تحریم با روسیه چه کرده است؟

تحریم‌ها روسیه را تضعیف کرده و در مورد رهبری پوتین تردید ایجاد کرده است. فشار بیشتری برای پایان دادن به جنگ مورد نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بلومبرگ، با گذشت ۹ ماه از جنگ "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه علیه اوکراین، خسارت وارده به یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان (روسیه) بسیار زیاد بوده است. بانک‌های پیشرو روسیه از سیستم مالی جهانی بیرون رانده شده و حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی آن کشور مسدود شده و صدها شرکت خارجی روسیه را ترک کرده‌اند.

کمبود قطعات، صنعت خودروسازی روسیه را با مشکل مواجه ساخته و صنعت هوانوردی تجاری آن کشور را تهدید می‌کند. به دنبال فرمان بسیج عمومی نیرو از سوی پوتین ده‌ها هزار کارگر جوان از روسیه گریخته‌اند. پیش‌بینی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی که هفته جاری منتشر شد، نشان می‌دهد که اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۳ میلادی روند نزولی ۵.۶ درصدی را تجربه خواهد کرد.

مجازات اقتصادی تحمیل شده علیه روسیه البته حملات نظامی مسکو علیه کی‌یف را متوقف نکرده است. با این وجود، تحریم‌ها جایگاه روسیه را به عنوان یک قدرت جهانی تضعیف کرده، کشورهای ظاهرا بی‌طرف را از همسویی با دولت آن کشور منصرف ساخته و باعث ایجاد تردید در مورد رهبری پوتین در میان نخبگان روسیه شده است. متقاعد کردن آنان برای فشار آوردن به منظور اتمام جنگ مستلزم آن است که ایالات متحده و اروپا فشار را افزایش دهند.

از ماه فوریه تحریم‌ها با کاهش توانایی مسکو برای خرید آن چه که نیاز دارد، هزینه‌های جنگ را افزایش داده و عین حال بازار روسیه را برای سرمایه‌گذاران خارجی خطرناک‌تر ساخته است. چین، هند و ترکیه نفت خام روسیه را با تخفیف شدید وارد می‌کنند و روسیه برای تغییر مسیر صادرات گاز به اروپا در حال تقلا بوده است.

واردات فناوری روسیه که آن کشور برای حفظ ماشین جنگی خود به آن نیاز دارد چه رسد به آن که بخواهد دست به ابتکار عمل و نوآوری‌هایی در آینده بزند ماه‌هاست که به طور موثر قطع شده است. اکنون اغلب قطعات الکترونیکی‌ای که روسیه می‌تواند خریداری کند، معیوب هستند. مسکو تلاش می‌کند خود را با شرایط تازه سازگار کند، اما توان انجام سریع این کار را ندارد.

با این وجود، در حال حاضر تاثیرگذاری مستقیم بر جنگ محدود است. تحت فشار گذاشتن بزرگترین صادرکننده هیدروکربن جهان (روسیه) مستلزم هدف قرار دادن این صادرات است؛ فرآیندی که اکنون به طور جدی آغاز شده است. علاوه بر این، روس‌ها که پیش‌تر یک دهه تلخ را متحمل شده بودند، در حدود سال ۲۰۱۲ میلادی به نقطه اوج درآمد واقعی قابل تصرف خانوار رسیدند. بنابراین، در حالی که انتظار می‌رود اقتصاد روسیه در سال جاری کاهش رشدی ۳.۹ درصدی را تجربه کند، این واقعیت اجتناب‌ناپذیر وجود دارد که پوتین بیش از حد مایل است رشد اقتصادی آینده روسیه را قربانی اهداف شخصی خود سازد و به راحتی می‌تواند مخالفان‌اش را ساکت کند.

تحریم‌ها به ندرت باعث تغییر سریع رخداد سیاسی یا پایان فوری منازعه می‌شوند. با عقب‌نشینی نیروهای روسیه از بخش‌هایی از اوکراین، بسیار مهم است که غرب فشار را افزایش دهد. بدیهی است که ایالات متحده و متحدان‌اش باید به حمایت مالی و تسلیحاتی اوکراین ادامه دهند. همچنین، آنان باید فرار مغزها از روسیه را تشویق کنند. دست کم ۳۵۰۰۰۰ نفر در حال حاضر از دستور بسیج نادرست پوتین فرار کرده‌اند که خود باعث کاهش اعتماد نسبت به پوتین می‌شود. دولت‌های غربی می‌توانند با ارائه ویزاهای بشردوستانه بیش‌تر، حمایت بیش‌تر از دانشجویان روسی و در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای دانشمندان و متخصصان فناوری برای مهاجرت به خارج از کشور این روند را تسریع کنند. اقتصادهای غربی از این روند نه تنها سود خواهند برد بلکه کمبود نیروی کار و مهارت روسیه تشدید خواهد شد.

اروپایی‌ها باید برای بستن منافذ موجود فرار از تحریم بیش‌تر توسط روسیه تلاش کنند. برای مثال، شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند ارتش روسیه لوازم خانگی را از کشورهای همسایه وارد می‌کند و از ریز تراشه‌های آن برای جبران کسری دسترسی به نیمه هادی‌های غربی استفاده می‌کند. (ارمنستان در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از مجموع دو سال گذشته، ماشین لباسشویی از اتحادیه اروپا وارد کرده است).

همچنین برای اعمال تحریم‌های نفت خام اتحادیه اروپا و اعمال محدودیت بر سقف قیمت نفت روسیه به رهبری ایالات متحده، تمدید ممنوعیت فروش بیمه و ارائه سایر خدمات به نفت کش‌هایی که از این قانون پیروی نمی‌کنند، امری ضروری است و باید اقدامات جدی صورت گیرد. مهم‌تر از همه آن که دولت‌های غربی و شرکای آنان باید در کنار یکدیگر باشند.

۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۳
کد خبر: 35838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha