چرا بازار مرغ به یکباره به هم ریخت؟/هشدار لازم را داده بودیم اما کسی توجه نکرد/ کمبود نهاده بیداد می کند/زیان مرغداران به ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است

قیمت هر کیلو مرغ کشتارروز در بازار تهران به صورت متغیر بین ۳۳ تا ۳۸ هزار تومان به فروش می رسد و نسبت به سه روز گذشته با افزایشی ۷ تا ۱۰ هزار تومانی روبرو بوده است به طوری که با این روند صعودی، قیمت مرغ کم کم به قیمت گوشت قرمز نزدیک و نزدیکتر می شود.

گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، امین محمودی- قیمت هر کیلو مرغ کشتارروز در بازار تهران به صورت متغیر بین ۳۳ تا ۳۸ هزار تومان به فروش می رسد و نسبت به سه روز گذشته با افزایش ۷ تا ۱۰ هزار تومانی روبرو بوده است به طوری که با این روند صعودی، قیمت مرغ کم کم به قیمت گوشت قرمز نزدیک و نزدیکتر می شود.

در این آشفته بازار که هر کسی برای خود نرخی تعیین و در اختیار مصرف کننده می گذاشت شاید اظهارات معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی به سان بمبی بازار مرغ را متزلزل تر کرد و همین امر باعث شد که قیمت ها به بالاترین حد خود برسد.مرتضی رضایی گفته بود کمبود نهاده های دامی از جمله کنجاله سویا, جو و ذرت علت افزایش قیمت شیر خام و مرغ  بوده است.

وی با بیان اینکه کنجاله سویا حدود ۳۵ تا ۳۶ درصد، جو حدود ۶۰ درصد و ذرت حدود ۵۰ درصد مورد نیاز دامداران تامین شده است اضافه کرد: دامداران مجبورند بقیه نیاز غذایی دام هایشان را از نهاده های جایگزین در بازار و با قیمت های بالاتر تامین کنند.بد نیست بدانید افزایش قیمت مرغ و سایر محصولات پروتئینی در بازار در حالی رخ داده است که مازاد تولید هم وجود دارد. سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که نیاز کشور تنها ۲ میلیون تن است. سوءمدیریت در حلقه‌های واسط، زنجیره مانند تأمین خوراک دام و طیور عامل گرانی این محصولات شده است. مشکل الان تولید نیست. دولت باید مشکلات و زنجیره‌های پیش از تولید را برطرف کند.

* زیان مرغداران به ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی امروز در خصوص گرانی شدید مرغ در بازار به خبرنگار رادار اقتصاد گفت: مرغداران هیچگاه تعیین کننده قیمت مرغ نبوده و نخواهند بود.

وی افزود: همواره قیمت مرغ (چه در سال گذشته و در اوایل سال جاری)  توسط دفتر دارها، آن هم با توجه به شرایط خاص حاکم بر بازار تعیین می‌شد با این وجود تولید کنندگان این صنعت بر همین اساس به ازای هر کیلو مرغ بیش از ۴ هزارتومان هم ضرر کردند و زیان مرغداران در یک مقطع ۳_۴ماهه به بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسیده بود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با بیان این که قیمت فعلی هم یک حبابی هست که ایجاد شده و مورد تایید تولیدکنندگان و اصناف مرتبط نیست، اذعان داشت:  دو سه ماه پیش هشدارهای لازم را به مسئولین داده بودیم که اگر نهاده های دامی به موقع و به مقدار مورد نیاز دامداران و مرغداران تامین نشود کشورمان با چالش اساسی روبرو خواهد شد.

اسدالله نژاد گفت: با توجه به عدم انجام وظایف دستگاه‌های تامین و توزیع نهاده‌های دامی، جوجه ریزی کاهش یافته و از آنجا که نهاده به طور کامل تامین نمی‌شود، شرایط بازار مناسب نیست.

وی در خصوص نرخ معقول برای هرکیلوگرم مرغ نیز بیان داشت: نرخ معقول هرکیلو گرم مرغ بسته به توزیع نهاده به نرخ مصوب متفاوت بوده و متناسب با درصد سهمیه های اختصاصی است اما این عدد بسیار بالا می باشد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: با تامین ۱۰۰ درصد نهاده‌های دامی با نرخ مصوب، مرغداران قادر به عرضه با نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان خواهند بود، اما از الان شرایط بازار غیر قابل پیش بینی است چرا که وضعیت قیمت مرغ بستگی به تعهدات دولت در تامین‌نهاده‌های دامی دارد.

این مقام مسئول درباره آینده بازار نهاده‌های دامی گفت: اگر شرایط فعلی در تامین و توزیع نهاده‌های دامی استمرار یابد، وضعیت خوبی را در بازار مرغ طی ماه‌های آتی نخواهیم داشت، اما با تامین ذرت و کنجاله سویا به میزان کافی شاهد پایداری تولید و عرضه مرغ گرم با نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان خواهیم بود.

وی نرخ هر قطعه جوجه یکروزه را ۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به نوسان قیمت‌مرغ پیش بینی می‌شود که نرخ جوجه یکروزه در بازار افزایش یابد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با بیان اینکه بازار نهاده‌های دامی تعریفی ندارد، گفت: قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد ۱۶ هزار تومان و ذرت ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت مرغ در استان‌های مختلف متغیر است، هر چند قیمت‌های فعلی را قبول نداریم و از مسئولان تقاضا داریم که نهاده با نرخ مصوب را در اختیار مرغداران قرار دهند.

اسداله نژاد درباره اینکه با توجه به اصرار مسئولان ستاد تنظیم بازار بر عرضه با نرخ مصوب این امر شدنی است، بیان کرد: رصدها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت مرغ بالای ۳۳ هزار تومان است که این نرخ به هیچ عنوان مورد قبول ما نیست.

این مقام ‌مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، بیان کرد: گرچه در برخی مقاطع ممکن است عرضه کاهش یابد، اما به طور کلی کمبودی در عرضه نداریم.

وی در ادامه یادآور شد: اگر۵۰ درصد نهاده ها به نرخ مصوب تامین بشود قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده حدود ۱۸۵۰۰تا ۱۹ تومان و مرغ گرم  هم بین ۲۷تا ۲۸ تومان خواهد بود.

این مقام صنفی در پایان تصریح کرد: علی رغم تامین برخی نهاده‌ها با نرخ مصوب، اما انحراف در توزیع موجب شده تا نهاده‌ها سر از بازار آزاد در بیاورد، این درحالی است که از ۵ ماه گذشته هشدارهای لازم را دادیم‌ که اگر جلوی این انحرافات گرفته نشود، امکان عرضه با نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان وجود ندارد.

* هشدارهای لازم را داده بودیم اما کسی توجه نکرد

در همین خصوص برومند چهار آیین، رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص گرانی مرغ گفت: از دو ماه گذشته پیش بینی های لازم را برای به وجود آمدن چنین شرایطی را داشتیم و بارها در رسانه های مختلف آن را مطرح کردیم ولی کسی به آنها وقعی ننهاد.

وی افزود: قیمت گذاری غیرکارشناسی و تهدیدات تعزیراتی از یک سو و از سوی دیگر کمبود نهاده بیداد می کند، قیمت تمام شده گوشت مرغ درب واحدهای تولیدی بالغ بر ۲۰ هزار تومان است، اما با افت لاشه و لاشه طباخی شده و سود خرده فروش و توزیع و ... بالغ بر ۳۰ هزار تومان نرخ معقول هر کیلوگرم مرغ است.

رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور با بیان این که قیمت ۳۸ هزار تومانی هر کیلوگرم مرغ اجحاف در حق مصرف کنندگان است، یادآور شد: حداکثر ۳۵ درصد سویا، ۵۰ درصد ذرت مورد نیاز تولیدکنندگان با قیمت دولتی در اختیار آنها قرار گرفته و مابقی را باید از بازار آزاد تهیه کرد به همین دلیل قیمت تمام شده افزایش می یابد.

چهارآیین افزود: کمبود نهاده دامی سبب شد که تعداد بسیاری از مرغداران جوجه ریزی نکنند که برخوردهای شدید تعزیزاتی هم به این موضوع کمک شایانی کرد، به همین دلیل در مقطع فعلی با کمبود شدید عرضه گوشت و مرغ در کشور روبرو هستیم که همین امر سبب گرانی شدید مرغ شده است.

* ادامه توزیع مرغ منجمد در تهران

در همین رابطه معاون سازمان صمت استان تهران اعلام کرده: در راستای تنظیم بازار و رفاه حال هموطنان به ویژه اقشار آسیب پذیر، توزیع مرغ منجمد مصرف خانوار در تهران ادامه دارد.

مجتبی شیرقاضی افزود: توزیع ۱۶۰۰ تن مرغ منجمد در میادین میوه و تره بار، فروشگاه‌های زنجیره ای، تعاونی‌های مصرف کارکنان دولت و فروشگاه‌های صنفی منتخب سطح شهر با قیمت ۱۵ هزار تومان که از دو هفته قبل آغاز شده همچنان ادامه دارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اضافه کرد: نحوه عرضه و توزیع مرغ منجمد توسط بازرسان سازمان صنعت، معدن وتجارت و اتاق اصناف نظارت می‌شود.

پیش از این ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تصویب کرد. معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که کارگروه تنظیم بازار استان تهران قیمت هر کیلوگرم مرغ را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تصویب کرده و عرضه نهاده‌های دامی به تولیدکنندگان و دامداران نیز در قبال تحویل محصولات در شبکه‌های تعریف‌شده و با نظارت بازرسان وزارت صمت انجام می‌شود، اما اکنون تولیدکنندگان مرغ می‌گویند نهاده دولتی دریافت نمی‌کنند، بنابراین نرخ مصوب دولتی هم معنی ندارد. دولت اگر آماده است ضرر و زیان تولیدکنندگان را بپردازد، ما هم حاضریم به نرخ مصوب بفروشیم. 

* سیستم بازارگاه به درستی عمل نمی‌کند

حشمت الله عسگری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران نیز در خصوص وضعیت افزایشی قیمت مرغ اظهار داشت: علیرغم اینکه دولت به زحمت ارز مورد نیاز تأمین نهاده‌های دامی را تأمین می‌کند لیکن شبکه ناقص (نهاده-کالا) باعث شده است عملاً این ابزار منجر به تنظیم بازار و حمایت از بازار نشود.

وی افزود: سیستم بازارگاه به درستی عمل نمی‌کند و به آن نسبتی که نهاده یارانه‌ای تأمین می‌شود مرغ یارانه‌ای از مرغدار تحویل گرفته نمی‌شود. اشتباه هم از آنجا ناشی می‌شود که ابتدا نهاده را به مرغدار تحویل می‌دهند بعد دنبال آنها میدوند.

عسگری گفت: نکته دیگر اینکه هدف از تأمین نهاده دولتی حمایت از مصرف کننده است نه تولید کننده و لذا سیستم توزیع نهاده می‌بایست تغییر کرده و متناسب با جمعیت هر استان و نه مرغداری‌ها توزیع شود به گونه‌ای که هر استان اختیار داشته باشد که به مرغدارانی که به قیمت مصوب مرغ تحویل دهند همان روز نهاده در اختیار آن قرار گیرد و استان‌ها اختیار تصمیم گیری در خصوص نهاده‌های خود را داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران بیان داشت: روش موجود باعث شده است که استان‌ها مستقل عمل کرده و با اعمال محدودیت خروج مرغ از استان، تأمین مرغ استان‌های بزرگ بویژه استان تهران که فقط ۸ درصد نیازش را تولید می‌کند را با مشکل مواجه کنند چرا علیرغم رشد قیمت‌ها جوجه ریزی کاهش یافته است لذا جوجه ریزی باید سرعت بگیرد و مرغدارانی که در دو دوره پیاپی کاهش جوجه ریزی دارند باید پروانه فعالیت آنها باطل شود و ادامه این روند غلط به صلاح نیست و با قید فوریت باید اصلاح شود.

انتهای پیام/

۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 8103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha