تجارت سودآور این روزهای غربی‌ها

آمارهای درآمدی چهارماهه سوم سال ۲۰۲۳ میلادی نشان می‌دهد شرکت‌های تسلیحاتی غربی، رقم‌هایی بیش از آنچه پیش‌بینی می‌کردند درآمد داشته‌اند؛ افزایش درآمدی که با ادامه جنگ اوکراین ارتباط قابل ملاحظه‌ای دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، شرکت‌هایی نظیر «لاکهید مارتین»، «جنرال داینامیکس» و «آر تی اکس»، همگی در گزارش درآمدی چهارماهه سوم سال ۲۰۲۳، ارقامی بهتر از پیش‌بینی‌ها گزارش کرده‌اند.

راشاتودی در گزارش روز دوشنبه خود از وضعیت درآمدی شرکت‌های مزبور تصریح کرده که در گزارش‌های چهار ماهه بعدی احتملا عملکرد بهتری نیز از این شرکت‌ها دیده خواهد شد؛ عملکردی که به تقاضای بالاتر کشورهای غربی به‌خاطر جنگ اوکراین و همچنین بازتجهیز تسلیحاتی ارتش‌های غربی بازمی‌گردد.

ارتش‌های غربی عضو ناتو برای تضمین توان اوکراین در ادامه جنگ با روسیه که از پنجم اسفند ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شده، بسیاری از انبارهای تسلیحاتی خود را تخلیه کرده‌اند، تا جایی که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا تیرماه سال جاری در توجیه ارسال مهمات خوشه‌ای برای اوکراین اذعان کرده بود که کمبود سایر مهمات یکی از عوامل این تصمیم بوده است. بایدن گفته بود: در این جنگ مهمات اهمیت دارند و مهمات اوکراینی‌ها رو به اتمام است و «ما خودمان هم مهمات کم داریم». بنابراین، کاری که من در نهایت انجام دادم، توصیه وزارت دفاع را پذیرفتم ....

بر اساس گزارش راشاتوی، سود خالص شرکت لاکهید مارتین در ۹ ماه گذشته ۵ میلیار دلار بوده، این رقم در مقایسه با همین دوره زمانی در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۳.۸ میلیارد دلار بود که افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. شرکت جنرال داینامیکس هم در گزارش چهارماهه سوم خود، درآمدی ۲۵ درصد بیش از دوره مشابه سال گذشته ثبت کرده است. شرکت آر تی اکس همان ۱۲ درصد درآمد بیشتر را در دوره مشابه گزارش کرده است.

مقامات روسیه که درگیری‌ها با اوکراین را نه جنگ، بلکه عملیات ویژه نظامی می‌خوانند بارها ارسال تسلیحات غربی برای اوکراین را محکوم کرده و گفته‌اند که چنین اقدامی تنها به طولانی‌تر شدن درگیری‌ها خواهد انجامید و در عین حال موجب نخواهد شد که مسکو به اهداف نظامی خود دست نیابد. مقامات روسیه این درگیری‌ها را اقدام نیابتی ایالات متحده علیه کشورشان دانسته و تصریح کرده‌اند که اوکراینی‌ها در این جنگ نقش «گوشت دم توپ» را دارند.

با این حال، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین که در دوران ریاست‌جمهوری خود قریب به ۲۰ درصد از خاک کشورش را از دست داده، در اجلاسیه سه هفته پیش وزرای دفاع ناتو در بروکسل، خواستار کمک‌های نظامی بیشتر از این ائتلاف شد. او در سخنانش همچنین گفت کسی نمی‌داند که درگیری‌ها با روسیه چقدر دیگر زمان خواهد برد.

۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 48575
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha