در قرن جدید باید از روش های سنتی تولید فاصله بگیریم/فرایند شروع کسب و کار در ایران بسیار طولانی، پیچیده و سخت است

غلامرضا مرحبا گفت: راه اندازی کسب و کار در ایران حتی اگر اهلیت علمی و تجربی کارآفرین تایید شود به قدری دشوار است که کارآفرین و سرمایه گذار به دلیل  فشارهای مختلف از سوی نهادهای دولتی، بعد از گذشت دو، سه سال دوندگی بین ادارات مختلف از انجام کار و تولید در ایران پشیمان می شود، این روند سبب انتقال علم و سرمایه از ایران به کشورهای دیگری  می شود.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ آنچه در اموضوع نام گذاری سالها مغفول مانده، علت نامگذاری سال نو است. عناوینی که برای هر سال تعیین می شود چه کارکردی باید داشته باشند؟ آیا در حد یک شعار مطرح می‌شود یا برنامه ای متفاوت تر از آنچه تا کنون اجرا شده از این نامگذاری باید انتظار داشت. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این موضوع با رادار اقتصاد گفت و گو کرده است. 


غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد تحلیل خود را در خصوص عمق پیام نوروزی یا شعار سال ١۴٠١ مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان داشت و در این باره گفت: در سال های گذشته مقام معظم رهبری، شعارهای اقتصادی با تاکید بر رشد و جهش اقتصادی را مطرح کردند تا به مسوولین گوشزد کنند رشد و توسعه اقتصادی تا چه اندازه برای کشور حائز اهمیت است. اما شعار سال جاری، تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین، ناظر بر این موضوع است که لازم است در قرن جدید از روش های سنتی تولید   فاصله بگیریم. دست یابی به علم روز و استفاده از تکنولوژی نوین و آنچه که دانش بنیان نامیده می شود، ارتباط دانشگاه با بنگاه های تولیدی کشور، محورهایی است که قابل برداشت از شعار سال است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: شعار سال به مسوولین و دست اندرکاران تولید و اقتصاد متذکر می شود که در عرصه تولید، تفکر و عملکرد گذشته باید کنار گذاشته شود، چرا که تفکر تولید دانش بنیان، تفکر خاص و علم منحصر به فردی است  که تا کنون در کشور در سطح وسیع از آن بهره مند نشدیم. یاهم سطح و کیفیت روز دنیا را نداشته است . در ایران همچنان کارخانجاتی مشغول به کار و تولید هستند که از سال های دور و دهه های گذشته تولیدات روتینی داشته و دارند که با گذشت زمان، مردم از قیمت، کیفیت و نحوه توزیع این محصولات رضایتی ندارند. در حالی که تولید دانش بنیان منجر به تغییرات عدیده ای در محصولات تولیدی و جلب رضایت مردم می شود. 
غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: تولید دانش بنیان به ما الزام می کند از امروز باید  مدل دیگری تولید کنیم. استفاده از فناوری ها و تکنولوژی‌های روز را به عنوان یک ضرورت برجسته می کند. تولید دانش بنیان به کار گرفتن و استفاده از ایده های ناب جوانان دانشمند و نخبگان فارغ التحصیل دانشگاه های کشور را به مسوولین متذکر می شود که باید وارد عرصه تولید علم شوند تا روی ریل دیگری از آنچه تا کنون در آن مسیر بودیم، بیفتیم و در مسیر توسعه قرار بگیریم و به سمت جلو حرکت کنیم.
غلامرضا مرحبا نماینده مجلس شورای اسلامی به رادار اقتصاد در خصوص لزوم تسهیل و بهبود فضای کسب و کار برای استفاده از ایده های ناب دانش بنیان برای تولیدات مختلف در کشور، گفت: متاسفانه فرایند شروع کسب و کار در ایران بسیار طولانی، پیچیده و سخت است. راه اندازی کسب و کار در ایران حتی اگر اهلیت علمی و تجربی کارآفرین تایید شود به قدری دشوار است که کارآفرین و سرمایه گذار به دلیل  فشارهای مختلف از سوی نهادهای دولتی، بعد از گذشت دو، سه سال دوندگی بین ادارات مختلف از انجام کار و تولید در ایران پشیمان می شود، این روند سبب انتقال علم و سرمایه از ایران به کشورهای دیگری  می شود.
وی در ادامه توضیح داد: باید بپذیریم بر سر راه تولید در ایران چنین دشواری هایی وجود دارد. هر چند از زمان روی کار آمدن دولت جدید، رویکردهای خوبی در مورد مجوزهای بدون نام دیده می شود و مجلس نیز قانون تسهیل کسب و کار را تصویب کرد، تا فرایند آغاز کسب و کار با سهولت بیشتری کلید زده شود، اما وقتی  مقام معظم رهبری شعار سال را باز هم با تاکید بر تولید مطرح می کنند، نشان می‌دهد تولید تا چه حد حائز اهمیت است. هر چند به نظر بنده، نباید اسامی سال را در حد  شعار تقلیل داد، بلکه رهبر معظم انقلاب استراتژی برای آینده کشور در آغاز سال جدید تدوین می کنند تا مشخص شود جهت گیری کشور در یک سال آینده، باید در کدام سمت و سو باشد و ارکان مختلف کشور برای تحفق استراتژی عنوان شده، بسیج شوند، برای اینکه ساز و کار حکمرانی، مدیریت و صنعت در آن سمت و سو متمرکز شود. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص ضعف عملکردی دولت‌های گذشته در تحقق شعار سال های گذشته گفت: بیش از پانزده سال است که مقام معظم رهبری موضوع اشتغال و  تولید را مورد تاکید قرار داده اند.
واقعیت این است مسوولین در سال‌های گذشته آنگونه که باید و شاید، انتظارات رهبر را برآورده نکردند. یعنی آنگونه که باید همه امکانات کشور  برای تحقق شعار سال بسیج می گردید، بسیج نشده، در حالی که فقط کار تبلیغاتی پررنگی داشته اند تا کار عملیاتی.در حالی که انتظار می رود  ایده و دیدگاهی با این اهمیت و ظرافت برای توسعه اقتصاد ایران وقتی از سوی عالی ترین مقام کشور بیان می شود، لازم است بقیه ارکان اجرایی و مدیریتی کشور برای حرکت در آن سمت و سو برنامه‌ ریزی کنند. بنده معتقدم تقلیل دادن عنوان سال به فعالیت‌های تبلیغاتی ظلم  به رهبر، کشور و مردم است، چرا که با توجه به برنامه تعیین شده برای یک سال از سوی رهبر معظم انقلاب، می توانیم هر ساله یک قدم به سمت پیشرفت و توسعه برداریم و به این خواسته نزدیک تر شویم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: امید می رود ساز و کاری داشته باشیم تا میزان تحقق شعارهای سال های گذشته مورد آسیب شناسی قرار بگیرد تا در سال های آینده بتوانیم نقاط ضعف و کوتاهی ها را برطرف کنیم تا هر چه بیشتر به سمت تحقق شعار سال حرکت کنیم.

غلامرضا مرحبا در پاسخ به این سوال که چه نمره ای به دولت های گذشته در تحقق شعار سال می دهید، گفت: به دولت های گذشته نمره خوبی برای تحقق شعار سال نمی توان داد، چرا که آنها امکانات مورد نیاز تحقق شعار سال را بسیج نکردند و برای رسیدن به اهداف مطرح شده در شعار سال جدی و کوشا نبودند. در حالی که شعار سال را باید در حد یک استراتژی بسیار بالا برای کشور قلمداد می کردند و امکانات و منابع کشور را در یک جهت خاص و یک هدف خاص متمرکز می کردند. امیدوارم دولت سیزدهم به عنوان دولتی انقلابی که همسو با مجلس است ، همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: این دولت در ریلی متفاوت تر از دولت قبل حرکت می کند، دولت آقای رئیسی بتواند شعار سال را محقق کند و همه ارکان مدیریتی کشور را در جهت تحقق اهداف استراتژی شعار سال ١۴٠١ بسیج نماید .

۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 26500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha