مهار تورم نیازمند تصمیمات سخت است/تورم در ایران از پنج ریشه کلیدی نشات می گیرد/انتظارات تورمی مثل چوب کبریتی است که درون انباری پر از کاه روشن می شود

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: تورم در اقتصاد ایران ناشی از وجود پنج ریشه کلیدی است که در صورت حل آنها این معضل ریشه کن می شود.کسری های پنجگانه ی«ناترازی بودجه ای» « کسری تجاری غیر نفتی» « کسری حساب سرمایه» «ناترازی بانکی»« شکاف تولید» و انتظارات تورمی عامل اصلی یا ریشه های مهم وقوع تورم در اقتصاد ایران به شمار می روند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وحید شقاقی شهری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی وعضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص راهکارهایی که می توان منجر به کاهش تورم و تحقق رشد تولید در اقتصاد ایران شود، گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که همه دولت و حاکمیت برای حل مساله تورم باید دست به کار شوند و چاره اندیشی کنند، هر چند در این موضوع تا کنون سهل انگاری هایی صورت گرفته اما درباره حل مساله تورم نباید کمترین تعللی به خرج داده شود.

وی در این باره افزود: حل مسئله تورم نیازمند اخذ تصمیمات سخت و داشتن برنامه مشخص و راهبردی و انجام اصلاحات ساختاری در جهت حل ریشه‌های تورم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی خاطر نشان کرد: ماحصل پنجاه سال دانش اقتصادی و مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد تورم در اقتصاد ایران ناشی از وجود پنج ریشه کلیدی است که در صورت حل آنها این معضل ریشه کن می شود.

وی خاطر نشان کرد: کسری های پنجگانه ی«ناترازی بودجه ای» « کسری تجاری غیر نفتی» « کسری حساب سرمایه» «ناترازی بانکی»« شکاف تولید» و انتظارات تورمی عامل اصلی یا ریشه های مهم وقوع تورم در اقتصاد ایران به شمار می روند.

وحید شقاقی شهری در این باره توضیح داد: اگر ناترازی هایی که منجر به ایجاد تورم های بزرگ در اقتصاد ایران شده اند به صورت ریشه ای حل نشوند چونان دندانی که پنج ریشه دارد و اگر همه ریشه های این دندان خراب که درد شدیدی را به جان صاحب خود انداخته کشیده نشود قطعا درد دندان به قوت خود باقی می ماند، پس تورم نیز از این موضوع مستثنی نیست و ریشه ها و عوامل ایجاد کننده تورم در اقتصاد ایران باید از جا کنده و خشکانده شود.

وحید شقاقی در خصوص اثرات نامطلوب انتظارات تورمی روی افزایش نرخ تورم نیز گفت: انتظارات تورمی مثل چوب کبریتی است که درون انباری پر از کاه روشن می شود و در لحظه ای انبار را شعله ور می کند. ناترازی های یاد شده چونان کبریتی در انبار کاه عمل می کنند، گویی جرقه ای زده می شود و منجر به شعله ور شدن آتش تورم در اقتصاد ایران می شود. آتشی که باید پیش از این خاموش می گردید اما به دلیل سهل انگاری ها و بی توجهی ها به عمق مساله و معضلات ناشی از افزایش تورم متاسفانه خاموش نگردید.

وحید شقاقی شهری در خصوص راهکارهایی که می تواند زمینه ساز رفع ریشه ای تورم در اقتصاد ایران شود گفت: برای حل پنج ریشه ایجاد کننده تورم اقتصاد ایران باید دوازده جراحی در تن اقتصاد بیمار ایران انجام دهیم، دوازده جراحی یا اصلاحات اقتصادی که شامل اصلاح نظام مالیاتی، نظام بودجه‌ریزی، اصلاح صندوق‌های بازنشستگی، اصلاح ساختار نظام بانکی، اصلاح نظام تجاری کشور، جذب سرمایه های خارجی، سیاست گذاری های درست در راستای جلوگیری از خروج سرمایه، اصلاح ساختار در جهت توسعه بخش خصوصی و ارتقای بهره وری، اصلاح ساختار نظام واردات، نظام توزیع می شود.

وی در این باره تصریح کرد: اگر اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران صورت بگیرد قطع به یقین ناترازی هایی که تورم زا هستند از بین می روند بنابراین دولت و حاکمیت هر چه سریعتر باید جراحی های اشاره شده را آغاز کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: قطع به یقین برای کاهش و مهار نرخ تورم اصلاحات بسیار سخت و سنگینی مثل یک جراحی عمیق در پیش رو داریم لذا نباید گمان کرد اصلاحات مورد نظر با شعار و دستور حل می شود، بلکه زمان بر خواهد بود و نیاز به برنامه و وجود جراح متبحری دارد تا دوازده جراحی اشاره شده را با اولویت روی تن بیمار اقتصاد ایران انجام دهد.

وحید شقاقی شهری معتقد است: جراحی هایی که باید روی تن بیمار اقتصاد ایران صورت بگیرد قطعا اولویت هایی دارد لذا برای تحقق نتیجه مطلوب باید اولویت بندی و تقدم و تاخر به بهترین شکل در نظر گرفته شود و الزامات جراحی مورد نظر پیش بینی و انجام شود چرا که تا زمانی که تورم مهار نشود رشد تولید اتفاق نمی افتد.

وحید شقاقی شهری خاطر نشان کرد: تا زمانی که تورم مهار نشود هیچ سرمایه گذاری اعم از داخلی و خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران نمی شود چرا که سرمایه گذاری در اقتصادی پر نوسان و پیش بینی ناپذر به هیچ وجه عقلانی نیست.

۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 40784

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha