دولت ساده ترین راه یعنی کنترل قیمت ها را برای مهار تورم دنبال می کند/دولت تا آخر اردیبهشت با همین دست فرمان می تواند بازار را مدیریت کند اما بعد از این تاریخ کار دشوار است!

کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت:به نظر می رسد دولت در حال حاضر ساده ترین راه یعنی کنترل قیمت ها را برای مهار تورم دنبال کند، شرایطی که ابهامات را به قوت خود باقی می گذارد و تا این ابهامات رفع نشود بازارها رشد نمی کنند.بنده بر این باورم دولت تا آخر اردیبهشت سال جاری با همین دست فرمان می تواند مدیریت کند اما بعد از این تاریخ نمی تواند تخصیص ارز به متقاضیانی که اعتبار آنها مصوب شده را به تاخیر بیاندازد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، احمد اشتیاقی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص تبعات و پیامدهای عدم ارائه و انتظار اطلاعات و اخبار مرتبط با شاخص های اقتصادی از سوی دولت گفت: به نظر می رسد دولت با چند توجیه خود را قانع کرده که در شرایط کنونی بخصوص سالی که به عنوان مهار تورم نامگذاری شده بهتر است اطلاعات اقتصادی و شاخص های تعیین کننده در اقتصاد را منتشر نکند در حالی که به این نکته توجه ندارد که انتشار شاخص های اقتصادی وضعیت اقتصادی و دور نمای تحولات و تصمیمات اقتصادی کشور را مشخص و شفاف می کند و روی دورنمای صادرات و واردات، تولید و سرمایه گذاری در اقتصاد کشور بسیار موثر است.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: با توجه به محدودیت های ارزی دولت و اینکه دولت احساس می کند با گشایش های سیاسی صورت گرفته می تواند مدتی منتظر بماند شاید آمارهای بهتری ارائه دهد اما آنچه پیداست اینکه گشایش های سیاسی کمکی به توسعه صادرات نفتی نکرده و امیدی که نسبت به احیای برجام در سال گذشته بود نیز از دست رفته است.

اشتیاقی توضیح داد: دولت انتظار داشت با لغو تحریم ها یا توافقی از جنس برجام صادرات نفت را از سر بگیرد و به بیش از عددهای کنونی افزایش دهد اما این امید نیز ناامید گشت، لذا دولت دچار ناترازی ارزی شده لذا آمارهای مهم مرتبط با وضعیت اقتصادی کشور را منتشر نمی کند چرا که نگران ناترازی ارزی و اثرات التهابی این موضوع روی بازارهای دیگر است.

کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه خاطر نشان کرد: به نظر نمی رسد با گشایش های سیاسی و توافقات حاصل شده در کوتاه یا میان مدت اتفاق خاصی به نفع اقتصاد ایران رقم بخورد، بنابراین تا زمانی که به شرایط نرمال سیاسی با جهان نرسیم و نتوانیم درامدهای ارزی کشور را از ناحیه فروش نفت مازاد افزایش دهیم و مسائل مرتبط با نحوه جبران کسری بودجه را به صورت شفاف بیان کنیم که کسری بودجه چگونه تامین می شود دولت همچنان غیر شفاف عمل می کند و علاقه ای به انتشار آمار شاخص های مهم اقتصادی ندارد.

وی در ادامه بحث بیان داشت: در حال حاضر برخی مسوولین کم و بیش سخنانی در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی مطرح می کنند بدون اینکه به چگونگی افزایش قیمت ها اشاره شود، ضمن اینکه ابهامات کسری بودجه نسبت به قبل شدیدتر شده و موضوع کنترل تورم هم که باید جزء سیاست های دولت باشد مشخص نیست با چه ابزارهایی انجام می شود بنابراین ابهامات بسیار زیادی داریم که دولت به هیچکدام پاسخ نمی دهد و آنها را شفاف نمی کند.

احمد اشتیاقی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت: به نظر می رسد دولت در حال حاضر ساده ترین راه یعنی کنترل قیمت ها را برای مهار تورم دنبال کند، شرایطی که ابهامات را به قوت خود باقی می گذارد و تا این ابهامات رفع نشود بازارها رشد نمی کنند.

وی افزود: بنده بر این باورم دولت تا آخر اردیبهشت سال جاری با همین دست و فرمان می تواند مدیریت کند اما بعد از این تاریخ نمی تواند تخصیص ارز به متقاضیانی که اعتبار آنها مصوب شده را به تاخیر بیاندازد.

اشتیاقی در این باره توضیح داد: به این دلیل که در هفته های گذشته شرکت های بورسی به دلیل ایام نوروز و ماه مبارک رمضان خیلی روی خرید مواد اولیه تمرکز نکردند اما بعد از تعطیلات به روند سابق بازگشته و باید برنامه ریزی داشته باشند و ارز مودر نیاز خود را برای واردات دریافت کنند اما دولت در این حوزه تا کنون شفاف عمل نکرده و مشخص نکرده ارز را به چه نرخی به شرکت ها می دهد .

احمد اشتیاقی کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: مشخص نیست شرکت ها باید در صف انتظار برای دریافت ارز قرار بگیرند یا اینکه صف ها برچیده می شود و همه متقاضیانی که قبلا ارز به آنها تخصیص داده می شد به راحتی می توانند ارز خود را دریافت و کالا وارد کنند؟

وی در این باره تصریح کرد: اینکه چه نرخی مد نظر بانک مرکزی است و چرا کماکان بانک مرکزی روی نرخ دلار ۲۸۵۰۰ تومانی اصرار دارد و سایر قیمت ها را رد می کند در حالی که اهالی بازار معتقد هستند دلار زیر ۳۹ هزار تومان عددی با ارزش ذاتی نیست و برای مجموعه تولید کشور به صرفه نیست.

۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 41300

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha