اهلیت مالی نمی تواند تنها ملاک برای واگذاری سهــام خودروســازان باشد/بهترین کار،عرضه سهام دولت در بورس است/خصوصی سازی های خارج از بورس اغلب به فساد ختم شده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: همچنان مشخص نیست دولتمردان برای واگذاری سهم دولت در خودروسازی چه فکر و برنامه ای دارند. اما آنچه باید درنهایت انجام شود واگذاری سهام دولت در بورس است.سهام دولت در بورس باید عرضه شود به این دلیل که بورس شفافیت دارد وهر کسی که اهلیت دارد می تواند سهام دولت را خریداری کند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اصلی ترین مشخصه ای که دولت در واگذاری سهم خود در خصوصی سازی باید از آن تبعیت کند، چیست؟ این سوال مهمی است که رادار اقتصاد بعد از ماجرای واگذاری سهم دولت به کنسرسیومی از بخش خصوصی از تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرسیده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به این سوال پاسخ داده است.

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد به موضوع واگذاری سهم دولت در شرکت های خصوصی سازی و شاخص هایی که باید مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد اشاره کرد و گفت: آنچه مسلم است دولت گریز و چاره ای به غیر از واگذاری سهم خود در خودروسازی ندارد. اما آنچه در این زمان اتفاق می افتد مهم است چرا که بدون توجه به مولفه هایی که می تواند رشد یا زیان این صنعت را به دنبال داشته باشد و پاسخگوی مطالبات مردم باشد قطعا واگذاری به شکل مطلوب صورت نمی گیرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: طبیعتا اهلیت مالی نمی تواند تنها ملاک لازم برای واگذاری شرکت های مهمی مثل ایران خودرو و سایپا باشد، چرا که گزینه مهمتر یعنی داشتن اهلیت فنی موضوع مهمی است که لازمه خصوصی سازی مطلوب ماست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: داشتن توانایی، تجربه و علم مدیریتی مهمترین شاخصه ای است که در واگذاری باید به آن توجه شود چرا که در واگذاری شرط اول مرتبط بودن با کاری است که انجام می شود. واگذاری صنعت خودروسازی به شرکتی که به هیچ وجه کار فنی تخصصی در حوزه خودرو انجام نداده درست نیست.

مرحبا با انتقاد از اینکه همچنان برنامه دولت برای واگذاری مشخص نیست، گفت: همچنان مشخص نیست دولتمردان برای واگذاری سهم دولت در خودروسازی چه فکر و برنامه ای دارند. اما آنچه باید درنهایت انجام شود واگذاری سهام دولت در بورس است.سهام دولت در بورس باید عرضه شود به این دلیل که بورس شفافیت دارد وهر کسی که اهلیت دارد می تواند سهام دولت را خریداری کند اعم از سهامدارن خرد یا سهامداران کلان.

وی اهمیت عرضه سهام دولت در بورس را توضیخ داد و گفت: به این دلیل عرضه سهام دولت در بورس حائز اهمیت است چرا که ساز و کار بورس شفاف تر است و احتمال توزیع رانت در بورس بسیار پایین است ودر بورس سلامت وجود دارد. عرضه بلوک های سهامی در بورس که صنایع بزرگی هستند می تواند کمک کننده به بورس کشور باشد که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکند. بنابراین بهترین ساز و کار برای واگذاری سهم دولت در خودروسازی ها واگذاری در بورس و خرید سهم برای عموم مردم است.

غلامرضا مرحبا در پایان گفت و گو تصریح کرد: خصوصی سازی هایی که روش هایی غیر از واگذاری در بورس را تجربه کرده اند علاوه بر فساد بالایی که در آن وجود داشته رشد نکرده و بعضا خسارات زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده اند. به همین خاطر با بررسی جمیع جهات موافقت با عرضه سهام دولت در بورس بهترین روش برای واگذاری سهم خودروسازی و رشد این صنعت است.

۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 26912

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha