امروز آخرین روز نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ است ؛ فیلترینگ در بلندمدت به ضرر همه است

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس ۲۰۲۳ (INOTEX ۲۰۲۳) امروز (جمعه ۲۲ اردیبهشت) در پارک فناوری پردیس به کار خود پایان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اندیشکده حکمرانی دانشگاه صنعتی شریف از جمله مشارکت‌کنندکان در این نمایشگاه است که در چند پنل مختلف با دعوت از سخنرانان مربوطه به چیستی قانون جدید دانش‌بنیان پرداخت و اثرات حکمرانی بر فناوری و اثرات فناوری بر حکمرانی را مورد بررسی قرار داد.

در اولین روز نمایشگاه بود که قانون جهش تولید دانش‌بنیان و بررسی ابعاد اقتصادی آن و همچنین اثرات اقتصادی فیلترینگ مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

حمیدرضا سحری یکی از سخنرانان این پنل به مزیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای شرکت‌ها و صنایع بزرگ از جمله مشوق‌های مالیاتی در نظر گرفته شده برای فعالان این حوزه پرداخت.

سحری عنوان کرد: در قانون جهش تولید دانش‌بنیان جامعه مخاطب تنها شرکت‌های دانش‌بنیان نیستند بلکه شرکت‌های دیگری نیز که برخی فعالیت‌های دانش‌بنیانی را انجام می‌دهند، مشمول اعتبار و مشوق‌های مالیاتی خواهند شد. اعتبار مالیاتی یک مشوق هوشمند و تنظیم‌گر است که ریسک شرکت‌ها را پوشش می‌دهد.

در ادامه این پنل حسین صابری به بیان این موضوع که چگونه بدنه اقتصاد را دانش‌بنیان کنیم، پرداخت و عنوان کرد: برای تحقق این امر نیاز به گفتمان‌سازی و تولیدمحتوای دانش‌بنیانی و همچنین ایجاد اندیشکده و مرکز رشدهای متعدد داریم. ساختارسازی نیاز به نهادسازی دارد. باید یک شرکت بورسی دانش‌بنیان به صورت مستقل و غیردولتی ایجاد شود.

صابری بر ارزش دادن به ایده‌ها و توسعه بازار دارایی فکری به عنوان یکی از اقدامات مهم در جهت دانش‌بنیانی کردن بدنه اقتصاد تاکید کرد.

در بخش دیگری از این پنل، ابعاد حقوقی و اقتصادی قانون جدید جهش دانش‌بنیان مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

روح‌الله ابوجعفری با ارایه توضیحاتی ضمن اشاره به استفاده از ظرفیت‌های مالی و حمایت‌های مالیاتی بر حمایت دیگر بخش‌ها از جمله گمرک و بیمه از شرکت‌های دانش‌بنیان تایید کرد.

علی حسین‌پور نیز با ارایه آمارهای مربوط به تجارت ایران در سال گذشته، به حجم بالای میزان واردات کشور نسبت به صادرات اشاره و اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که ما خام‌فروشی کرده‌ایم؛ یعنی هیچ ارزش افزوده‌ای از طریق توسعه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد نکرده‌ایم. باید توجه و حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از پیش شود و نوآوری‌های زیادی ایجاد شود.

بخش پایانی این پنل به موضوع اثرات اقتصادی فیلترینگ اختصاص داشت.

در این بخش ابتدا محمدحسین مخصوصی با ارائه گزارشی از اعداد ارقام محاسباتی از ضرر وارده به کسب و کارها پرده برداشت. طبق این آمار از ۴۴ میلیون کاربر ایرانی اینستاگرام، ۴۰۰ هزار کاربر صاحب کسب‌وکار بودند و بیش از ۷۰ درصد آنها فقط در بستر اینستاگرام فعالیت می‌کردند.

در بخش بعدی که با حضور محمدحسین حمیدی عضو هیات مدیره کارگزینی بهمن، شهاب جوانمردی مدیرعامل شرکت فناپ و پشوتن پورپزشک مدیرعامل پادرو برگزار شد، به این موضوع که فیلترینگ برای چه کسی منفعت داشت، پرداخته شد. مهمانان این بخش همگی معتقد بودند که در یک نگاه بلندمدت و کل‌نگرانه هیچکس از این تغییر نفع نخواهد برد و در نهایت فیلترینگ به ضرر همه فعالان این حوزه خواهد بود.

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
کد خبر: 42379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha