گام اول اصلاح فرمول قیمت‌گذاری گاز برای متانولی‌ها برداشته شد

روز گذشته جلسه معاونت اقتصادی ریاست جمهوری با نمایندگان دستگاه‌های اقتصادی با موضوع بررسی و ارائه راهکار جهت رفع مشکلات پتروشیمی‌های تولید کننده متانول برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ این جلسه به میزبانی معاونت اقتصادی ریاست جمهوری در محل ساختمان کوثر و با حضور ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار و نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت نفت، وزارت اقتصاد، مرکز پژوهش‌های مجلس، معاون اول ریاست جمهوری و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد.

عشقی در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت شرکت‌های متانول‌ساز و کاهش قیمت محصولات پتروشیمی طی ماه‌های اخیر و کاهش نامعقول سود این شرکت‌ها خواستار اصلاح قیمت فروش گاز به صنایع و اصلاح فرمول آن شد.

در این جلسه مشورتی ادله موافقان و مخالفان مطرح و در نهایت جمع‌بندی اولیه جهت اصلاح فرمول قیمت‌گذاری گاز برای متانولی‌ها در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ مورد اقبال کارشناسان و معاون اقتصادی ریاست جمهوری واقع شد.

همچنین نماینده وزارت نفت با تشریح عواید حاصل از کاهش قیمت گاز برای این صنایع، توجه به صنایع پایین دست این صنایع را گوشزد نمود و نماینده بانک مرکزی نیز با توجه به ماهیت ارزآور این صنایع، مزایای آن را بر کنترل تورم و نرخ ارز برشمرد.

لازم به ذکر است دولت میتواند طی مصوباتی فرمول فروش خوراک به پتروشیمی‌ها را که پیشتر در بهمن ماه ۱۴۰۰ سقف ۵ هزار تومانی برای آن وضع شده بود، مجددا در جهت جبران فشار ناشی از افت قیمت‌های جهانی تغییر دهد.

رضایی در ادامه بر ضرورت سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دست این صنعت تاکید کرده و آن را از ضروریات استمرار سودآوری شرکت‌ها دانستند و همچنین بر ضرورت اتکا به کار پژوهشی و محاسبات دقیق تبعات تصمیمات دولتی بر بازار سرمایه و خالص عایدی واقعی دولت ناشی از کاهش درآمدهای مالیاتی، کاهش سهم سود صندوق‌های بازنشستگی و سایر درآمد های دولت تاکید کردند.

۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 33862

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha