تبلیغات در متاورس / هدف بعدی چین اینجاست

فیسبوک بدون هیچ پیشرفت سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری در حوزه متاورس، با تبلیغات وسیع خود در سطح جهان، متاورس را به همه معرفی کرده است؛ به‌طوری‌که امروز هر فردی که از اینترنت استفاده می‌کند حداقل نام پروژه متاورس را شنیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، رامین کبیریان در مقاله ای در کوین ایران دست به ترجمه جالبی درباره متاورس زده که در زیر می خوانید:
 

ارزیابی کاربردی پروژه عظیم متاورس تحت عناوین گوناگونی قابل بررسی است.، ما چهار دسته کلی از دغدغه‌های مربوط به اجرای پروژه متاورس را در ادامه مطلب عنوان ‌کرده و قصد داریم در این نسخه تمرکز خود را به مورد دوم، یعنی ظهور تبلیغات در متاورس معطوف کنیم:

  • سویه‌های تاریک تسلط قدرت‌های بزرگ تکنولوژیکی بر حوزه متاورس
  • مسئله ظهور آگهی‌های تبلیغاتی در محیط متاورس
  • ارزیابی کارایی و ارزشمندی پروژه متاورس در زندگی بشر
  • آینده ارتباطات مجازی و بحران کمرنگ شدن ارتباطات انسانی

    «متاورس» هدف بعدی چین

    در ابتدا باید این نکته را مورد توجه قرار داد که خوشبختانه یا متاسفانه، تیم بازاریابی کمپانی فیسبوک بدون هیچ پیشرفت سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری در حوزه متاورس، با تبلیغات وسیع خود در سطح جهان، متاورس را به همه معرفی کرده است؛ به‌طوری‌که امروز هر فردی که از اینترنت استفاده می‌کند حداقل نام پروژه متاورس را شنیده است.

    اما اگر منصف باشیم نمی‌توان کمپانی فیسبوک را سرزنش کرد. این کمپانی نیز برای پاسخ‌گویی به سرمایه‌گذاران خود نیازمند ارائه یک سناریوی جدید است. هر شرکت بزرگی برای حفظ جایگاه خود در بازار آتی جهان، ایده‌ها و سیاست‌گذاری‌های مختص به خود را دارد. ایده کمپانی فیسبوک و تغییرنام آن به متا، با تاکید بر پروژه متاورس، طرح تجاری موفقی از آب درآمد و تعداد سرمایه‌گذاران چینی این شرکت از زمان تغییر نامش، ده برابر شده است.

    اما پرسشی که باید درباره آن بیشتر فکر کرد، شور و هیجان حاصل از مطرح شدن پروژه متاورس است. متاورس چه ویژگی خاصی دارد که نظر سرمایه‌گذاران مهم جهان را به خود جلب کرده است؟ چطور باید از دست داستان‌هایی که خودمان از متاورس ساخته‌ایم رهایی پیدا کنیم؟ یک نگاه واقع‌بینانه به این پروژه مبهم و عظیم شاید وضعیت را کمی روشن‌تر کند.

     

    ارزش‌های جدید و موهومی

    شاید بد نباشد اگر جملاتی که افراد قدرتمند حوزه تکنولوژی درباره NFTها و کاربرد آن گفته‌اند را مرور کنیم:

    «مردم به خرید کدام NFTها تمایل بیشتری نشان می‌دهند و سراغ خرید چه NFTهایی نمی‌روند؟ درواقع این پرسشی اساسی درباره اعتبار و محبوبیت یک NFT است. اگر همه افراد جذابیت و اعتبار یک NFT را تایید کنند و نسبت به NFT دیگر، تمایلی نشان ندهند، واضح است که اولی را برای خرید انتخاب می‌کنند؛ چراکه داشتن چنین توکنی پشتوانه‌ای برای داشتن یک حس خوب است؛ حس غرور و افتخار. علاوه‌براین، داشتن چنین توکنی منجر به منافع مالی خواهد شد؛ چراکه همه افراد همین فکر را می‌کنند و با خرید آن قیمت را بالا می‌برند».

    (…) هدف از ایجاد NFT‌ها صرفا ایجاد یک اثر موردپسند و محبوب نیست، بلکه NFT‌ها نشانه‌ای از ورود به یک جهان دیگر، با ارزش‌های جدید است.

    (…) کمپانی اپل سخت‌افزار و نرم‌افزار نمی‌فروشد. این کمپانی درواقع حس هویت و معنا را به مخاطبان خود می‌فروشد.

    (…) عبور ارزش بازار NFTها از مرز ۴۰میلیارد دلار، این تکنولوژی را وارد عرصه جدیدی خواهد کرد. NFTها قابلیت تبدیل شدن به چیزی فراتر از یک اثر دیجیتالی تحت شبکه را پیدا کرده‌اند.

    (…) وقتی از ساخت یک سیستم جدید اقتصادی به واسطه صنعت رمز ارزها صحبت می‌کنیم، هدف‌مان صرفا تغییر ظواهر موجود نیست. به عبارتی از یک طرح فانتزی که فقط در جستجوی جایگزینی ساده‌تر است، صحبت نمی‌کنیم. هدف ما تغییر یک سازوکار اساسی است: ارزش یا اعتبار مالی چگونه ساخته می‌شود و متعلق به کیست؟

     

    متاورس، یک فرصت تجاری مناسب

    همان‌طور که آگهی‌های تبلیغاتی به ایده اصلی درآمدزایی در پلتفرم‌های موجود تبدیل شده است، طرح استفاده از آن‌ها در واقعیت مجازی‌ متاورس نیز از همین حالا داغ شده است. اگر فیسبوک موفق شود متاورس را به‌گونه‌ای طراحی کند که هدایت سلیقه و انتخاب افراد در آن امکان‌پذیر باشد، نتیجه خیلی مطلوب نخواهد شد. هرچند وقتی دقیق‌تر ابعاد اقتصادی و تجاری چنین طرحی را واکاوی می‌کنیم، فرار از آن دشوار است؛ چراکه درآمد حاصل از اجرای این پروژه به مراتب بیشتر از درآمدی است که فیسبوک و یوتیوب در حال حاضر کسب می‌کنند.

    علاوه بر این، تبلیغات در متاورس تنها مسیر درآمدزایی نخواهد بود. کافی‌ست به حجم کارمزد تراکنش‌ها و NFTها ‌فکر کنید تا متوجه ابعاد سودآوری آن برای کمپانی‌های بزرگ شوید. پس می‌توان دو نتیجه مهم گرفت: اول اینکه تکنولوژی واقعیت مجازی عرصه بسیار جذاب‌تری برای تبلیغات و هدایت سلیقه و رفتار افراد خواهد بود، و دوم آنکه پیاده‌سازی یک جهان مجازی لزوما نیاز یک شبکه غیرمتمرکز نیست (تمایل کمپانی‌های بزرگ برای دسترسی و نفوذ بیشتر در متاورس).
     

    سازوکار بازاریابی در متاورس چگونه است؟

    برندها و شرکت‌های گوناگون چطور از فرصت ایجادشده در متاورس برای کسب درآمد استفاده می‌کنند؟ چگونه می‌توانید از متاورس به گونه‌ای بهره ببرید که در راستای معرفی شرکت، محصولات و خدمات متعلق به شما، مفید واقع شود و درنهایت منجر به جذب مخاطب بیشتر شود؟ در ادامه شش ایده استفاده از امکانات متاورس در راستای درآمدزایی و تبلیغات در متاورس را به‌طور خلاصه معرفی خواهیم کرد.

  • آگهی‌های تبلیغاتی: ایده‌ای نسبتا قدیمی اما پرکاربرد؛ استفاده از آگهی‌های تبلیغاتی در جاهایی که مردم بیشتر رفت‌وآمد دارند. این استراتژی با عنوان «پرچم قرمز» شناخته می‌شود و متاورس یکی از بهترین موقعیت‌هایی است که می‌توانید از پیاده‌سازی آگهی‌های تبلیغاتی در آن منتفع شوید.
  • اینفلوئنسرهای مجازی: طبیعتا با این ایده آشنا هستید. امروزه نیز بسیاری افراد مشغول فعالیت در این حوزه هستند. قطعا با شکل‌گیری پروژه متاورس، این پدیده نیز به آن منتقل خواهد شد و چه‌بسا فرصت مناسب‌تری برای این افراد محسوب شود.
     
  • تبلیغات مبتنی بر بازی (Advergames): در این تکنیک از فضای بازی برای نمایش آگهی‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود و می‌توان گفت جزو روش‌های پرکاربرد و موثر به‌حساب می‌آید.
  • مکان‌های مجازی: شما می‌توانید با ساخت یک فضای تفریحی مجازی و اضافه کردن جذابیت‌ها و امکانات خاصی به آن، کسب درآمد کنید. علاوه‌ بر اینکه استفاده از مکان مجازی شما توسط کاربران دیگر منجر به کسب سود خواهد شد، بستر مناسبی برای تبلیغات نیز فراهم می‌شود.
  • رخدادهای مجازی: تصور کنید میلیون‌ها کاربر بخواهند در کنسرت مجازی یک خواننده یا نوازنده مشهور شرکت کنند. اگر شما موفق به ساخت و طراحی یک سالن جذاب شوید، ممکن است در سود حاصل از این رخداد فرهنگی شریک شوید.
  • تجارت مستقیم: شما ‌می‌توانید مستقیما از طریق برند شرکت یا آواتارتان اقدام به فروش محصولات دیجیتال کرده و از این راه کسب درآمد کنید. قطعا در جهان متاورس مخاطبان بیشتری خواهید داشت.
     

    جمع‌بندی

    متاورس دنیایی از ویژگی‌های جدید با سویه‌هایی مثبت و منفی است. بهتر است پیش از قرار گرفتن بر موج تبلیغات گسترده کمپانی‌های بزرگ، کمی دقیق‌تر با ابعاد گوناگون این پروژه آشنا شویم. تبلیغات و آگهی‌های تبلیغاتی یکی از عناصر محوری اقتصاد حال حاضر است. بنابراین می‌توان حدس زد که مسئله تبلیغات در متاورس نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در آنچه گفته شد تلاش کردیم با طرح چند پرسش به مرور اجمالی شیوه‌های مختلف استفاده از آگهی‌های تبلیغاتی در متاورس بپردازیم. با این حال باید به این نکته توجه داشت که ویژگی‌های عنوان شده درباره متاورس بیشتر یک گمانه‌زنی است و قطعیتی ندارد.

۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
کد خبر: 26797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha