سال ۹۹ از سخت‌ترین سال‌های اقتصاد ایران در چند دهه اخیر بود / سیاست‌های غلط دولت به سفته‌بازی رونق داد

استاد اقتصاد گفت: با اینکه مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۹ را سال جهش تولید نامگذاری کردند، اما متاسفانه به دلیل سیاست‌گذاری غلط دولت آقای روحانی بخش‌های نامولد اقتصاد، به شدت رونق پیدا کرد. متغیرهایی مانند سرمایه گذاری در اقتصاد ایران، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص وضعیت بسیار بغرنجی پیدا کرد، به نحوی که در دو سال اخیر برای اولین بار در طول تاریخ اقتصادی ایران شاهد هستیم میزان تشکیل مطلق سرمایه منفی شده، به تعبیری اقتصاد ایران رو به سرمایه خواری رفته، یعنی سرمایه گذشته خود را مصرف می‌کند، موضوعی که آثار و تبعات جدی خود را در سال‌های نه چندان دوری بر اقتصاد ایران نمایان خواهد ساخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، تنها دو روز تا پایان سال ۹۹ باقی مانده است. سالی که به مردم ایران بویژه اقشار ضعیف و مستضعف جامعه از لحاظ اقتصادی و گرانی‌های ناشی از تورم بسیار سخت گذشت. کرونا در کنار فشار تحریم‌ها و مشکلات منابع ارزی به سو مدیریت اضافه شد تا مردم در تامین معیشت خود با مشکلات زیادی مواجه شوند.

سال ۹۹ سالی بود که بیش از هر دوره‌ی دیگری بسیاری از اقلام مورد نیاز مردم در مقاطعی کمیاب یا گران شد و اقشار محروم از مرغ و تخم مرغ و انواع میوه‌ها بیش از پیش محروم شدند و سفره‌های کوچک آن‌ها روز به روز کوچکتر شد. دولت تدبیر و امید در ماه‌های پایانی عمر خود با بی تدبیری و ناتوانی در تامین و توزیع کالاهای اساسی زندگی را برای بسیاری سخت کرد و البته دولتمردان مثل همیشه مشکلات کمبود و گرانی‌های غیرمنطقی ناشی از ضعف مدیریت و سودجویی دلالان در نبود نظارت مناسب را به تحریم‌ها حواله کردند.

دانشجو در گفتگو با اساتید و صاحب نظران اقتصادی عملکرد اقتصادی دولت آقای روحانی در سال ۹۹ را ارزیابی می‌کند. اصغر بالسینی؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه در ادامه تحلیل و نظر خود را درباره عملکرد اقتصادی دولت آقای روحانی اینگونه اظهار داشت: یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصاد ایران در چهار دهه اخیر، سال ١٣٩٩ است. سالی که به دلایل مشخصی که ناشی از بی‌تدبیری‌های جدی دولت در حوزه سیاست گذاری اقتصادی در اقتصاد ایران بود، بسیاری از متغیرهای کلان اقتصاد ایران را به چالش کشید.

بالسینی ادامه داد: بحران کرونا نیز بر مشکلات و سایر مشکلات اقتصادی کشور افزود و در بحبوحه مشکلات اقتصادی کشور، مزید بر علت شد و ناکارآمدی‌های دولت را به روشن‌ترین شکل ممکن در معرض دید قرار داد و نمایان کرد.

بالسینی تاثیرات بحران ارزی را بر اقتصاد و نقش دولت در مسائل ارزی را اینگونه توضیح داد: با آغاز بحران ارزی کشور در اقتصاد از سال ۱۳۹۷، بحران‌ها یکی پس از دیگری به اوج خود رسیدند که سال ۹۸ و ۹۹ بحران ارزی تبعات و پیامدهای منفی خود را در اقتصاد ایران نشان دادند. بی ارزش شدن شدید پول ملی با کاهش ۱۰ برابری ارزش پول ملی در سال‌های اخیر، فشارهای تورمی فوق العاده سنگینی را بر اقتصاد ایران تحمیل کرد، اگر چه بخشی از فشارها ناشی از تحریم‌های بین المللی است، اما تجربه قبلی نشان داده که اگر سیاست گذاری درستی در حوزه اقتصاد اتفاق ایران اتفاق می‌افتاد، آثار و تبعات بحران‌های ناشی از تحریم‌ها کمتر بر اقتصاد ایران نمایان می‌گردید.


کارشناس مسائل اقتصادی افزود: با اینکه مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۹ را سال جهش تولید نامگذاری کردند به امید افزایش تولید، اما متاسفانه به دلیل سیاست گذاری غلط دولت آقای روحانی بخش‌های نامولد اقتصاد، یعنی بخش‌هایی که تحت تأثیر فعالیت‌های سفته‌بازی هستند به شدت رونق پیدا کردند و این امر فشارهای جدی را بر اقتصاد ایران وارد کرد.

اصغر بالسینی خاطر نشان کرد: متغیرهایی مانند سرمایه گذاری در اقتصاد ایران، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص وضعیت بسیار بغرنجی پیدا کرد، به نحوی که در دو سال اخیر برای اولین بار در طول تاریخ اقتصادی ایران شاهد هستیم میزان تشکیل مطلق سرمایه منفی شده، به تعبیری اقتصاد ایران رو به سرمایه خواری رفته، یعنی سرمایه گذشته خود را مصرف می‌کند، موضوعی که آثار و تبعات جدی خود را در سال‌های نه چندان دوری بر اقتصاد ایران نمایان خواهد ساخت، قطعا اگر سرمایه‌گذاری محسوسی در اقتصاد صورت نگیرد، در سال‌های آتی شاهد افزایش اشتغال در کشور نخواهیم بود.

بالسینی در پایان تاکید کرد: در مجموع می‌توان گفت سال ۹۹ سال ناکارآمدی جدی سیاست‌های اقتصادی دولت آقای روحانی بود ناکارآمدی‌هایی که آثار و تبعات اجتماعی آن، اقشار و گروه‌های آسیب‌پذیر را به شدت تحت تاثیر آثار منفی خود قرار داده و معیشت و سلامت جسمی و روحی آن‌ها را در معرض خطر قرار داده است.

۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 12612

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha