بازار سرمایه بازار گرانی نیست

بازار سرمایه شرایط نرمال و طبیعی را دارد و بازار گرانی نیست و در قیمت‌های مناسب است، اما همچنان ریسک‌های موجود سال ۹۸ و همچنین تحریم وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورسان؛  یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تصمیمات غلط از سوی سیاست‌گذاران اقتصادی بر بدنه اقتصاد و حوزه‌های کلان آن آسیب‌های جبران ناپذیری وارد می‌کند، گفت: دولت باید در امور اقتصادی مداخله‌گری خود را کاهش داده و از تصمیم‌های آنی که پرمخاطره است، دوری کند.

مهدی دلبری با بیان اینکه برخی سیاست‌گذاری‌ها می‌تواند وضعیت اقتصادی را بهتر یا بدتر کند، افزود: دولت باید در بودجه کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها را در نظر بگیرد. متاسفانه رفتار دولت در کوتاه مدت تغییر نکرده و در کوتاه مدت نیز دست از مداخله برنخواهد داشت اما بهتر است نسبت به برخی مسائل اقدامات اساسی انجام داده و از تصمیم‌های خلق الساعه دوری کند.

وی در ادامه عنوان کرد: مداخله بیش از حد دولت بزرگترین ریسک برای اقتصاد کشور، بازار سرمایه و صنایع مختلف است به عنوان نمونه، قیمت‌گذاری دستوری طی سال‌های اخیر آسیب‌های زیادی را به کشور وارد کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که سناریوی احیای برجام، ثبات نرخ بهره و کاهش نرخ سپرده بانک‌ها تا چه اندازه درست است، اظهار کرد: این موضوع یک رابطه اثبات شده در تمام دنیا است زمانی که نرخ بهره بالا می‌رود، به طور قطع، تاثیر منفی بر سهام و در نتیجه ریزش آن دارد.

دلبری گفت: با توجه به اینکه برجام یک سند سیاسی است آنطور که باید نمی‌توان خوشبینانه تحلیل‌های خود را بر پایه اینکه برجام الزاما وجود دارد، استوار کرد.

وی در پاسخ به اینکه شرایط را در صورت‌های مالی شرکت‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید و اینکه چه نوع شرکت‌ها و صنایعی را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهید، افزود: در فصل بهار سال جاری به طور مشخص صنعت آهن و فولاد با رشد فروش ۸ درصدی مواجه بودند و سود آنان ۱۷ درصد رشد داشت.

این کارشناس درباره این پرسش که آیا می‌توان به بازار سرمایه ایران P/E دو رقمی داد، تصریح کرد: در صورت احیای برجام، شرایط متفاوت خواهد بود اما در حال حاضر تحریم‌ها وجود دارد و شرکت‌ها هزینه‌های بسیاری را می‌پردازند.

وی تاکید کرد: برای اینکه P/E دو رقمی تجربه کنیم مستلزم این است که بازار موازی متعادل‌تری داشته باشیم. بازار سرمایه شرایط نرمال و طبیعی را دارد و بازار گرانی نیست و در قیمت‌های مناسب است، اما همچنان ریسک‌های موجود سال ۹۸ و همچنین تحریم وجود دارد.

دلبری در پایان تاکید کرد: شرایط بازار خوب است اما افراد باید ضمن داشتن پرتفوی، نگاه کوتاه مدت به بازار نداشته باشند.

۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۸
کد خبر: 32087

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha