بازی خطرناک کانون صرافان با قیمت ارز

در حالی امروز اتفاق خاص واقعی برای افزایش نرخ ارز رخ نداده، قیمت ارز که مدت زیادی در کانال ۴۰ هزار تومان بوده، پس از اعلام انحلال کانون صرافان افزایش یافته که نشان از نقش آفرینی برخی فعالان این کانون برای گران کردن ارز دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، انحلال کانون صرافان ایرانیان توسط بانک مرکزی مهمترین خبری بود که در روز جاری ظاهرا بازار ارز را تحت تأثیر قرار داد. بانک مرکزی در توضیح علت انحلال این کانون اعلام کرده: «به دلیل تخلفات و انحراف از اهداف، موضوع و وظایف و اختیارات کانون صرافان ایرانیان، موافقت‌نامه تاسیس این کانون صادره توسط بانک مرکزی، ابطال و انحلال کانون مذکور در دستور کار قرار گرفت.»

بانک مرکزی همچنین تأکید دارد که از جمله مهمترین تخلفات صورت گرفته توسط کانون صرافان، می‌توان به استنکاف از دستورات بانک مرکزی و عدم همکاری با این بانک، انحراف از اهداف، وظایف و موضوع فعالیت کانون، به حدنصاب نرسیدن جلسات شورای عالی طی چندین ماه اخیر، سرمایه‌گذاری و تحصیل سهام بر خلاف موضوع فعالیت، وظایف و اختیارات کانون و نظایر آن اشاره کرد.

کانون صرافان نیز ساعتی بعد از اطلاعیه منتشره از سوی بانک مرکزی اعلام کرد که بانک مرکزی وجاهت قانونی در خصوص انحلال کانون و لغو مجمع عادی سالیانه ندارد!

این ادعا درحالی از سوی کانون صرافان مطرح شده که همانطور که در سایت رسمی این کانون آمده" کانون با موافقت نامه رسمی بانک مرکزی کار خود را آغاز کرده است" بنابراین مجوز فعالیت این کانون از سوی بانک مرکزی صادر شده و طبعاً بانک مرکزی می تواند در خصوص انحلال کانون صرافان تصمیم گیری کند.

اما نکته مهم در اتفاقاتی است که بعد از اعلام انحلال کانون صرافان در بازار ارز رخ داده است؛ از ظهر امروز و بعد از اعلام این خبر، قیمت دلار که تا پیش از این در کانال ۴۹-۴۸ هزار تومان در نوسان بود با افزایش همراه شد و بعد از چند هفته مجدداً وارد کانال ۵۰ هزار تومان شده است.

افزایش قیمت ارز درحالی است که امروز اتفاق خاصی در بازار رخ نداده و می توان رشد قیمت دلار را ناشی از تحرکات برخی فعالان حوزه صرافی‌ مرتبط با کانون دانست.

بانک مرکزی هم از مهمترین دلایل انحلال کانون صرافان را تخلفات مرتبط با افزایش نرخ ارز اعلام کرده و برهمین اساس اتفاقاتی که امروز در بازار ارز رخ داده را می توان به نقش آفرینی برخی فعالان این کانون در بازار ارز مرتبط دانست.

۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 45552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha