بانک مرکزی مسئول برخورد با اخلالگران نظام ارزی است/ تبانی برخی صرافی ها به افزایش نرخ ارز دامن می زند/صرافی ها باید در چارچوب قانون حرکت کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: هماهنگی ها و تبانی های برخی صرافی ها برای افزایش غیر واقعی نرخ ارز منجر به افزایش قیمت در همه بخش ها می شود؛ یعنی این رویه نه تنها صادرات و واردات، بلکه به دلیل ارتباط تنگاتنگ ارز با مسائل مختلف اقتصادی، منجر به ایجاد بحران در سایر بخش های اقتصاد کشور می شود.پس بانک مرکزی تلاش می کند با ساماندهی صرافی ها نرخ ارز را از سرچشمه کنترل کند.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رحمان سعادت اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اهمیت ساماندهی صرافی ها و اقدامات بانک مرکزی برای جلوگیری از فعالیت صرافی های متخلف گفت: هر نهادی که در ساختار یک کشور ایجاد می شود عهده دار وظایفی است که از پس آن باید به خوبی برآید تا هر کار و فعالیتی در بهترین شرایط خود انجام و اجرا شود. نهادهایی که عهده دار فعالیت های اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی هستند باید کار خود را به بهترین وجه ممکن انجام دهند تا کشور دچار چالش های مختلف نشود یکی از نهادهای مهمی که اگر بر وضعیت زیر مجموعه های خود نظارت نکند و خود نیز به درستی مدیریت نشود کشور را به چالش می کشد بانک مرکزی است.

وی در این باره توضیح داد: طبیعتا نهادهای اقتصادی برای اینکه به وظایف خود خوب عمل کنند احتیاج به نظارت دارند به این خاطر که مردم از سلامت کار مطمئن شوند بانک مرکزی باید نظارت جامع و گسترده ای به نظام بانکی کشور و صرافی ها داشته باشد، دقیقا مثل نظارتی که بر فروش اقلام خوراکی می شود، مردم از بابت نظارت وزارت بهداشت با اطمینان خاطر خرید می کنند پس این روند در بانک مرکزی نیز باید اعمال شود تا جلوی سوء استفاده ها گرفته شود.

رحمان سعادت کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و ارزی خاطر نشان کرد: در حوزه ارزی و پولی مهمترین نهادی که انتظار می رود بر زیر مجموعه های خود نظارت داشته باشد بانک مرکزی است، چرا که به صورت طبیعی، بنگاه های اقتصادی به دنبال تامین حداکثری منافع خود هستند، هر چند بنگاه های اقتصادی باید کسب سود کنند تا به حیات خود ادامه دهد اما به معنای سوء استفاده از جایگاه خود و درآمد زایی های نادرست نیست.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: بانک مرکزی در راستای ساماندهی صرافی ها تلاش می کند مانع عملکرد صرافی ها و بنگاه های اقتصادی خارج از قوانین و مقررات شود، چرا که در غیر این صورت به خود و اقتصاد کشور آسیب می زنند.

رحمان سعادت تصریح نمود: طبیعتا انتظار می رود روند نظارت بر عملکرد صرافی ها و برخورد قاطعانه با اخلالگران نظام ارزی کشور از کانال بانک مرکزی صورت بگیرد، چرا که صرافی ها مانند بانک‌ها باید در چارچوب قانون و در راستای تامین منافع ملی حرکت کنند.

وی خاطر نشان کرد: مسائی مثل اضافه برداشت بانکها که زمینه ساز افزایش تورم و حاد شدن مشکلات اقتصادی برای آحاد مختلف جامعه است نیازمند ورود بانک مرکزی است، پس هم در موضوع برخورد با بانکهای ناتراز و صرافی های سوء استفاده گر بانک مرکزی باید با قدرت و قوت وارد صحنه شود، هر چند درچند ماه اخیر شاهد اقدامات مناسبی از سوی رئیس کل بانک مرکزی بوده ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان توضیح داد: به نظر می رسد اقدامات آقای فرزین برای کنترل بانک‌ها روی بحث کاهش رشد نقدینگی، هدایت تسهیلات به بخش های مولد موثر بوده، بخش صرافی هم از این قضیه مجزا نیست حتی حساسیت بیشتری دارد چرا که صراف ها مبادی خروجی و ورودی ارز هستند.

وی افزود: در وضعیت جنگ اقتصادی و تحریمی منابع ارزی برای کشور بسیار ارزشمند هستند طبیعتا باید تحت نظارت بیشتری قرار بگیرند، صراف ها باید کارمزد قانونی خود را دریافت کنند نه بیشتر، پس این مساله باید به وسیله بانک مرکزی کنترل شود اما در اقتصاد ایران به دلیل وجود تورم های بالا و نوسانات قیمت ارز بسیاری از بنگاه ها تمایل دارند خارج از چارچوب عمل کنند که در نهایت مسبب افزایش قیمت می شوند.

رحمان سعادت معتقد است: هماهنگی ها و تبانی های برخی صرافی ها برای افزایش غیر واقعی نرخ ارز منجر به افزایش قیمت در همه بخش ها می شود؛ یعنی این رویه نه تنها صادرات و واردات، بلکه به دلیل ارتباط تنگاتنگ ارز با مسائل مختلف اقتصادی، منجر به ایجاد بحران در سایر بخش های اقتصاد کشور می شود و اقتصاد را دچار مشکلات عدیده ای می کند، پس بانک مرکزی تلاش می کند با ساماندهی صرافی ها نرخ ارز را از سرچشمه کنترل کند تا با کنترل نرخ ارز قیمت ها کنترل شوند که در نهایت این اقدام بانک مرکزی مثبت ارزیابی می شود.

۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 45605

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha