ذخایر جهانی گندم تا پایان سال آینده، تنها برای ۱۸ هفته کافی است!

​​​​​​​ برآورد می‌شود که احتمالا ذخایر جهانی گندم تا پایان فصل کشاورزی بعد، تنها برای ۱۸ هفته کافی باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تاس، کارشناس یک شرکت متخصص در مطالعات بازارهای کشاورزی، معتقد است که اقدامات فوری برای اصلاح وضعیت موجود، در درجه اول از سوی سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل و فائو ضروری است. طبق برآوردهای این شرکت ذخایر جهانی گندم در پایان سال کشاورزی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ (۱ جولای ۲۰۲۲ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳) برای ۱۸ هفته کافی خواهد بود. قبلا دیمیتری پاتروشف، وزیر کشاورزی روسیه گفته بود: با وجود این مشکلات، روسیه آماده است تا برای افزایش امنیت غذایی جهان محصولاتی را به شرکای خارجی دهد.

 در این گزارش آمده است: طبق برآوردها، ذخایر جهانی گندم در پایان ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ می بایست حدود ۱۸ هفته مصرف جهانی را پوشش دهد. این میزان بالاتر از سطح بی سابقه ۱۱ هفته در سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ است. رئیس هیئت مدیره اتحادیه غلات صادرکنندگان ادوارد زرنین روسیه تشریح کرد که مشکلات فعلی ناشی از این واقعیت است که بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط صادرکننده غلات روسی که سرمایه کافی سهام و زیرساخت‌های حمل‌ونقل ندارند از بازار جهانی غلات قطع ارتباط داشته اند. در این فصل جدید (تا اول جولای)، بر اساس محاسبات اولیه، حدود ۲ تا ۳ میلیون تن غلات روسیه به بازار جهانی عرضه نخواهد شد. اتحادیه زرنین افزود: در این فصل جدید، این مشکل تنها می تواند تا ۱۰ میلیون تن افزایش یابد و از ورشکستگی برخی از آنها نگران هستیم.

این کارشناس معتقد است که اقدامات فوری برای اصلاح این وضعیت، در درجه اول از سوی سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل متحد و فائو ضروری است. آنها می توانند به رفع موانع غیر قابل مشاهده برای محصولات کشاورزی روسیه کمک کنند تا از عرضه نشدن آنها به کشورهای نیازمند جلوگیری شود. وی تصریح کرد: بستن حساب‌های بانکی، مسدود کردن خطوط اعتباری برای خرید غلات روسیه، انکار بیمه حمل‌ونقل کالا، کمبود کشتی‌ها با ممنوعیت ورود به بنادر روسیه و انواع فعالیت‌های دیگر نمونه‌هایی از این موانع غیرقابل مشاهده است.

به گفته زرنین، با وجود محدودیت‌های موجود، می‌توان برای صادرات غلات برای اصلاح این وضعیت بازار منطقه ای تشکیل داد. بازاری با امکان تسویه حساب ارزی، ابزارهای مالی تجارت، قوانین تجارت و مکانیسم های حل اختلاف است. پیش از این، سازمان ملل ۵۰ کشور را شناسایی کرده بود که بیش از ۳۰ درصد غلات را از روسیه و اوکراین دریافت می کنند، که بسیاری از آنها در شمال آفریقا، آسیا و خاورمیانه قرار دارند. به گفته کارشناسان بانک کشاورزی روسیه، حجم تحویل گندم، جو و سایر محصولات روسیه به مصر و عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱ به ۲ میلیارد دلار رسیده است.

 به گفته دیمیتری پاتروشف، وزیر کشاورزی روسیه، با وجود اینکه صادرکنندگان داخلی روسیه با چالش های لجستیکی مواجه هستند، روسیه مایل است برای مقابله با مشکل قحطی احتمالی، محصولات خود را به شرکای خارجی عرضه کند. به گفته وزارت کشاورزی، امسال برداشت غلات در روسیه حدود ۱۳۰ میلیون تن خواهد بود که امکان صادرات ۳۷ میلیون تن در سال کشاورزی جاری و ۵۰ میلیون تن در سال آینده را فراهم می کند.

۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
کد خبر: 28663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha