ثبات ارزی سنگ بنای اتخاذ تصمیمات مهم فعال اقتصادی است / تثبیت اقتصاد کشور از کانال ایجاد ثبات در نرخ ارز می‌گذرد / دکتر فرزین فضای ارزی را به ثبات رسانده است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: تا پیش از دوره مدیریت دکتر فرزین، متاسفانه مسوولین وقت خود با نرخ ارز بازی می کردند موضوعی که منجر به اخلال در وضعیت ارزی کشور شده بود. به بیان دیگر بازار آزاد تاساعت ۱۱ صبح منتظر اعلام نرخ ارز توسط بانک مرکزی می بود بعد از آن نرخ ها را آنگونه که خود می خواست تنظیم و به قیمت های بالا عرضه می کرد، موضوعی که منجر به ملتهب شدن فضای اقتصاد و به تبع آن بالا رفتن نرخ کالاها و خدمات می گردید.خوشبختانه آقای فرزین دریافته اند که باید وضعیت اقتصاد بیمارکشور تثبیت شود تا زمینه برای ثبات ارزی فراهم شود.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، آلبرت بغزیان کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص این موضوع که پیش نیاز ثبات ارزی، تثبیت وضعیت اقتصادی کشور است؛ گفت: یکی از مولفه های مهم در آرامش فضای اقتصاد کشور، ثبات نرخ ارز است که البته اقتصاد کشور باید در فضای آرامی مدیریت شود تا به تبع آن بازار و نرخ ارز نیز قابل کنترل باشد.

وی در این باره افزود: ثبات اقتصادی و به تبع آن ثبات نرخ ارز از این جهت حائز اهمیت است چرا که ثبات ارزی سنگ بنای اتخاذ تصمیمات مهم تولید کننده، صادر کننده و فعال اقتصادی به شمارمی رود، به این خاطر اگر فضای اقتصاد کشور ثابت نباشد و نرخ ارز نیز تثبیت نشود؛ کل کشور در بخش های مختلف دچار چالش می شوند، ضمن اینکه بخش مهمی از اختلالاتی که در اقتصاد شاهد آن هستیم متاثر از این فضاست.

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: تا پیش از دوره مدیریت دکتر فرزین، متاسفانه مسوولین وقت خود با نرخ ارز بازی می کردند موضوعی که منجر به اخلال در وضعیت ارزی کشور شده بود. به بیان دیگر بازار آزاد تاساعت ۱۱ صبح منتظر اعلام نرخ ارز توسط بانک مرکزی می بود بعد از آن نرخ ها را آنگونه که خود می خواست تنظیم و به قیمت های بالا عرضه می کرد، موضوعی که منجر به ملتهب شدن فضای اقتصاد و به تبع آن بالا رفتن نرخ کالاها و خدمات می گردید.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی توضیح داد: بعد از روی کار آمدن آقای فرزین به عنوان رئیس کل بانک مرکزی، خوشبختانه بساط تعیین نرخ ارزی که در دوره های پیشین شاهد آن بودیم برچیده شد، یعنی آقای فرزین آمدند تا علت بیماری را تشخیص دهند و بعد به سراغ درمان بیماری بروند.

بغزیان معتقد است: روند درمان بیمار وقتی درست پیش می رود که پزشک خوب تشخیص دهد، خوشبختانه آقای فرزین دریافته اند که باید وضعیت اقتصاد بیمارکشور تثبیت شود تا زمینه برای ثبات ارزی فراهم شود.

وی در این باره تصریح کرد: اخذ اختیارات از قوای مهم کشور برای تثبیت بازار ارز و البته حمایت و همراهی سایر قوا با بانک مرکزی برای تثبیت وضعیت اقتصادی و جلوگیری از تنش زایی در اقتصاد کشور خبر خوبی است چرا که برنامه ها و سیاست گذاری های بانک مرکزی را هدفمند می کند و سبب می شود همه نیازهای ارزی واجب و مهم کشور از بازار تثبیت شده بگذرد.

وی در این باره افزود: یعنی همه متقاضیان ارز باید ارز خود را از طریق مرکز مبادله خرید و فروش کنند و براساس یک مدار و برنامه مشخص به قیمت توافقی برسند. قطع به یقین با برنامه های خوب بانک مرکزی می توان انتظار داشت تثبیت اقتصاد کشور از کانال ایجاد ثبات در نرخ ارز بگذرد.

استاد اقتصاد معتقد است: اگر مدیر بانک مرکزی با تداوم سیاست گذاری های درست بتواند تثبت را ادامه دار کند، علی رغم اینکه ممکن است برخی از تحولات اقتصادی در نهایت ۲ تا ۳ هزار تومان روی بازار آزاد ارز تاثیر قیمتی بگذارند اما امروز همه فعالان اقتصادی می دانند در صورت ثبات اقتصادی و ارزی به راحتی می توانند وضعیت ماه های آینده را پیش بینی کنند و محاسبات درست تری نسبت به گذشته داشته باشند، یعنی دامنه نوسانات کاسبان کمتر از قبل شده است.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: امیدواریم بانک مرکزی و قوای سیاست گذار و مجریان امر در دولت و سایر نهادها پای کار ثبات اقتصادی و ارزی مورد نظر بانک مرکزی بایستند و مانع از شیطنت های افرادی شوند که عدم ثبات در بازار ارز تامین کننده منافع آنهاست.

۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 43969

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha