بانکهای خصوصی عمده منابع مالی خود را به بنگاه داری و خلق ابر بنگاه های دلالی و تجاری اختصاص داده اند

استاد دانشگاه گفت:دولت باید به این موضوع به صورت انقلابی ورود کند چرا که بانکهای خصوصی مثل بانک آینده، سرمایه ، گردشگری و ... عمده منابع مالی خود را به ساخت ایران مال و بنگاه داری و خلق ابر بنگاه های دلالی و تجاری اختصاص داده اند. در واقع بانکهای خصوصی منابع ملی را صرف تامین منافع افراد خاصی کرده اند بی آنکه به مشکلاتی که به اقتصاد تحمیل می کنند توجهی داشته باشند. معضلاتی که منجر به رکود تولید، کنز مال، تورم، بیکاری و افزایش فاصله طبقاتی شده و سایر دستاوردهای اقتصادی دولت را زیرا سئوال خواهد برد.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد  عبدالمجید شیخی اقتصاد دان  در خصوص لزوم اصلاح نظام بانکداری توسط دولت سیزدهم گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که دولت برای تحقق اهداف خود باید چند موضوع را ساماندهی کند تا بتوانیم بر موفق بودن کارنامه دولت تاکید کنیم از جمله این موارد اصلاح نظام بانکی است.

وی در این باره افزود: ایران اولین کشور دنیاست که قانون عملیاتی بانکی بدون ربا را تدوین و تصویب و به دنیا معرفی کرده است. به طوری که می توان گفت، جمهوری اسلامی ایران مبدع این موضوع است، در حالی که متاسفانه نظام بانکی کمتر مقید به اجرای این قانون بوده و تا کنون ازانجام آن سر باز زده و تخلف کرده است.

وی در ادامه بحث افزود: یکی از اقدامات مثبت دولت، تلاش در جهت انسداد فعالیت هایی که به افزایش حجم نقدینگی منجر می شود، اما این میزان کافی نیست. از دولت سیزدهم انتظار بیشتری می رود و اینکه دولت باید مصرانه برای پیاده سازی قانون بانکداری اسلامی، جایگزین قانون عملیاتی بانکی بدون ربا از مجلس شورای اسلامی تصویب سریع آن را مطالبه نماید تا طرح کاملتری از قانون عملیات بانکی بدون ربا اجرا شود.

عبدالمجید شیخی خاطر نشان کرد: به باور بنده این سخن که بانک مرکزی باید مستقل از دولت باشد و استقلال داشته باشد، غلط است چرا که دولت نمی تواند از یک طرف عامل به سیاست های مالی باشد در حالی که بانک مرکزی به دولت دیگری برای اعمال سیاست های پولی تبدیل شود، بلکه بهتر است سیاست های پولی و مالی همراه با هم توسط یک واحد و سازمان اعمال شوند تا اینگونه معنی نشود که بانک مرکزی تبدیل به دولتی در دولت رسمی کشور شده است. از این نظر، تقویت نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانکها امر ضروری و لازمی است.

استاد و تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان داشت: اصلاح سیاست های پولی در نظام بانکداری را نباید به استقلال در اتخاذ سیاست های پولی نسبت داد. در اصلاح نظام بانکی علاوه بر جلوگیری از خلق پول، تسهیلات بانکی باید مبتنی بر مانده حقیقی باشد نه مانده مجازی. خلق پول ناشی از اتکای نظام پرداخت بانکی به مانده مجازی از نظر اسلامی غلط است. همچنین تسهیلات باید در بخش حقیقی اقتصاد هزینه شود نه بخش مجازی.

شیخی با انتقاد از رویه نظام بانکی در تداوم امر بنگاه داری گفت: دولت باید به این موضوع به صورت انقلابی ورود کند چرا که بانکهای خصوصی مثل بانک آینده، سرمایه ، گردشگری و ... عمده منابع مالی خود را به ساخت ایران مال و بنگاه داری و خلق ابر بنگاه های دلالی و تجاری اختصاص داده اند. در واقع بانکهای خصوصی منابع ملی را صرف تامین منافع افراد خاصی کرده اند بی آنکه به مشکلاتی که به اقتصاد تحمیل می کنند توجهی داشته باشند. معضلاتی که منجر به رکود تولید، کنز مال، تورم، بیکاری و افزایش فاصله طبقاتی شده و سایر دستاوردهای اقتصادی دولت را زیرا سئوال خواهد برد.

وی  افزود: منابع مالی که باید صرف توسعه زیر ساخت های اقتصادی شود و در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در بخش واقعی اقتصاد هزینه شود، متاسفانه صرف بنگاه داری نظام بانکی و ثروتمند شدن عده قلیلی از مردم شده است. 

عبدالمجید شیخی توضیح داد: به نظر می رسد در  نظام بانکداری جدید باید دو حساب ایجاد کنیم. حساب سپرده های خاص که صرف سرمایه گذاری های پروژه های بزرگ می شود و دیگری حساب سپرده عام که معجون بسیار متراکمی از انواع پروژه ها خواهد بود.

وی در این باره توضیح داد: در صورت ایجاد این دو حساب حتی در حساب سپرده های عام به صورت روز شمار، قادر خواهیم بود که نرخ سود حقیقی پرداخت کنیم. در نظام بانکی نرخ سود بانکی باید تحققی(عملیاتی) باشد و نرخ سود بازار سرمایه نرخ واقعی بازدهی سرمایه باشد. اگر این امر اتفاق بیافتد هر دو بازار یکی می شوند و بجای جایگزین مکمل هم خواهند شد و سود حلال و هم افزا تحقق خواهد یافت و تولید نیز رشد تصاعدی پیدا می کند. 

استاد اقتصاد در پایان گفتگو تاکید کرد: در صورتی که دولت اقدامات عنوان شده را در دستور کار خود قرار دهد قطعا در بستر سالمی برای انجام فعالیت ها قرار می گیرد به طوری که از هم اکنون و در سال های آینده ثمرات اصلاحات اقتصادی امروز دولت عیان می شود.

۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵
کد خبر: 32122

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha