چرا تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین کلید رهایی از مشکلات اقتصادی است؟/تولید صادراتی و با ارزش افزوده بالا،نیاز امروز اقتصاد ایران

دولت سیزدهم فرصت مناسبی در اختیار دارد تا با پی ریزی تولید دانش بنیان با استفاده از ظرفیت‌های موجود در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین وزارتخانه های تولیدی و اقتصادی ، همگرایی و تعامل میان بخشهای خصوصی و دولتی را در جهت استفاده بهینه از ابزارهای حاکمیتی و تصدیگرایانه را بسط داده و تولید دانش بنیان ، ارزش آفرین و اشتغالزا را توسعه دهد.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛نامگذاری سالهای اخیر از سوی مقام معظم رهبری بر مبنای تولید و اشتغال ،موید اهمیت این دو مقوله در دیدگاههای معظم له بوده و لازم است همانگونه که ایشان در پیام نوروزی خود تاکید فرمودند شعار سال از نوشتار و حرف به عمل تبدیل شده وسیاستگزاریها در این راستا صورت پذیرد .

بر اساس شعار سال ۱۴۰۱، تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین ،اگر در مسیر صحیح سیاستگذاری و عملیاتی قرار گیرد قادر خواهد بود بخش اعظم مشکلات اقتصادی را مرتفع نماید . تولید ، مطلع افزایش اشتغال و کاهش بیکاری ،کنترل تورم و در نهایت افزایش رفاه و معیشت آحاد مردم بوده و ویژگی‌های تولید دانش بنیان ، از جمله استفاده از روشهای علمی و کارشناسی در جهت کاهش هزینه ها و افزایش ارزش نهایی کالاها و خدمات می تواند مسیر تولید در کشور را دگرگون نموده و ضمن به کارگیری ظرفیتهای بالقوه موجود ، هزینه های سربار تولید را کاهش داده که در نهایت کمیت و کیفیت تولید را در حد استانداردهای موجود ارتقا خواهد داد .

به نظر می رسد استفاده از تجربیات سال گذشته در جهت مانع زدایی های تولید لازم است مورد استفاده قرار گرفته و با آسیب شناسی تولید در سال گذشته ،نسبت به استفاده بهینه از ظرفیت‌های دانشگاهی و مراکز پژوهشی در جهت تولید دانش بنیان و واجد ارزش افزوده اقدام نمود . ویژگی تولید دانش بنیان ،استفاده از نیروهای جوان و متخصص دانشگاهی بوده که این نیروها ،ضمن آشنایی کامل با علوم مورد نیاز تولید ، می توانند در کنار جامعه تولیدی و اقتصادی کشور ،افقهای مناسبی در تولید و اشتغال رقم زنند . دولت سیزدهم فرصت مناسبی در اختیار دارد تا با پی ریزی تولید دانش بنیان با استفاده از ظرفیت‌های موجود در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین وزارتخانه های تولیدی و اقتصادی ، همگرایی و تعامل میان بخشهای خصوصی و دولتی را در جهت استفاده بهینه از ابزارهای حاکمیتی و تصدیگرایانه را بسط داده و تولید دانش بنیان ، ارزش آفرین و اشتغالزا را توسعه دهد . توجه به تولید صادراتی که همان تولید دانش بنیان و با ارزش افزوده بالا مسوولیتی سنگین و ارزشمند بوده و لازم است با فراهم نمودن زیرساخت‌های این حوزه ، ضمن حفظ ماندگاری در بازارهای هدف به ویژه کشورهای همسایه ، نسبت به بازارسازی و بازاریابی صادراتی اقدام کرد .

۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 26426

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha