تن رنجور اقتصاد ایران توانایی افزایش بیشتر تب تورم را ندارد/ شاهــد اغتشــاش ایدئولوژیک در نظام تصمیم گیری و مدیریت اقتصادی کشور هستیم

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: دشمن با اعمال دهه ها تحریم، مانع از مدل شدن ایران در منطقه بخصوص الگوشدن ایران برای کشورهای اسلامی شده است. تحریم ها عامل مهم اتلاف منابع و ذخایر بوده و ناکارآمدی و عدم مدیریت مطلوب را به خوبی به نمایش گذاشته است.به دلیل وجود تحریم ها و مدیران منفعل، همواره منابع و ذخایر کشور به دلیل ناکارآمدی اتلاف شده، یعنی همیشه زیر نقطه سر به سر بوده ایم، به طوری که در طول چهل سال گذشته بهره وری در اقتصاد ملی صفر بوده است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ابوالفضل ظهره وند کارشناس و تحلیلگر سیاسی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی وضعیت بحرانی اقتصاد کشور و تورم افسار گسیخته ای که مهار آن جزء اصلی شعار سال در بیست و یک سال گذشته بوده گفت: تورم، بیماری مزمنی است که بیش از چهل سال گذشته اقتصاد ایران آن را تحمل کرده است، بنابراین تن رنجور اقتصاد ایران توانایی افزایش تب تورم را ندارد، لذا عمده تاکیدات و شعارهایی که به عنوان رهنمون و راهبرد به مسوولین داده می شود متمرکز بر مسائل اقتصادی از جمله مهار تورم و رشد تولید که همان رشد اقتصاد به شمار می رود است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بخش عمده ای از تورمی که بعد از انقلاب داشتیم عمدتا مرتبط با تحریم هایی است که از محیط بیرونی به اقتصاد ایران تحمیل شده است.

وی در این باره توضیح داد: چالش های ایران با غرب در چهار دهه گذشته بخش قابل توجهی از رشد تولید و مهار تورم را عقب انداخته است، لذا تا زمانی که چالش ها با محیط بیرونی وجود داشته باشد اقتصاد ایران کماکان در شرایط ویژ ه ای به سر می برد، شرایطی که محصول آن ناکارآمدی اقتصادی است اما نباید نقش مدیران منفعل در از دست رفتن معیشت مردم را نادیده گرفت.

ظهره وند معتقد است: در سایه مدیریت منفعل مدیرانی که تخصص ندارند یا بعضا به منافع ملی متعهد نیستند رشد و پیشرفت تولید ومهار تورم دست یافتنی نیست. از سوی دیگرعلی رغم رشد و پیشرفتی که ایران در بخش های مختلف داشته دشمن با تحریم های تورم زا توانسته مانع پرش ایران در راستای تحقق اهداف و آرمان هایی شود که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بر آن تاکید داشت.

وی در این باره تصریح کرد: به بیان بهتر، دشمن با اعمال دهه ها تحریم، مانع از مدل شدن ایران در منطقه بخصوص الگوشدن ایران برای کشورهای اسلامی شده است. تحریم ها عامل مهم اتلاف منابع و ذخایر بوده و ناکارآمدی و عدم مدیریت مطلوب را به خوبی به نمایش گذاشته است.

ابوالفضل ظهره وند افزود: به دلیل وجود تحریم ها و مدیران منفعل، همواره منابع و ذخایر کشور به دلیل ناکارآمدی اتلاف شده، یعنی همیشه زیر نقطه سر به سر بوده ایم، به طوری که در طول چهل سال گذشته بهره وری در اقتصاد ملی صفر بوده است.

وی در این باره توضیح داد: کشوری که فقط به فکر کارآمدی است بدون تغییرات مثبت در نرخ بهره وری، کارآمد نمی شود، ضمن اینکه همواره هزینه های بالایی متحمل می شود، بنابراین طبیعی است که در چنین اوضاعی شاهد افزایش روز افزودن نرخ بیکاری، گسترش فقر و شکاف طبقاتی افزایش یافته است و مجموعه این موارد اجازه نمی دهد ایران به الگو تبدیل شود.

ظهره وند معتقد است: اگر ایران الگو نشود با تغییر نسل، شعارهای انقلاب روز به روز کمرنگ تر از قبل می شود و این پرسش توسط نسل های جدید و جوان مطرح می شود که پدران و مادران ما برای چه مساله ای چهل سال هزینه و مقاومت کردند؟ بنابراین جریان نفوذی و جریان وابسته به فراماسونری جهانی و جریان بیرونی با تحریم ها و تشدید ناکارآمدی اقتصادی در تلاش است تا هر گونه شده انقلاب و دین را از بین ببرد.

ظهره وند معتقد است: برای عبور از دسیسه ها و برون رفت از بحرانی که با تضعیف اقتصاد برنامه ریزی شده باید در سطح حکومت انسجام ایدئولوژیکی صورت بگیرد؛ یعنی برای دست یابی به رشد اقتصادی و تامین معیشت مردم همه مسوولین متعهد همسو و همگام باشند نه اینکه چند دستگی بر کشور حاکم باشد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: متاسفانه این هدف تا کنون محقق نشده چرا که چند دستگی افکار و عقاید مسوولین و عدم تخصص در بین برخی باعث شده اقتصاد ضعیف شود، به این خاطر باید از مسوولینی دعوت به عمل آید که بضاعت ایجاد همبستگی بیشتر برای تامین معیشت مردم و رشد اقتصادی را حتی در شرایط تحریمی دارند.

وی در این باره تصریح کرد: به دلیل تفاوت های برجسته در بضاعت فکری و مدیریتی مسوولین شاهد اغتشاش ایدئولوژیک در کشور هستیم به گونه ای که هر مسوولی درست یا غلط هر گونه می اندیشد و فکر می کند آن را در اقتصاد اجرا می کند بدون اینکه از تجربه های قبلی استفاده شود، لذا شاهد اجرای اقتصادی سرمایه داری وابسته هستیم که به شدت خطرناک است.

ابوالفضل ظهره وند توضیح داد: برای عبور از بحران های اقتصادی که زندگی مردم را تحت تاثیرات سویی قرار داده باید عملا از مدیران و نیروهایی در مدیریت اجرایی و عملیاتی استفاده کنیم که متخصص و متعهد باشند، چرا که تحریم در مدل مدیریت سکولار فرصتی برای برای غرب است و برای ما عامل اصلی تخریب ها و تضعیف های اقتصادی است، لذا تبدیل تحریم به فرصت نیازمند روی کار آمدن مدیرانی است که چون شهید طهرانی مقدم تهدید را به فرصت تبدیل کردند، مدیرانی از خود گذشته و مومن که یگانه هدف آنها ایجاد رضایت در مردم وتامین معیشت جامعه و رشد و رفاه اقتصادی باشد.

۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۸
کد خبر: 41039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha