تحریمها اداره اقتصاد ایران را پرهزینه و دچار اخلال های بزرگی کرده است/مردم بابت گران اداره شدن اقتصاد دائما در حال پرداخت مالیات هستند/تورم بالا در اقتصاد ایران همه مردم را تنبیه می کند

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: حال مسوولین باید توضیح دهند با تداوم تحریمها با توجه به اینکه بخشی از اقتصاد ایران تجارت خارجی است چگونه می توان اقتصاد ایران را هر روز گران تر از روز قبل اداره کرد و مردم تا چه زمانی می توانند بار گرانی های مضاعف را تحمل کنند؟گران اداره شدن کشور منجر به تورم بالایی شده که معیشت مردم را سخت کرده است. مردم بابت گران اداره شدن اقتصاد ایران دائما در حال پرداخت مالیات هستند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص عوامل تاثیر گذار بر از دست رفتن رشد اقتصاد ایران و تبعات تداوم وضعیت اداره ناکارآمد اقتصاد ایران گفت: سال هاست تحریم ها و تشدید تحریم ها بخش های مختلفی از اقتصاد ایران را دچار اخلال کرده است، چالشی که تبعات آن را در موضوعات مختلفی از گران اداره کردن اقتصاد یا دردسرهای پس گرفتن دلارهای بلوکه شده ایران به وضوح به نظاره نشسته ایم.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: به عنوان مثال بازپس گیری ارزهای مسدود شده ایران نزد کره جنوبی که از ۷ میلیارد دلار سال گذشته به دلیل افزایش ارزش پول کره جنوبی و افت ارزش پول ملی ایران امسال به ۶ میلیارد دلار تنزل یافته شاهد چالش هایی هستیم که به دلیل تحریم ها امکان دست یابی مستقیم به پول خودمان را از دست داده ایم.

هادی حق شناس اقتصاد دان خاطر نشان کرد: این موضوع در بازپس گیری منابع ارزی ایران با عراق نیز که دو کشور دارای روابط قابل قبول تری هستند نیز رخ داد، یعنی عراق ارزهای مسدود شده ایران را به حسابی در قطر واریز کرد تا بانکهای دبی به جای ما برای ما کالای اساسی و آنچه می توانستیم خرید کنیم را خریداری کنند!

هادی حق شناس کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در این موضوع تصریح نمود: گذشته از اینکه نمی توانیم پول خود را سر موقع دریافت کنیم و کالاهای مورد نظرمان مثل تکنولوژی های روز دنیا را وارد کنیم، مساله اساسی این است که بعد از گذشت دو سال و تلاش های مکرری که برای دریافت پول خودمان صورت دادیم و موفق شدیم با ارزهای مسدود شده بخشی از نیاز دارویی و غذایی کشور را تامین کنیم حال مسوولین باید به این پرسش مهم پاسخ دهند که با تداوم تحریها سایر نیازهای کشور با کدام مکانیزم و با چه قیمتی تامین می شود؟

حق شناس معتقد است: در این موضوع تردیدی وجود ندارد که تحریمها اداره اقتصاد ایران را پرهزینه کرده و اقتصاد ایران را دچار اخلال های بزرگی کرده که دو نمونه آن یعنی آزاد سازی پول خودمان نزد کره جنوبی و عراق را مثال زدیم، حال مسوولین باید توضیح دهند با تداوم تحریمها با توجه به اینکه بخشی از اقتصاد ایران تجارت خارجی است چگونه می توان اقتصاد ایران را هر روز گران تر از روز قبل اداره کرد و مردم تا چه زمانی می توانند بار گرانی های مضاعف را تحمل کنند؟

هادی حق شناس تصریح نمود: گران اداره شدن کشور منجر به تورم بالایی شده که معیشت مردم را سخت کرده است. مردم بابت گران اداره شدن اقتصاد ایران دائما در حال پرداخت مالیات هستند، در حالی که اصولا دولتها از کسانی که درآمد مازاد بر مصرف دارند مالیات اخذ می کنند اما تورم بالا در اقتصاد ایران همه مردم را تنبیه می کند، اعم از دارا یا فقیر.

هادی حق شناس کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: مشکل دوم اقتصاد ایران ناکارآمدی و پایین بودن بهره وری است. مدیران ناکارآمد وغیر متخصصی که روی کار می آیند هزینه های زیادی به مردم تحمیل کی کنند. وزیر کاری که وعده ایجاد یک میلیون شغل می دهد اما شغلی ایجاد نمی کند یا وعده ساخت یک میلیون مسکن در هر سال بدون اینکه این میزان واحد مسکونی ساخته شود به این معناست که هزینه وعده هایی که تحقق نمی یابد به زندگی و معیشت مردم تحمیل می شود، لذا تحریم ها وناکارآمدی مدیران همه وهمه اقتصاد ایران و معیشت مردم را نابود کرده است.

هادی حق شناس در ادامه بحث با اشاره به تبعات افزایش تورم روی بالا رفتن قیمت ها و کاهش خریدهای ضروری مردم گفت: اگر سال ۱۴۰۰ را مبنا بگیریم و در این سال کالایی را ۱۰۰ تومان خریداری کرده باشیم، تورم ۴۰ درصدی که از سال گذشته باقی مانده منجر به آن می شود این کالا با نرخ ۱۰۰ تومان در سال بعد یعنی سال ۱۴۰۱ ۴۰ تومان گرانتر شود و با نرخ ۱۴۰ تومان به فروش برسد اما اگر امسال یعنی سال ۱۴۰۲ هم تورم ۴۰ درصد باشد برمبنای ۴۰ درصد سال گذشته ۶۴ تومان به قیمت کالای مورد نظر افزوده می شود، پس نتیجه می گیریم ۶۴ واحد به تورم افزوده شده، حتی اگر ۱۰ واحد درصد کمتر از سال گذشته باشد گرانی که در اقتصاد ایجاد می کند مثل سنوات گذشته خواهد بود.

هادی حق شناس در پایان گفت و گو یادآور شد: تنها راهکار جلوگیری از گرانی، تقویت سمت تولید کالاست، سمت تولید نیز زمانی تقویت می شود بهره وری افزایش بیابد و مدیران کارآمدی انتخاب شوند که در حوزه سیاست خارجی و اقتصادی تغییرات عمده ای ایجاد کنند که وضعیت اقتصاد ایران را درآینده ای نه چندان دور تغییر دهند.

۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
کد خبر: 47299

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha