قدم اول برای کاهش تورم، متوازن کردن هزینه ها و درآمدهاست/ وزارت اقتصاد، صمت و جهاد اگر همکاری نکنند تورم کاهش نمی یابد/عمده سیاستهای رئیس بانک مرکزی تا کنون مثبت بوده است

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: نباید فراموش کنیم وزارت اقتصاد، صمت و جهاد کشاورزی و سایر ارگان ها برای ایجاد توازن در هزینه هاو درآمدها باید با آقای فرزین همکاری کنند تا نتایج مورد نظر حاصل شود.اگر اقای فرزین بخواهد سال اینده دراین زمینه اقدام مهمی انجام دهد درگام اول باید متوازن کردن درآمدها، حذف دو نرخی و ناترازی بانکها و سپس منحل کردن بانکهای ناتراز را دنبال کند.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد رامین پولادرگ عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق و فعال اقتصادی درگفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص سخنان رئیس بانک مرکزی در موضوع کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه به ۲۰ درصد و کنترل نقدینگی تا ۲۳ درصد گفت: آنچه رئیس بانک مرکزی درخصوص موضوع رشد نقدینگی و تورم نقطه به نقطه با ارقام عنوان شده بیان کرده اند شدنی است، اما کار سختی است ضمن اینکه موارد یادشده از جمله موضوعاتی است که طی سال های گذشته درباره آن بسیار بحث شده است.

وی در این باره یادآور شد: یکی از مهمترین دلایل افزایش تورم، تحمیل شرکت های دولتی زیان ده به نظام بانکی برای رد دیون است، ضمن اینکه شرکت های دولتی به تورم دامن می زنند، بنابراین بانک مرکزی می تواند به عددهای هدف گذاری شده برسد اما به سختی.

وی در این باره یادآور شد: از این جهت امیدواریم آقای فرزین بتواند رشد تورم و کنترل رشد نقدینگی را اجرایی کند چرا که عمده سیاست ها و فعالیت های رئیس بانک مرکزی از یکسال گذشته تا کنون مثبت بوده است.

وی در این باره گفت: بخشی از تورم ناشی از ناترازی های بانکی است، لذا آقای فرزین کار سختی درپیش رو دارد چرا که مقابله با شبکه قدرتمند بانکی کار سختی است و به سادگی انجام نمی شود.

رامین پولادرگ فعال اقتصادی یادآور شد: اصلی ترین راهکاری که برای کاهش تورم اقتصاددانان بر آن تاکید می کنند وجود انضباط پولی و مالی است. خوشبختانه آقای فرزین در یک سال گذشته توجه خاصی به انضباط مالی داشته به این خاطر به دنبال جلوگیری از تشدید نقدینگی بوده است.

وی در ادامه به بیان چند راهکار برای کاهش نرخ تورم پرداخت و گفت: قدم اول برای کاهش نرخ تورم، متوازن کردن میزان هزینه ها و درآمدهاست، یعنی دولت باید با بانک مرکزی در راستای کاهش نرخ تورم همکاری کند، چرا که همه چیز مربوط به بانک مرکزی نیست.

وی در این باره تصریح نمود: نباید فراموش کنیم وزارت اقتصاد، صمت و جهاد کشاورزی و سایر ارگان ها برای ایجاد توازن در هزینه هاو درآمدها باید با آقای فرزین همکاری کنند تا نتایج مورد نظر حاصل شود.

رامین پولادرگ گفت: یکی از مهمترین راهکارهای کاهش نرخ تورم حذف ارز چند نرخی است. اگر آقای فرزین خواهان کاهش نرخ تورم است سال آینده باید ارز را تک نرخی کند. تا زمانی که ارز چند نرخی است نمی توان سایر سیاستهای کنترل و کاهش نرخ تورم را به خوبی اجرا کرد.

وی افزود: راهکار جلوگیری از شوک ارزی در تمام دنیا افزایش نرخ بهره است اما شاهد هستیم این سیاست متاسفانه در ایران جواب نمی دهد به دلیل اینکه سیاست دو نرخی بودن ارز همچنان در دستور کار است.

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق یادآور شد: اگر اقای فرزین بخواهد سال اینده دراین زمینه اقدام مهمی انجام دهد درگام اول باید متوازن کردن درآمدها، حذف دو نرخی و ناترازی بانکها و سپس منحل کردن بانکهای ناتراز را دنبال کند تا بتواند زمینه های لازم برای کنترل رشد نقدینگی و کاهش نرخ تورم را ایجاد کند.

۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 53422

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha