درخواست خصمانه اوکراین علیه ایران؛ هشدار تهران به کی‌یف

در واکنش به ادعاهای مقامات اوکراینی، مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران هشدار داد در صورت هر گونه اقدام خصمانه از جانب کی‌یف، اوکراین با پیامدهای بسیار بزرگ‌تری مواجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در شرایطی که مقامات اوکراینی به اتهام‌زنی خود علیه تهران پیرامون مداخله در جنگ اوکراین ادامه می‌دهند، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای نسبت به ادامه این اظهارات تهدیدآمیز هشدار داد.

روز دوشنبه، یوری ایهنات سخنگوی فرماندهی نیروی هوایی اوکراین مدعی شدکشورش به دنبال دریافت تجهیزات لازم برای مقابله با حملات آتی روسیه با موشک‌های [ادعایی] ایرانی است. وی در خصوص ادعای ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه مدعی شدکه مسکو احتمالا از آنها برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین استفاده خواهد کرد.

این عضو ارشد ارتش اوکراین با اشاره به ویژگی موشک‌های بالستیک ایران و اینکه این موشک‌ها در مسیری بالستیک از طریق لایه استراتوسفر به سمت اهداف پرتاب می‌شوند، یادآور شد که کشورش در حال حاضر فاقد تجهیزات لازم برای مقابله با آنها است. سخنگوی فرماندهی نیروی هوایی اوکراین سپس افزود: «ما اکنون از شرکایمان انتظار داریم که تجهیزاتی را در اختیارمان قرار دهند که بتوانیم با این تهدید مقابله کنیم». وی تصریح کرد که این تجهیزات در واقع «سلاح‌های دوربردی هستند که می‌توانند به ما کمک کنند از خود در برابر موشک‌های بالستیک محافظت کنیم».

ادعای استفاده از تسلیحات ایرانی در جنگ اوکراین در شرایطی توسط مقامات اوکراینی و غربی ادعا شده که تهران هر گونه ارسال تسلیحات برای استفاده از آن‌ها در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن رد مداخله در جنگ اوکراین تائید کرد تعدادی پهپاد پیش از جنگ اوکراین به مقصد روسیه ارسال شده است.

دوشنبه شب ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با تکرار ادعاهای پیشین خود خواستار تشدید فشارها از سوی غرب علیه تهران شده بود. زلنسکی در پیام ویدیویی شب گذشته خود با اظهار ادعایی عجیب مدعی شد ایران با حمایت از مسکو به طولان‌تر شدن جنگ کمک می‌کند. او با تکرار ادعای ارسال تسلیحات از سوی تهران به مقصد مسکو مدعی شده: «بدون حمایت تهران از مسکو، اوکراین بیش از پیش به صلح نزدیک‌تر می‌شد«.

زلنسکی در شرایطی چنین ادعاهایی را بیان کرده که روز پیش از آن میخائیلو پودولیاک، مشاور او خواستار حملات تلافی‌جویانه به تأسیسات ساخت تسلیحات در ایران شده بود. مشاور زلنسکی طی یک گفت‌وگو، با طرح ادعای حمایت تهران از روسیه، خواستار حمله به تاسیسات تولید پهپاد و موشک‌های بالستیک ایران شده بود.

در واکنش به چنین اظهاراتی، سید محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای در صفحه توییترش نوشت: «اوکراین در صورت هر گونه اقدام خصمانه از جانب کی‌یف، با پیامدهای بسیار بزرگ‌تری مواجه خواهد شد».

۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
کد خبر: 35100
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha