هنر مهار تورم در جنگ/روسیه چگونه تورم را کنترل کرد؟

نرخ تورم کشور روسیه برای نهمین ماه متوالی کاهشی شد و از قله ۸/ ۱۷درصد در ماه آوریل۲۰۲۲، به سطح ۸/ ۱۱درصد در ژانویه۲۰۲۳ افت کرد. اگرچه شوک‌های برون‌زا در اقتصاد روسیه باعث افزایش التهاب قیمت‌ها در این کشور شد،؛ اما بانوی اول بانک مرکزی روسیه توانست با بهره‌گیری از استراتژی پولی مناسب، نرخ تورم را از قله پایین بکشد. الویرانابیولینا، سکاندار پولی روسیه بلافاصله پس از آغاز روند صعودی قیمت‌ها نرخ بهره را بیش از نرخ تورم افزایش داد و سپس با تغییر آهنگ رشد قیمت‌ها، روند نرخ بهره سیاستی را کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی روسیه در روزهای اخیر حاکی از آن است که تورم این منطقه برای نهمین ماه متوالی در مسیر نزولی قرار گرفت و فراتر از پیش‌بینی‌ها رقم خورد. بر این اساس شاخص قیمت مصرف‌کننده از بالاترین سطح خود در آوریل ۲۰۲۲ با نرخ ۸/ ۱۷ درصدی به ۹/ ۱۱ درصد در ماه دسامبر رسید و سرانجام نخستین داده‌های تورمی در سال جدید را با ۸/ ۱۱ درصد آغاز کرد. دو محرک اصلی افزایش قیمت‌ها را می‌توان ناشی از افزایش در قیمت انرژی و مواد غذایی دانست. البته عامل مهم دیگری که سبب بروز تورم بی‌سابقه در این منطقه شده است، جنگ روسیه با اوکراین است.

6 copy

این امر در یک‌سال اخیر تبعات زیادی از جمله افزایش قیمت‌ها در بخش کالا و خدمات، افزایش در هزینه‌های انرژی و... داشته است. بنابراین در این میان بانک مرکزی روسیه به عنوان ناجی در مدت زمان مذکور با قیچی ضدتورمی خود شاخه‌های تورم در این منطقه را هرس کرد و هفت مرتبه نرخ بهره را در سال ۲۰۲۲ افزایش داد و آن را به ۵/ ۷ درصد رساند که از اثرات آن می‌توان به کاهش ۶ درصدی تورم اشاره کرد. الویرا نابیولینا، رئیس این نهاد در سخنرانی خود در روزهای پیشین اعلام کرده که قصد دارد نرخ بهره را در سطوح سابق خود حفظ کند البته این درصورتی است که تورم به روند کاهشی خود مطابق با پیش‌بینی‌ها ادامه دهد، در غیر این صورت و با افزایش ریسک داده‌های تورمی، این نهاد بار دیگر کمر به افزایش نرخ بهره در سال جدید خواهد بست.

جدال نرخ بهره و تورم

داده‌های تورمی در روسیه نشان می‌دهد کاهش هزینه‌های مواد غذایی و محصولات غیرخوراکی سبب شد تورم ماهانه در این منطقه با کاهش ۱/ ۰ واحد درصدی روبه‌رو شود و سطح تورم را از ۹/ ۱۱ درصد در آخرین ماه از سال ۲۰۲۲ به ۸/ ۱۱ درصد در اوایل سال ۲۰۲۳ برساند. این در حالی بود که برآورد سیاستگذاران از تورم ماه ژانویه در حوالی ۵/ ۱۱ درصد بود، اما داده‌های مذکور مطابق با پیش‌بینی رقم نخورد. بررسی‌های به عمل آمده در حوزه اقتصادی این کشور نشان می‌دهد که مواد غذایی از ۳/ ۱۰ درصد در ماه گذشته به ۲/ ۱۰ درصد در ماه اخیر رسیده و با کاهش ۱/ ۰ واحد درصدی مواجه شده است. همچنین محصولات غیرخوراکی نیز در این منطقه شاهد افت ۵/ ۰ واحد درصدی بود و از ۷/ ۱۲ درصد به ۲/ ۱۲ درصد در ماه ژانویه رسید. اما در طرف دیگر بازارها در بخش خدمات، هزینه‌ها در ماه ژانویه افزایش یافت و از ۲/ ۱۳ درصد در ماه دسامبر به ۵/ ۱۳ درصد در ماه اخیر رسید. روند کاهشی تورم در داده‌های تورم هسته نیز قابل مشاهده است. بنابراین تورم هسته در ماه اخیر از ۳/ ۱۴ درصد به ۷/ ۱۳ درصد رسید. الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه نیز چندی پیش اعلام کرد که نرخ بهره را در سطح ۵/ ۷ درصدی حفظ می‌کند و درصورت بروز ریسک‌های بیشتر در زمینه تورم، آن را بیش از پیش در ماه‌های آتی افزایش خواهد داد.

۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۷
کد خبر: 39258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha