تورم های بالای ۴۵، ۵۰ درصد تورم های بالا و روند افزایش تورم که اقتصاد ایران را مستهلک کرده، باید کنترل و مهار شود.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، میثم مهرپور کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی اولویت قرار دادن شعار "مهار تورم و رشد تولید" گفت : امسال مقام معظم رهبری شعار" مهار تورم و رشد تولید" را برای سال جدید انتخاب و نامگذاری کردند. آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه به نظر می‌رسد رهبر معظم انقلاب با توجه به شرایط امروز اقتصاد ایران و اقتصاد جهانی موضوع "رشد تولید و مهار تورم" را مناسب ترین شعار دانسته اند، که باید هدف مهم سیاست گذاری های اقتصادی امسال و سال‌های آینده برای اقتصاد کشور باشد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: مهار تورم و رشد تولید چون با هم تناسب و همخوانی دارند یکجا به عنوان شعار سال انتخاب شده، به این خاطر که اگر تورم مهار شود طبیعتاً انگیزه های سرمایه گذاری و افزایش تولید ارتقا می یابد و اگر تولید افزایش بیابد به واسطه افزایش عرضه ی کالا می تواند تاثیر مثبتی روی نرخ تورم به جا گذاشته و منجر به کاهش تورم شود.

میثم مهر پور کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران قطعا سال جاری نیز کشور با تورم بالایی مواجه خواهد بود، به همین دلیل مقام معظم رهبری با انتخاب این شعار برای سال ۱۴۰۲ در واقع نوعی پالس، دستور و نشانه به مسئولان اقتصادی داده اند که مهار تورم و رشد تولید باید اولویت برنامه های دولت و حاکمیت باشد. این اقتصاددان در ادامه بیان داشت: اگر این موضوع یعنی مسئله مهار تورم و رشد تولید در اولویت دولتمردان باشد می توان روندی را دنبال کرد که حداقل از شتاب افزایش تورم در سال ۱۴۰۲ جلوگیری شود تا به نوعی با سیاست گذاری های درست اقتصادی بخشی از شتاب تورم متوقف شود.

مهرپور افزود: تعریف ابر تورم در اقتصادی مثل اقتصاد ایران با اقتصاد های روز دنیا متفاوت است. چند سال از وجود تورم قریب به ۵۰ درصدی در اقتصاد ایران می گذرد در حالی که در تعاریف اقتصاد بین‌الملل، در کشورهای توسعه یافته اگر کشوری یک سال تورم ۵۰ درصدی داشته باشد یا اگر انباشت تورم کشوری طی سه سال بیش از ۱۰۰ درصد باشد برای چنین اقتصادی از عبارت" ابرتورم" استفاده می شود.وی در ادامه توضیح داد: اقتصاد ایران تقریبا دارای دو ویژگی اشاره شده است اما از آنجا که ما به تورم های ساختاری و دو رقمی به نوعی عادت کرده ایم نمی توان با این تورم ها از اصطلاح ابرتورم یاد کرد.

تا کنون متاسفانه موضوع مهار تورم به صورت جدی هیچگاه مساله اصلی و مطرحی در ایران نبوده است، چرا که اقتصاد ما تقریبا به تورم های ۲۰ درصدی عادت دارد، روندی که زمینه ساز افزایش نرخ تورم به ۵۰ درصد شده است. وی ادامه داد: اصولا نرخ تورم در کشورهای توسعه یافته بین ۱ تا ۳ درصد است، البته به دلیل شرایط اقتصاد جهانی طی یکی دو سال اخیر شوک تورمی تحمیل شده به اقتصاد کشورهای مختلف جهان منجر به آن شده که حتی کشورهای اروپایی نیز شاهد تورم های ۷ تا ۱۰ درصدی باشند، کشورهایی که عموما تورم یک تا ٣ درصدی داشتند.

این کارشناس اقتصادی گفت: عموما تورم های زیر یک درصدی در دنیا تورم منفی عنوان می شود چرا که این میزان تورم منجر به رکود اقتصادی می شود و به کاهش انگیزه های تولیدکنندگان برای تولید کالا و خدمت منجر می شود خطرناک نامیده می شود، لذا تورم زیر یک درصد خطرناک است به همین خاطر دولت ها سعی می‌کنند تورمی مصنوعی به اقتصاد خود بدهند، اما از آن سو در کشورهای توسعه یافته تورم بالای ٣ درصد نیز در شرایط عادی چراغ قرمزی در اقتصاد آن ها به شمار می‌رود، لذا عموما تورم ۱ تا ۳ درصد را تورم معقول حساب می‌کنند در حالی که در ایران طی چند سال اخیر تورم های نسبتاً بالایی را تجربه کرده ایم.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی بیان داشت: افزایش نقدینگی در کنار افزایش هزینه‌ها باعث افزایش طرف عرضه و تقاضای پول می شود در چند سال اخیر منجر به ایجاد تورم های بالای ۴۰ تا ۵٠ درصدی در اقتصاد ایران شده است و با توجه به شرایط موجود و تورم خارجی و بین‌المللی ایجاب می‌کند که متاسفانه سال جاری نیز با تورم بالایی مواجه شویم، بنابراین تعیین شعار سال با محوریت مهار تورم در راستای جلوگیری از رشد شتابان تورم و در نهایت مهار تورم در سال جاری مطالبه ای بسیار به جا و مهم است.کارشناس اقتصادی گفت: طبیعتا مهار تورم به این معنا نیست که در سال ۱۴۰۲ تورم تک رقمی خواهیم داشت و شاهد کاهش محسوس تورم باشیم، بلکه روند حاکم در سال های گذشته و تورم های بالای ۴۵، ۵۰ درصد تورم های بالا و روند افزایش تورم که اقتصاد ایران را مستهلک کرده، باید کنترل و مهار شود. این امید وجود دارد که با اولویت قرار دادن موضوع مهار تورم و رشد تولید بتوانیم مسیر افزایش رشد تورم را متوقف و زمینه کاهش تورم و جهش و رشد تولید را فراهم کنیم.

۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 40833

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha