تغییرات در دامنه نوسان چه تاثیری در روند بازار دارد؟

در هفته سوم تیر ماه بازار سرمایه روند منفی خود را آغاز کرده و بسیاری از نمادهای شاخص‌ساز با کاهش قیمت رو به رو شده‌اند پیش‌بینی کارشناسان از روند بازار فردا با توجه به وضعیت امروز به چه شکل خواهد بود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ در دومین روز معاملاتی هفته جاری بازار سهام با روندی منفی به کار خود پایان داد اما با وجود تحرکات ریزشی در بازار سرمایه اما بسیاری از گروه ها در وضعیت تعادلی خود قرار دارند.

الهه ظفری، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: اعتماد به بستر کلی بازار سرمایه هنوز به صورت کامل شکل نگرفته است و بنابراین بعد از چند روز متوالی روند مثبت بازار شکل گیری جو منفی طبیعی است. بازار با توجه به وضعیت فعلی که

حمیدرضا فاروقی جزو آن دسته از کارشناسانی است که موافق بازشدن دامنه نوسان است اما تاکید دارد «اگر این تصمیم نهایی شده باید تا انتها اجرا شود و در میان کار سیاستگذاران پشیمان نشوند و شرایط قبلی را به بازار برنگردانند.» او در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره تصمیم جدید شورای‌عالی بورس مبنی بر بازشدن نیم درصدی دامنه نوسان در هر ماه می‌گوید: «این حق قانونی نهاد ناظر است که درباره زیرساخت‌های بازار تصمیم‌گیری کند؛ مانند قوانین و مقررات و تدوین آیین‌نامه. اما اولین سوالی که در این مقطع ممکن است به ذهن سرمایه‌گذار خطور کند این است که چندوقت پیش دامنه نوسان کاهش پیدا کرد و نکند این تصمیم هم مقطعی باشد!»

او در دفاع از این تصمیم تاکید می‌کند: وقتی دامنه نوسان بازتر شود سهم‌ها زودتر به تعادل می‌رسند و دامنه نوسان باز کمک می‌کند که سهم‌ها سریع‌تر و راحـت‌تر به ارزش ذاتی خود رسیده و معامله شوند. فاروقی بعد از بیان این نکته یادآور می‌شود: اما نکته مهم این است که سرمایه‌گذاران در مقطع اخیر بارها شاهد تغییر مکرر محدوده دامنه نوسان بودند و ممکن است این‌گونه تصور کنند که اگر شرایط بازار رو به پایین برود دوباره نهاد ناظر دامنه نوسان را تغییر می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه «تغییر مکرر دامنه نوسان به اعتماد سرمایه‌گذاران لطمه می‌زند» می‌افزاید: اگر سیاستگذار بورسی با انجام کار کارشناسی برای برداشتن دامنه نوسان به یک جمع‌بندی رسیده باید همان را اجرا کند و تا آخر هم پیش برود؛ یعنی این‌طور نباشد که این تصمیم برای این مقطع بازار درنظر گرفته شده باشد که الان که شرایط بازار رو به بالاست چنین مقرراتی را اجرا کنیم و مواقعی که رو به پایین است، قوانین را تغییر دهیم! بنابراین چیزی که برای سرمایه‌گذار اهمیت دارد ثبات است.

از این‌رو اگر سازمان بورس به این جمع‌بندی رسیده که باید دامنه نوسان را تغییر دهد و آن را بالا ببرد پای آن بایستد، نه اینکه با تغییر شرایط بازار تصمیمش را عوض کند.

۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 17010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha