پسر بایدن و بمب‌های خوشه‌ای اوکراین / پشت پرده تصمیم جنجالی کاخ سفید چیست؟

نام "بوریسما" شرکت گازی مستقر در اوکراین با انبوهی از پرونده های کیفری از وقتی بر سر زبان افتاد که پدر رئیس وقت هیات مدیره وارد کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری بزرگترین اقتصاد جهان شد. دردسرهایی که هانتر بایدن با شرکت تحت امرش برای جو بایدن رئیس جمهور ایالت متحده ایجاد کرد و پای پدرش را به منازعات سیاسی گسترده ای کشید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ارسال بمب های خوشه ای از سوی ایالات متحده آمریکا از یک سو و توجیه های جو بایدن برای این اقدام تنش زا از سوی دیگر بازتاب فراوانی در رسانه های بین المللی داشته است. جو بایدن روز جمعه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود که ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین «تصمیم سختی» بوده اما کی‌یف به این بمب‌ها نیاز داشته است. این در حالی بود که پیش از این هم کاخ سفید اعلام کرده بود بایدن با ارسال این مهمات جنجالی به اوکراین برای استفاده علیه نیروهای روسیه موافقت کرده است تا بتواند از قبل اذهان عمومی را برای خبر ارسال مستقیم مهمات به اوکراین و دمیدن بیشتر در آتش جنگ فرسایشی روسیه و اوکراین آماده کند.

بایدن و اوکراین اما روابط پیچیده تری دارند و این لطف خوشه ای از سوی رئیس جمهور کهنسال ایالات متحده صرفا به همان دلایلی که خودش بیان کرده و استراتژی کاخ سفید در قبال جنگ تلقی می شود نیست چرا که قصه روابط بایدن و اوکراین ابعاد دیگری هم دارد و سر دیگر این کلاف در هم تنیده را می توان در خانواده بایدن ها یافت. جایی که به نظر می رسد بایدن پدر برای خوش خدمتی به اوکراین و یا تلافی لطف بزرگی در حق پسرش و کارزار انتخاباتی قبل و بعدشان شده حالا محموله های بمب خوشه ای را پیشکش طرف اوکراینی کرده اند.

ماجرا از جایی شروع شد که در هیاهوی انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا و رقابت تنگاتنگ جمهور خواهان و دموکرات ها ، دونالد ترامپ، در مناقشه مربوط به یک گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هدف تحقیقات برای استیضاح قرار گرفت ؛ گفت‌وگوی تلفنی که در آن ترامپ از زلنسکی خواسته بود درباره فساد احتمالی جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا و پسرش، هانتر بایدن در اوکراین تحقیقات جامعی ترتیب دهد.

البته بایدن خودش در اظهاراتی علنی به این مساله اذعان کرده بود که در زمان ریاست جمهوری اوباما دولت اوکراین را با گرو نگه داشتن یک میلیارد دلار از تضمینهای وام آمریکا به این کشور تحت فشار قرار داده و از طرف اوکراینی خواسته بود تا دادستان کل این دولت را برکنار کند.

اما ترامپ مدعی بود که اصرار بایدن برای برکناری دادستان اوکراین جنبه شخصی داشته و به دلیل تحقیقاتی که این دادستان کل سابق علیه فعالیتهای شرکت بوریسما با ریاست هیات مدیره هانتر بایدن ( پسر بزرگ جو بایدن ) انجام می‌داده، از دولت اوکراین خواستار اخراج او شده است.

محل اختلاف گویا فساد بزرگ و پرونده های پرشمار هانتر بایدن و شرکتش در اوکراین بود که ریاست جمهوری بایدن از یک سو و اتحاد آمریکایی اوکراینی فارغ از موضع ناتو به خصوص پس از حمله روسیه از سوی دیگر سرپوشی برای آنها شد. بطوری که آتش جنگ هرچقدر برای مردم سرزمین های محل مناقشه بلاخیز و پر دردسر شد اما این فرصت را به زلنسکی و بایدن داد تا در معامله ای که برای آنها شیرین و به کام مردم روسیه و اوکراین خونین بود با هم سازش کنند. بایدن پرونده های شرکت پسرش را بست و زلنسکی انبارهای مهماتش را پر...

واقعیت اینجاست که متحدان آمریکا در ناتو پیش از این هم موضع شفاف و مخالفت خود در قبال ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین را به وضوح بیان کردند اما بایدن از پس تصمیم سختش کارت سبز مجوز ارسال بمب خوشه ای را بیرون کشید و اجازه داد تا بمب هایی که در هوا منفجر شده و تعداد زیادی بمب‌های کوچک‌تر را در منطقه وسیعی پخش می‌کنند و خطر کشتار کور غیرنظامیان را به همراه دارد در اختیار یک طرف جنگ قرار گیرد.

در این میان کارشناسان متعددی از حمعیت های حقوق بشری و سازمان های فعال در حوزه منع گسترش سلاح های کشتارجمعی ، نمایندگان دموکرات کنگره و مسئولان سازمان ملل واکنش مختلفی به این ماجرا داشته اند اما به نظر می رسد توجیه خالی بودن زاغه اوکراینی ها از مهمات و موضع ضعف شان در جبهه جنگ ، اصل و همه ماجرا نیست و بایدن پدر دلایل خانوادگی مهمتری برای ارسال بمب دارد.

تصمیم سرنوشت سازی که اگر چه تا به امروز واکنش جدی از سمت دیگر جنگ یعنی کرملین نداشته است اما آناتولی آنتونف سفیر روسیه در آمریکا اقدام را مداخله هرچه بیشتر واشنگتن در این جنگ دانست و گفت: استفاده از بمب های خوشه ای جهان را به سمت جنگ جهانی سوم سوق می دهد.

آنتونف در بیانیه اش جملات مهم دیگری هم دارد "هیچکس در مداخله هرچه بیشتر آمریکا در جنگ اوکراین حتی بدون تحویل مهمات خوشه ای تردید نداشته است اما اکنون سطح کنونی تحریکات آمریکا بواقع خارج از حد بوده و بشریت را به یک جنگ جهانی جدید نزدیک تر می سازد.قساوت و بدخواهی که واشنگتن درباره تحویل تسلیحات مرگبار به کی‌یف دارد، قابل توجه است.

۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 44749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha