پیمان آبراهام میان امارات-اسرائیل با F-۳۵ آمریکا محکم می‌شود؟

اورشلیم پست نوشت: [امارات] برای کشورکوچک خود، حجم زیادی تسلیحات خارجی خریداری می‌کند. از اواخر دهه ۱۹۹۰ خریدار عمده سلاح است و در مقاطعی به لحاظ انعقاد قرارداد نظامی، در جایگاه اول جهان قرار می‌گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست، در گزارشی با عنوان «قرارداد تسلیحاتی آمریکا - امارات می‌تواند پیمان *آبراهام را با F-۳۵  محکم کند؟» نوشت: دولت ترامپ به‌دنبال عقد قرارداد تسلیحاتی بی‌سابقه‌ای با امارات است. قراردادی که شامل ۵۰ فروند جنگنده پنهان‌کارِ نسل پنجم «F-۳۵» و ۱۸ فروند پهباد MQ-۹ است ـــ بدنه اصلی یگان پهبادی ارتش آمریکا را همین پهباد تشکیل می‌دهد.

جان هادسن، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست در حوزه امنیت‌ملّی در توئیتی اعلام کرد که طبق گفته‌های منابع اطلاعاتی‌اش، ارزش این قرارداد ۱۰ میلیارد دلار و شامل موشک‌/بمب قابل هدایت و بمب غیرقابل هدایت MK-۲ است ـــ [گفتنی است که پمپئو ارزش قرارداد را  ۲۳ میلیار دلار عنوان کرد] به دلایل متعدد این قرارداد تسلیحات مهم است و چرایی انعقاد این قرارداد، چگونگی حفظ برتری نظامی اسرائیل توسط آمریکا و درنهایت تاثیر قرارداد تسلیحاتی مذکور بر قدرت امارات جای تامّل دارد.

این قرارداد پس از سازش امارات با اسرائیل در آگوست/مرداد بر سرزبان‌ها افتاد. همان‌موقع «بنیامین نتانیاهو» این شایعه را "که جنگنده «F-۳۵» بخشی از پروسه سازش امارات - اسرائیل است" رد کرد. گزارش‌هایی که در اوایل ماه سپتامبر/شهریور پیرامون وجود بندی محرمانه در پیمان [سازش آبراهام] مطرح می‌شد نیز توسط نتانیاهو تکذیب شد.

اورشلیم پست در ادامه ضمن اشاره به دو دیدار «بنی‌گانتز» وزیر جنگ اسرائیل با همتای آمریکایی خود «مارک اسپر» نوشت گزارش‌های منتشره در ماه اکتبر/ مهر، از عدم مخالفت اسرائیل با فروش جنگنده «F-۳۵» به امارات خبر می‌داد. اورشلیم پست در ادامه نوشت که «مارک اسپر» متعهد شده بود از برتری نظامی/تسلیحاتی اسرائیل پشتیبانی کند. با وجود برکناری «مارک اسپر» توسط ترامپ، گفتگوهای اسرائیل و امارات طی ماه‌های آگوست-اکتبر رویه را پیرامون فروش «F-۳۵» به ابوظبی تغییر داد.

در سال ۲۰۱۷، امارات درپی خرید ۲۴ فروند جنگنده «F-۳۵» از آمریکا بود تا بتواند جایگزین ۶۳ فروند جنگنده «میراژ - ۲۰۰۰» فرانسوی خود کند یا با اضافه کردن این جنگنده به سازمان رزم خود، سطح کیفی نیروی هوایی خود را ارتقاء دهد. شرکت «لاکهید مارتین» سازنده انحصاری جنگنده «F-۳۵» است. طبق گزارش این کمپانی بزرگ نظامی جهان، از ۵۸۵ فروند جنگنده «F-۳۵» که از سال ۲۰۱۱ ساخته شده، ۱۳۱ فروند آن در سال ۲۰۱۹ تحویل داده شد.

اسرائیل اولین جنگنده از ۵۰ فروند «F-۳۵» خود را درسال ۲۰۱۶ دریافت کرد. اسرائیل هم‌اکنون دارای ۲ اسکادران از جنگنده F-۳۵ است. کشوری در خاورمیانه نیست که این جنگنده را داشته باشد. قرار بر این بود که ترکیه هم این جنگنده را دریافت کند؛ امّا به نظر می‌رسد که آمریکا پس از اینکه آنکارا اقدام به خرید سامانه پدافند هوایی S-۴۰۰ از روسیه کرد، تحویل جنگنده «F-۳۵» به ترکیه را لغو کرده است.

درحالیکه سعودی و قطر نیز احتمالاً بدنبال این جنگنده هستند، قرارداد تسلیحاتی امارات با سرعت بالایی درحال انجام است. امارات  در صورت تحویل ۵۰ فروند جنگنده «F-۳۵» از آمریکا، تبدیل به یکی از اصلی‌ترین کاربران این جنگنده در سطح جهان می‌گردد. تعداد جنگنده‌هایی که در اختیار امارات قرار خواهد گرفت از کشورهای دارنده آن نظیر سنگاپور، کره‌جنوبی ، لهستان و بلژیک نیز بیشتر خواهد شد. قیمت هر فروند بسته به نوع آن ۱۰۰ میلیون دلار است.

تشکیل اسرائیل جدید در همسایگی جنوب ایران| اورشلیم پست: جنگنده F-۳۵  می‌تواند پیمان آبراهام را محکم کند؟

جنگنده پنهان‌کار نسل پنجم F-۳۵:  پروژه F-۳۵ پرهزینه‌ترین پروژه تاریخ دفاعی ایالات متحده امریکا و به طبع آن تمام جهان محسوب می‌شود. هزینه نهایی آن یک تریلیون دلار برآورد شده است.نشنال اینترست در گزارشی به نقل از یک مقام روسی نوشت که سیستم راداری ایران با موفقیت جنگنده‌های F-۳۵ را در ژانویه ۲۰۲۰/دی ۱۳۹۸ شناسایی و رهگیری کرده است.

«اورشلیم پست» اسرائیل در ادامه نوشت: در سال ۲۰۲۰، آمریکا و اسرائیل سه مرتبه با جنگنده‌های «F-۳۵» مستقر در پایگاه «الظفره» امارات رزمایش هوایی برگزار کردند.این نشان از این موضوع دارد که حتی اگر امارات فاقد این جنگنده باشد، متصل به اتحاد استراتژیک سیستم هوایی جنگنده F-۳۵ آمریکا - اسرائیل است. نیروی هوایی امارات ظرفیت بالایی دارد و در حال عملیات در سطح منطقه است؛ نیروی هوایی این کشور علیه نیروهای حوثی در یمن (منظور نویسنده اورشلیم پست مجاهدان انصارالله یمن است) که توسط ایران پشتیبانی می‌شود، عملیات انجام می‌دهند. همچنین امارات متهم به استفاده از پهباد در جنگ لیبی (علیه مواضع دولت وفاق ملّی) است.

هم‌اکنون، امارات ۷۷ فروند جنگنده «F-۱۶» و ۶۳ فروند جنگنده «میراژ - ۲۰۰۰» دارد. این کشور همچنین صاحب هواپیماهای شناسایی، هواپیماهای آواکس (هواپیماهای کنترل و هشدار زودهنگام)، تعداد بالایی هواپیمای ترابری نظیر C-۱۷ و C-۱۳۰، ده‌ها هواپیمای آموزشی و هلی‌کوپتر است.

امارات از سال ۲۰۰۳ خواهان خرید پهباد از آمریکا است. آمریکا اعلام کرد که تعهدش به رژیم کنترل تکنولوژی موشک (MTCR) مانع از فروش آن است. امارات در سال ۲۰۰۵ نیز مجدّداً این درخواست را انجام داد و به واشنگتن گفت اگر آمریکا پهباد ندهد، از کشوری دیگر آن را تهیه می‌کند؛ زیرا که نیاز مبرمی به آن جهت گشت ساحلی دارد. در نهایت امارات از آفریقای جنوبی پهباد خرید، بعضی از پهبادهای خود را توسعه داد و نسبت به پهبادهای چینی ابراز تمایل کرد. همین موضوع باعث شد آمریکا به دلیل نگرانی از تمایل متحدانش به سمت چین جهت خرید هواپیماهای بدون سرنشین، فروش پهباد را در سال ۲۰۲۰ آغاز کند.

همزمان، امارات به‌دنبال سیستم تاکتیکی موشک‌های زمین به زمین آمریکا (ATCM) بود که بحرین در اختیار داشت. گفتنی است که امارات دارای موشک «اسکاد - B» هم هست که دهه ۹۰ میلادی از کره‌شمالی دریافت کرده بود. امّا ترجیح واشنگتن بر این است که ابوظبی مجهز به تسلیحات آمریکایی شود.

[رژیم امارات] برای کشورکوچک خود، حجم زیادی تسلیحات خارجی خریداری می‌کند. از اواخر دهه ۱۹۹۰ خریدار عمده سلاح است و در مقاطعی به لحاظ انعقاد قرارداد نظامی، در جایگاه اول جهان قرار می‌گرفت. در سال ۲۰۱۹، سفارش ۴۵۲ سامانه موشکی پاتریوت به ارزش ۲.۷ میلیارد دلار را داد که نتیجه مذاکرات سال ۲۰۰۸ مبنی بر ایجاد یک سپر دفاع هوایی بود. هزینه ساخت آن ۹ میلیارد دلار برآورد شده بود. امارات همچنین ۹ باتری «پاتریوت» ساخت آمریکا را عملیاتی کرده است ـــ شرکت «ریتون» آمریکا سازنده پاتریوت است. این کمپانی اسلحه‌سازی شریک شرکت فناوری و تولید جنگ‌افزار اسرائیلی «رافائل» می‎‌باشد.

نویسنده «اورشلیم پست» در ادامه پیشنهاد می‌کند که به‌دلیل مشابهت نوع سیستم‌های تسلیحاتی امارات با آمریکا و اسرائیل، یک اتحاد سه‌جانبه‌ای میان این کشورها شکل بگیرد تا به‌صورت مشترک بر روی سیستم پدافندی هوایی و عملیات جنگنده‌های «F-۱۶» و «F-۳۵» کار کنند. اورشلیم پست در ادامه نوشت: امارات را به دلیل‌ سرمایه‌گذاری بیش از حدّ در زمینه نظامی، «اسپارتا کوچک» می‌نامند ـــ این لقب را «جیمز متیس» به امارات داده است. قرارداد جنگنده «F-۳۵» به همراه پهباد «MQ-۹» نیروی هوایی قدرتمند و توانایی عملیاتی منحصربه‌فردی را در سطح خاورمیانه به امارات می‌دهد. این عامل می‌تواند موجب بازدارندگی امارات دربرابر ایران شود. امارات میزبان پایگاه آمریکا است و از نیروهای آمریکایی در افغانستان پشتیبانی می‌کند. این کشور همچنین در نوع جهان‌بینی، شریک اسرائیل در مقابله با ایران، حزب‌الله و حماس است. دلیلی وجود ندارد که فروش «F-۳۵» به امارات را تهدیدی برای اسرائیل بدانیم.

تشکیل اسرائیل جدید در همسایگی جنوب ایران| اورشلیم پست: جنگنده F-۳۵  می‌تواند پیمان آبراهام را محکم کند؟

پهباد «MQ-۹»: این پهباد ستون فقرات یگان پهبادی ارتش آمریکا و پهباد اصلی شناسایی و رزمی این کشور است. گفته می‌شود ارتش تروریست آمریکا با همین پهباد اقدام به شلیک موشک به خودروی شهید «ابومهدی المهندس» و شهید «قاسم سلیمانی» در بغداد کرده است. ذکر این نکته ضروری است که در اتفاقی بی نظیر،  حداقل در ۳ مورد مجاهدان یمنی موفق شدند پهباد «MQ-۹» را ساقط کنند.

«اورشلیم پست» در پایان نوشت: مشخص نیست که کنگره نسبت به قرارداد تسلیحاتی امارات چه واکنشی نشان خواهد داد. «الیوت اِنگل» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «این تکنولوژی توازن قوا در منطقه را به‌طور قابل ملاحظه‌ای تغییر می‌دهد و بر روی برتری نظامی اسرائیل تاثیر می‌گذارد. در حال حاضر اسرائیل تنها دارنده «F-۳۵» در منطقه است که برای سال‌ها موجب برتری [هوایی] آن می‌شود. باید مشخص شود که تغییر در وضع موجود برتری نظامی اسرائیل را به خطر نمی‌اندازد.»

احتمالاً(!) دولت ترامپ در حال ترک کاخ سفید است و قدرت او در انعقاد این قرارداد قبل از خروج از سمت ریاست‌جمهوری و حتی قبل از پذیرش انتخابات توسط وی یک سوال اساسی است. [با این حال] اگر این معامله به سرانجام نرسد یا به میزان کمتری انجام شود، بازهم برای «امارات» یک تغییر زمین بازی محسوب  می‌شود. این امر باعث وابستگی بیشتر امارات به آمریکا و نزدیکی بیشتر با روابط استراتژیک آمریکا-اسرائیل می‌شود و باند دارندگان جنگنده «F-۳۵» را در منطقه ایجاد می کند.

۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
کد خبر: 6430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha