چرا طلافروشان با شفافیت مشکل دارند؟/«گام طلایی» برای شفافیت خرید طلا

زمانی برخی طلافروشان معادل نرخ مالیات بر ارزش افزوده روی قیمت تمام‌شده طلا می‌کشیدند، در حالی که تنها بخش اجرت و ساخت طلا و نه خود وزن طلا شامل مالیات بر ارزش افزوده می‌شد و در این سردرگمی مردم متضرر می‌شدند. با شفاف‌شدن فاکتور ارائه‌شده در سامانه مؤدیان، خریدار نیز به راحتی از اجزای مالیات و عوارض پرداخت‌شده هنگام خرید طلا مطلع خواهد شد و سازمان امور مالیاتی امکان بررسی برخط مالیات را نیز خواهد داشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از جوان آنلاین: مقاومت در برابر شفافیت مالی در میان فروشندگان طلا احتمالاً ناشی از تمایل به اجتناب از افشای درآمد واقعی آن‌ها و فرار از پرداخت مالیات قطعی‌شان است. طلافروشان با اتصال به سامانه مؤدیان ملزم به گزارش دقیق درآمد و پرداخت مالیات مناسب خواهند بود و از طرفی نیز امکان دور زدن مردم را نخواهند داشت.

سرانه مالیاتی پرداختی طلافروشان در سال گذشته از سرانه کارمندان و کارگران بخش خصوصی و دولتی نیز کمتر بوده است، از طرفی عدم‌شفافیت در این بخش به دلیل ابهامات بزرگی که وجود داشته، سبب شده است مردم هزینه نهایی این عدم‌شفافیت را بپردازند. زمانی برخی طلافروشان معادل نرخ مالیات بر ارزش افزوده روی قیمت تمام‌شده طلا می‌کشیدند، در حالی که تنها بخش اجرت و ساخت طلا و نه خود وزن طلا شامل مالیات بر ارزش افزوده می‌شد و در این سردرگمی مردم متضرر می‌شدند. با شفاف‌شدن فاکتور ارائه‌شده در سامانه مؤدیان، خریدار نیز به راحتی از اجزای مالیات و عوارض پرداخت‌شده هنگام خرید طلا مطلع خواهد شد و سازمان امور مالیاتی امکان بررسی برخط مالیات را نیز خواهد داشت.

تصمیم دولت برای اجرای سامانه مؤدیان گامی در جهت درست در راستای مقابله با فرار مالیاتی و بهبود شفافیت مالی است.

با الزام کسب‌وکارها، از جمله فروشندگان طلا و جواهرات، برای اتصال به سامانه مؤدیان، دولت می‌تواند درآمد، هزینه‌ها و سود را با دقت کامل و با ریز جزئیات شفاف کند. این رویکرد به شناسایی افراد و مشاغلی که سهم عادلانه مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند، کمک می‌کند.

اتصال طلافروشان به سامانه مؤدیان به جلوگیری از پرداخت هزینه اضافی از سوی مردم و تضمین عادلانه و شفاف‌بودن قیمت طلا و جواهرات با اعلان جزئیات فاکتور ارسالی به سامانه مؤدیان و اعطایی به مردم کمک می‌کند.

با وجود این سیستم شفاف، مردم می‌توانند اطمینان داشته باشند که قیمت اضافی بر میزان واقعی مالیات پرداختی طلافروشان از آن‌ها اخذ نخواهد شد. نکته بسیار مهم و کلیدی در این بین حجم بسیار پایین سرانه مالیات پرداختی طلافروشان است که در سال گذشته طلافروشان کمتر از متوسط کارمندان مالیات پرداخت کردند.

این موضوع نشان از حجم بسیار بالای عدم‌تمکین مالیاتی است که در این بخش شکل گرفته است. توجه به این نکته ضروری است که هیچ مالیاتی از خود طلای اصلی دریافت نمی‌شود، فقط از هزینه ساخت و سود فروش طلافروشان دریافت می‌شود.

از طرف دیگر موضوع شفافیت مالی در بخش‌های مختلف اقتصادی زمینه‌ساز جلوگیری از قاچاق و همچنین انداختن جنس غیرواقعی به مردم نیز خواهد شد.

شفافیت مالی به چند دلیل حیاتی است. نخست اینکه به دولت این امکان را می‌دهد از نزدیک بر جابه‌جایی کالاها و خدمات نظارت و اطمینان حاصل کند که کسب‌وکارها درآمدهای خود را به طور دقیق گزارش و مالیات مناسب را پرداخت می‌کنند. این شفافیت به مبارزه با فرار مالیاتی کمک و بستر شکل‌گیری بازی برابر برای همه مشاغل را تضمین می‌کند. دوم اینکه شفافیت مالی اجرای سیستم‌های صورتحساب الکترونیکی را تسهیل و امکان تعیین دقیق درآمد، هزینه و سود را برای افراد و مشاغل فراهم می‌کند. این اطلاعات برای محاسبه مالیات بدهی و اطمینان از عدالت در سیستم مالیاتی حیاتی است.

شفافیت در سراسر زنجیره ارزش، از تولید تا مصرف، برای نظارت مؤثر دولت بر کالاها، خدمات و جریان تجارت امری حیاتی است و در همه نقاط دنیا انجام می‌پذیرد.

این شفافیت امکان پیاده‌سازی سیستم‌های متمرکز برای صدور صورتحساب و فاکتور الکترونیکی را نیز فراهم می‌کند.

اجرای سامانه مؤدیان از سوی همه اصناف از جمله طلافروشان بستر اولیه برای دستیابی به این هدف راهبردی است، با این حال برخی کسب‌وکارهای ذی‌نفع در تاریک‌بودن جریان خرید و فروش کالا نظیر طلافروشان، در برابر شفافیت و رعایت قوانین مالیاتی مقاومت کردند و دوباره به این اقدام خود تداوم بخشیدند.

سرانه مالیاتی پرداختی طلافروشان در سال گذشته از سرانه کارمندان و کارگران بخش خصوصی و دولتی نیز کمتر بوده است، از طرفی عدم‌شفافیت در این بخش به دلیل ابهامات بزرگی که وجود داشته، سبب شده است مردم هزینه نهایی این عدم‌شفافیت را بپردازند.

زمانی برخی طلافروشان معادل نرخ مالیات بر ارزش افزوده روی قیمت تمام‌شده طلا می‌کشیدند، در حالی که تنها بخش اجرت و ساخت طلا و نه خود وزن طلا شامل مالیات بر ارزش افزوده می‌شد و در این سردرگمی مردم متضرر می‌شدند. با شفاف‌شدن فاکتور ارائه‌شده در سامانه مؤدیان، خریدار نیز به راحتی از اجزای مالیات و عوارض پرداخت‌شده هنگام خرید طلا مطلع خواهد شد و سازمان امور مالیاتی امکان بررسی برخط مالیات را نیز خواهد داشت. سرانه مالیاتی ۱۱میلیونی طلافروشان کمتر از یک کارمند عادی به خوبی نشان از حجم بالای فرار مالیاتی و دلایل مقابله با شفاف‌شدن‌شان دارد.

ارسلان محمدی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» در رابطه با اهمیت شفافیت جریان کالا و خدمات گفت: سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی قانون مصوب مجلس برای شفافیت جریان کالا و خدمات است و به عنوان ابزار اولیه برای دستیابی به شفافیت مالی عمل می‌کند. با الزام شرکت‌ها و مشاغل مرتبط به انجام معاملات ذیل سامانه مؤدیان، دولت می‌تواند به طور مؤثر بر تراکنش‌های مالی و رعایت مالیات آن‌ها نظارت کند.

وی افزود: این سیستم امکان صدور فاکتورهای الکترونیکی را فراهم می‌کند و سوابقی واضح از درآمد، هزینه و سود هر یک از مشاغل ارائه می‌دهد. از طریق این سیستم، دولت می‌تواند هرگونه مغایرت و موارد احتمالی فرار مالیاتی را شناسایی کند. سامانه مؤدیان گامی مهم در جهت تضمین شفافیت و عادلانه‌کردن پرداخت مالیات در بخش مشاغل و همچنین صنایع مختلف است. از جمله مشاغلی که در برابر شفافیت مالی و رعایت قوانین مالیاتی مقاومت کرده‌اند، طلافروشان هستند. عدم‌شفافیت اجزای صورتحساب‌های صادرشده از سوی طلافروشان فرصت‌های فرار را هم برای خود فروشندگان و هم برای برخی فراریان مالیاتی در بخش‌های دیگر اقتصاد که به معامله با طلا می‌پردازند، ایجاد می‌کند، بنابراین در این بخش باید به طور ویژه تمرکز کرد و مالیات از این بخش باید اخذ شود.

این کارشناس اقتصادی در مورد مزایای شفافیت و انطباق با قوانین مالیات از سوی طلافروشان گفت: پذیرش شفافیت و انطباق با قوانین مالیاتی در صنف طلافروشی می‌تواند مزایای متعددی را به همراه داشته باشد. انصاف و برابری در پرداخت مالیات را تضمین می‌کند. در حال حاضر، مالیات سرانه‌ای که از سوی فروشندگان طلا و جواهرات پرداخت می‌شود، به طور قابل توجهی کمتر از مالیات پرداختی از سوی کارمندان عادی است که نشان‌دهنده حجم بالای عدم‌شفافیت در این بخش است. محمدی در پایان گفت: علاوه بر مسئله ترس و مقابله با شفاف‌شدن، اعلام و شفافیت دارایی‌ها برای مقابله با قاچاق در سامانه تجارت نیز دلیل دیگری است که این صنف مخالف اجرای آن است ولی، چون نمی‌تواند مخالفت خود را با سامانه تجارت که وظیفه شناسایی کالای قاچاق را دارد، اعلام کند، از همین رو به دنبال بهانه‌آوردن در جهت این است که مالیات جدید در راه است یا امثال این ترفندهای قدیمی تا در فضای غیرشفاف موجود، به دور زدن مردم و همچنین عدم‌پرداخت مالیات حقه خود که تاکنون به عنوان سود از آن بهره می‌برد، اقدام کند.

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 54928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha