خریداران طلا حتما بخوانند/ مالیات طلا چقدر و چگونه گرفته می‌شود؟

معاون پژوهشی مرکز آموزش سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اصل طلا از جمله کالاهایی است که از مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

به‌ گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اشکان هراتی اظهار داشت: طبق قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰، اصل طلا معاف از مالیات بر ارزش افزوده است و در خرید طلا، فقط اجرت طلا محاسبه می‌شود و خریدار هیچ‌گونه مالیاتی غیر از آن نباید بپردازد.

وی تصریح‌کرد: با اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و از طریق جریان صدور صورت حساب الکترونیکی، شفافیت ایجاد می شود و دیگر خریدار بابت کالای معاف از مالیات بر ارزش افزوده مالیات پرداخت نمی کند.

معاون پژوهشی مرکز آموزش سازمان امور مالیاتی خاطرنشان‌کرد: در صورت‌حساب الکترونیکی، یک‌بار مالیات بر ارزش افزوده کالا دریافت می‌شود و سازوکار آن طوری طراحی شده که امکان اخذ مالیات از کالای معاف و اخذ دوباره مالیات امکانپذیر نیست، اما در غیر این صورت فروشنده می ‌تواند ارزش افزوده دیگری نیز از افراد بگیرد.

هراتی افزود: همه کالاها در سامانه مودیان با ذکر شماره سریال ثبت شده است و افراد می‌ توانند با در دست داشتن شماره سریال کالا از اصل و تقلبی بودن آن اطمینان حاصل کنند. صورتحساب الکترونیک مالیاتی دارای سریال ۲۲ کاراکتری منحصر به فردی است که اقلام و اطلاعات آن متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان امور مالیاتی تعریف شده و شناسه کالا (۱۳ رقمی) و نرخ مالیات آن مشخص شده است.

وی با تاکید بر اینکه از اول دی ماه اشخاص مشمول مکلفند صورت‌حساب الکترونیک صادر کنند، گفت: اعتبار فروشگاه‌ها در صدور صورت‌حساب الکترونیکی است. توصیه می شود مصرف کننده از کسانی خرید کند که صورت‌حساب الکترونیکی صادر می ‌کنند، زیرا به طور قطع کسانی که صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادر می ‌کنند، جزو فروشگاه و کسب و کارهای معتبر هستند.

۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۴
کد خبر: 52675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha