به شدت نیازمند ورود شرکت های دانش بنیان در بخش های کشاورزی، صنعتی، پزشکی دارویی و صنایع تبدیلی هستیم/برای شکستن انحصار صنایع خودروسازی و لوازم خانگی باید تلاش کنیم

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:برای شکستن انحصارهای موجود در بخش های صنعتی کشور از جمله بخش خودروسازی و لوازم خانگی باید تلاش کنیم تا با ورود شرکت های دانش بنیان و حمایت از طرح های نوین شرایط به سمت رقابتی شدن پیش برود. رقابتی شدن از طریق دادن مجوز و حذف موانع کسب و کار برای ایده های نو  و صاحبان فکر و سرمایه باید امکان پذیر میشود.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اقتصاد ایران به دلیل قوانین سخت یا عدم وجود قوانین تسهیل کننده تولید در سالهای اخیر به شدت ضربه خورده است. ماحصل عدم حمایت از تولید و عدم فراهم سازی بسترهای حمایت از تولید خود را در افزایش آمار بیکاران، وابستگی به واردات کالاهایی که به سهولت درکشور امکان ساخت آن وجود دارد وعدم حضور در بازارهای جهانی است که به شدت منجر به کاهش رشد اقتصادی ایران شده است. تولید دانش بنیان در قرن جدید مقوله ای است که از سوی عالیترین مقام جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است. راهبردی برای سال جاری و ادامه آن در سال های آینده. حال این سوال مطرح می شود که برای تحقق شعار سال چه زمینه هایی باید آماده شود تا شرکت های دانش بنیان دربهترین وضعیت ممکن در عرصه کار وتولید حاضر شوند؟ عضو کمیسیون برنام؛ بودجه و محاسبات مجلس و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در این باره توضیحاتی داده است.

جعفرقادری اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص لزوم حمایت از شرکتهای دانش بنیان برای رشد و جهش دادن به تولید کشور، گفت: این موضوع ثابت شده است که در حوزه هایی که از شرکت های دانش بنیان حمایت به عمل آمده وبسترها و پشتیبانی های لازم از شرکت های دانش بنیان فراهم شده، آنها در سطوح بالایی وارد عمل شده و تولیداتی ساخته وارائه داده اند که امروز در سطح بین المللی بسیار شناخته شده و نشان دهنده قدرت ایران در بخش های مورد نظر است.
وی در این باره افزود: حمایت از نخبگان و شرکتهای دانش بنیان در بخش های نظامی، تکنولوژی، بیوتکنولوژی، دانش هسته ای و دستاوردهایی که در این بخش ها عاید کشور شده نشان می دهد پشتیبانی از نخبگان و شرکت های دانش محور می تواند حلال مشکلات و معضلات کشور باشد لذا هر چه سریعتر باید از نخبگان و شرکت های دانش بنیان در بخش های دیگر حمایت به عمل آورده شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطر نشان کرد: امروز به شدت نیازمند ورود شرکت های دانش بنیان برای ارائه طرح های نوینی در بخش های کشاورزی، صنعتی، پزشکی دارویی و صنایع تبدیلی هستیم. در همه بخش های صنعتی کشور نیاز به ورود شرکت های دانش بنیان به شدت احساس می شود. در صورت ورود شرکت های دانش بنیان به این بخش ها قطعا شکاف و فاصله ی صنعتی و رشدی که بین ایران با کشورهای توسعه یافته و پیشرفته اتفاق افتاده کاهش می یابد، طبعا باید همه حاکمیت به اشکال مختلفی از نخبگان و دارندگان ایده های ناب و شرکت های دانش بنیان حمایت کنند.
جعفر قادری نماینده مجلس در خصوص طرح های حمایتی از نخبگان و شرکت های دانش بنیان مصوب مجلس شورای اسلامی، گفت: امیدواریم شورای نگهبان بعد از رفع ایرادی که در مجلس انجام شد هر چه سریع تر در راستای گام برداشتن برای تحقق شعار سال، قانون مصوب مجلس یعنی قانون جهش تولید دانش بنیان را تایید کند تا از ابتدای سال جدید اجرایی شود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: طرح دیگری هم که در کمیسیون جهش تولید تحت عنوان" تامین مالی تولید و زیر ساخت ها"در دستور کار قرار دارد بر آن است تا با حمایت های مادی بخشی از مشکلات تولید کنندگان را رفع کند  تا از این طریق تولید شرکت های دانش بنیان مقرون به صرفه باشد و بتوانند کالای قابل رقابت را به بازار داخلی و بازارهای خارجی عرضه کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و استاد اقتصاد در ادامه بیان داشت: برای شکستن انحصارهای موجود در بخش های صنعتی کشور از جمله بخش خودروسازی و لوازم خانگی باید تلاش کنیم با ورود شرکت های دانش بنیان و حمایت از طرح های نوین شرایط به سمت رقابتی شدن پیش برود. رقابتی شدن از طریق دادن مجوز و حذف موانع کسب و کار برای ایده های نو  و صاحبان فکر و سرمایه باید امکان پذیر شود. از سوی دیگر تمام ارکان نظام دوشادوش هم باید برای تسهیل صدور مجوزها برای راه اندازی کسب و کار در کنار هم قرار بگیرند، ضمن اینکه انتظار می رود شورای نگهبان هر چه زودتر این قانون را تایید کند تا از ابتدای سال ۱۴۰۱ قانون اجرا شود تا براین اساس بخشی از  مشکلات کشور در بخش های تولیدی و اشتغال حل و فصل شود.
 

۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 26562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha