تا سال ۱۴۱۰ ناترازی گاز دو برابر می‌شود/بیش از اندازه به گاز وابسته هستیم/بیش از ۸۵ درصد نیروگاه‌های ما وابسته به گاز هستند/باید استفاده از سوختهایی مثل زغال سنگ گسترش یابد

کارشناس انرژی گفت: مصرف بالای گاز در  کشور قطعا چالش بسیار بزرگی است چرا که تقاضا مدیریت نشده است.حداقل ناترازی فعلی ۳۰۰ میلیون متر مکعب در روز است یعنی ۳۰۰ میلیون مترمکعب کمتر از نیاز خود داریم بنابراین بعید به نظر نمی رسد تا  سال ۱۴۱۰ این رقم به ۴۵۰ میلیون متر مکعب در روز برسد لذا دولت برای جلوگیری از هدر رفت گاز برنامه محور عمل کندقبل از افزایش تولید گاز، باید طرف تقاضا مدیریت شود.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد محمد صادق مهرجو کارشناس انرژی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص ناترازی گاز در کمتر از ده سال آینده و تبعات عدم سرمایه گذاری و مدیریت تقاضا ومصرف گاز برای کشور گفت: کارشناسان انرژی بارها و بارها بر این موضوع تاکید کرده اند که اگر دولت در حوزه گاز سرمایه‌گذاری نداشته باشد یا سرمایه‌گذار خارجی جذب نشود تا سال ۱۴۱۰ ناترازی گاز دو برابر می‌شود. تحقق این روند را سال هاست در ماه های سرد سال با قطع کردن گاز صنایع برای عدم قطع گاز خانگی و آسیب های جدی که بر بخش تولید کشور وارد می شود شاهد هستیم.

کارشناس انرژی تصریح نمود: مسوولان باید به این مساله مهم برسند و باور کنند که ایران به یک انرژی تجدید پذیرنفت و گاز وصل نیست، بلکه این منابع انرژی تجدید ناپذیرند و روزی تمام می شوند، ضمن اینکه کشورهای دارنده نفت وگاز نیز در حد مشخصی تولید دارند و ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم.

وی افزود: اینکه در ایران تصور می شود به دریای پایان ناپذیری از نفت و گاز وصل هستیم اشتباه است؛ چنین موضوعی درست نیست و تصوری کاملاً اشتباه است بنابراین باید صرفه‌جویی، بهینه سازی، متنوع سازی سبد سوختی کشور در دستور کار قرار بگیرد.

محمد صادق مهرجو معتقد است: متاسفانه بیش از اندازه به گاز وابسته هستیم بیش از ۸۵ درصد نیروگاه‌های ما وابسته به گاز هستند در حالی که نیازهای ضروری تری داریم که باید گاز را به آن اختصاص دهیم. به عنوان مثال گاز در اختیار روستاهای کوچک بدون حساب و کتاب قرار داده می شود در حالی که با راه های دیگری می توان گرمایش مطبوع را ایجاد کرد، لذا دولت باید به سمت مدیریت طرف تقاضای گاز برود تا ناترازی گاز را کاهش دهد.

مهرجو کارشناس انرژی گفت: صرفه جویی در مصرف گاز، مدیریت تقاضا، بهینه سازی و متنوع کردن سبد سوختی کشور با توجه به اینکه فشار زیادی روی گاز قرار دارد بسیار حائز اهمیت است.

کارشناس انرژی گفت: اگر بتوانیم انواع انرژی‌ها مثل زغال سنگ را توسعه دهیم و برنامه ریزی خوبی برای استخراج ذغال سنگ سرشاری که در معادن کشور از شمال و جای جای ایران داشته باشیم قطعا فشار از روی گاز برداشته می شود و ناترازی را به تعویق می اندازد.

محمد صادق مهرجو گفت: مصرف بالای گاز در کشور قطعا چالش بسیار بزرگی است چرا که تقاضا مدیریت نشده است.حداقل ناترازی فعلی ۳۰۰ میلیون متر مکعب در روز است یعنی ۳۰۰ میلیون مترمکعب کمتر از نیاز خود داریم بنابراین بعید به نظر نمی رسد تا سال ۱۴۱۰ این رقم به ۴۵۰ میلیون متر مکعب در روز برسد لذا دولت برای جلوگیری از هدر رفت گاز برنامه محور عمل کند.

کارشناس بازار انرژی گفت: دولت باید هدر رفت را در شبکه به شدت کاهش دهد و از انرژی تولید شده ارزش افزوده کسب کند در حالی که متاسفانه اینک انرژی خدادادی کشور بدون ارزش افزوده سوزانده می‌شود.

مهرجو گفت: قبل از افزایش تولید گاز، باید طرف تقاضا مدیریت شود و دولت روی مدیریت بازار انرژی کشور تمرکز کند چرا که کشوری رو به رشد و نیازمند انرژی هستیم، لذا باید هدر رفت گاز را در شبکه توزیع، تولید و انتقال به حداقل برسانیم.

وی یادآور شد: با اینکه برای تحقق جلوگیری ازهدر رفت گاز و کنترل تقاضا و مصرف در سال های گذشته پروژه‌ها و برنامه‌هایی تعریف شده اما در بحث تمرکز و تصمیم گیری نیازمند وجود معاونت انرژی ورای وزارتخانه‌ هستیم تا تسهیل گری و هماهنگی را به طور ویژه دنبال کند. بی شک نیازمند سیاست گذاری درستی در بازار انرژی و بهینه سازی مصرف گاز هستیم.

محمد صادق مهرجو درپایان گفت و گو خاطر نشان کرد: به هر حال پیشنهاد تشکیل معاونت انرژی داده شده است امیدواریم مسوولین این موضوع را به طور جدی بررسی کنند چرا که در صورت بی توجهی به مدیریت مصرف گاز در آینده بسیار نزدیک نیازمند واردات حجم قابل توجهی گاز به کشور خواهیم بود.

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 55335

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      0 0
      تاریخ توی عنوان رو اصلاح بفرمائید - تا سال 14000 حد اقل 13 هزار سال مونده ☺
      • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
        0 0
        با تشکر از تذکر جنابعالی اصلاح شد