روزنامه دولت: قیمت مرغ تا ۱۰ روز دیگر کاهش می یاید؛ ۵۰ هزار تن مرغ وارد می شود

بازار با توجه به واردات ۵۰ هزار تن مرغ، عرضه مرغ منجمد و واردات نهاده‌های دامی آرام خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد روزنامه ایران در گزارشی نوشت:از آغاز تعطیلات عید نوروز و شروع ماه مبارک رمضان تاکنون قیمت مرغ در بازار با افزایش روبه‌رو شده و از قیمت ۶۳ هزار تومان مصوب ستاد تنظیم بازار فراتر رفته است. فعالان بازار مرغ معتقدند اصلی‌ترین عامل این افزایش قیمت به کمبود نهاده‌های دامی خصوصاً کنجاله سویا در بازار در اواخر سال گذشته برمی‌گردد، به طوری که با کمبود این محصول و افزایش قیمت آن، واحدهای مرغداری نتوانستند به میزان کافی خوراک طیور خود را تأمین کنند.
به همین دلیل وقفه‌ای یک هفته‌ای در تولید جوجه یک روزه اتفاق افتاد و میزان جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری به ۹۰ میلیون قطعه رسید که به طور متوسط ۱۰ تا ۲۰ میلیون قطعه کمتر از میزان مصرف کشور است.
از طرف دیگر طی این مدت برخی گله‌های مرغ مادر مولد نیز حذف شدند بنابراین مشخص بود که میزان تولید مرغ در کشورمان در فروردین ماه کاهش می‌یابد.به طوری که دوره رشد جوجه در مرغداری‌ها ۴۵ روز است اگر اسفندماه، میزان جوجه‌ریزی پایین باشد، اثرات آن در بازار حدود ۱۵ فروردین خود را نشان خواهد داد.

اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل نوسانات بازار مرغ
وزارت جهاد برای کنترل نوسانات بازار مرغ ابتدا اقدام به واردات نهاده کافی برای تأمین نیاز مرغداران و دامداران کرد به طوری که خبرها حاکی از آن است مقادیری زیادی نهاده از گمرکات جنوب کشور ترخیص و به سراسر کشور ارسال شده که کنجاله سویا سهم بیشتری از واردات نهاده‌های دامی وارداتی داشت و ۲۰۰ هزار تن از این نهاده وارد کشور شد.از طرف دیگر واردات مرغ گرم نیز در دستور کار قرار گرفته، به طوری که مجوز واردات ۵۰ هزار تن مرغ گرم به کشور صادر شده و اخبار حاکی از آن است که تاکنون ۵ هزار تن از این محصول روانه بازارهای سراسر کشور شده است. همزمان شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان اقدام به توزیع ۵۰ هزار تن مرغ منجمد تنظیم بازاری در سراسر کشور کرد به طوری که این مرغ‌ها به ازای هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسید که تفاوت ۲۳ هزار تومانی با قیمت مصوب مرغ گرم ستاد تنظیم بازار دارد.

برخورد قاطع با واحدهای صنفی متخلف
از طرف دیگر واحدهای نظارتی وزارت جهاد کشاورزی نیز دست به کار شده و اقدام به برخورد با گرانفروشان کردند به طوری که در این خصوص مسعود امراللهی مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با «ایران» اظهار کرد: با هر واحد صنفی که مرغ را بالاتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه کند، برخورد می‌کنیم. وی افزود: به طوری که از آغاز تعطیلات عید نوروز و شروع ماه رمضان ۱۴ هزار پرونده تخلف واحدهای صنفی را که حاصل ۱۲۰ هزار گشت بازرسی بوده است به مراجع قضایی ارسال کرده‌ایم.

کاهش قیمت مرغ تا ۱۰ روز دیگر
رضا مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ در گفت‌وگو با «ایران» اظهار کرد: بازار مرغ در آینده‌ای نزدیک به ثبات خواهد رسید و مشکلی بابت تولید مرغ و کمبود این کالای اساسی وجود ندارد. وی افزود: جلسه‌ای را در کارگروه تنظیم بازار و کالاهای اساسی داشتیم و قرار بر این است که طی ۶ ماه آینده میزان جوجه ریزی مرغداران ماهانه به میزان ۱۱۵ میلیون قطعه برسد تا ثبات بازار و امنیت غذایی حفظ شود. دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص چرایی افزایش قیمت مرغ در برخی خرده فروشی‌ها گفت: متأسفانه به دلیل تأمین نشدن نهاده‌های دامی در اسفندماه سال گذشته برخی واحدهای مرغداری وقفه‌ای یک هفته‌ای در جوجه ریزی داشتند و برخی دیگر نیز اقدام به حذف برخی گله مرغ مادر کردند که این امر سبب کمبود تولید مرغ در شرایط فعلی شد.
مبصری خاطر نشان کرد: بدون شک نوسانات قیمت مرغ مقطعی بوده و با توجه به جوجه ریزی صورت گرفته شاهد آن خواهیم بود که تا ۱۰ روز دیگر بازار مرغ به تعادل خواهد رسید.

۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 41448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha