دوئل دلار دیجیتال و کاغذی/ بورس ترمز کشید

قیمت دلار و درهم در روز قبل افزایش یافت ولی تتر از این دو جامانده است. در شرایطی که در گذشته اول تتر پیش می‌افتاد این واگرایی مشکوک است و در ادامه مسیر باید دلار تتر و دلار تهران دوئل کنند، یا دلار تتر را با خود بالا بکشد و و یا دلار دیجیتال دلار کاغذی را مجاب به اصلاح کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بازار سرمایه مدتی است که حمایت‌ها را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد و نزولی می‌شود. بازاری که مدتی است خون به دل سهامداران کرده است در نهایت در روز گذشته ترمز کشید و به سقوط چندروزه خود پایان داد.

ارزش معاملات خرد بازار سرمایه ضعیف است

البته با وجودی که شاخص کل بعد از مدتی سبزپوش شد ولی ارزش معاملات خرد هنوز به قدری ضعیف است که نمی‌تواند دل سهامداران را برای شروعی سبز قرص کند.

پول سوخت لازم برای رشد بازار سرمایه است، باید پول پرقدرت وارد بازار سرمایه شود تا بتوان به شروع مسیر صعودی بازار سرمایه امیدوار شد. وقتی ارزش معاملات خرد کاهش پیدا می‌کند یعنی سوخت بازار کاهش یافته و تا زمانیکه بازار سوخت کافی نداشته باشد رکود محتمل‌ترین گزینه خواهد بود.

اخبار مثبت به بازار سرمایه رسید

در بررسی اخبار مربوط به بازار سرمایه، جریان اخبار مثبت هم راهی بازار شده است، که حداقل باعث کشیده شدن ترمز سقوط شاخص در روز قبل شد.

روز قبل روز بازگشایی لیدر سنتی بازار سرمایه یعنی ایران‌خودرو بود که با توجه به ضرر اعلامی نگرانی‌ها از عکس‌العمل بازار سرمایه نسبت به بازگشایی لیدر افزایش یافت، ولی در نهایت یک خبر از اظهارنظر حسابرس قانونی، نماد ورق انتظارات را در بازار سرمایه برگرداند و ریسک التهاب فروش را از سر بازار سرمایه کم کرد.

بر اساس گزارش حسابرس، سهامداران خرد ایران‌خودرو می‌توانند طبق ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی، زیان متحمل شده از قیمت‌گذاری دستوری را از سازمان برنامه و بودجه مطالبه کنند. انتشار این خبر جبران زیان ایران‌خودرو را به گردن دولت انداخت و از نگرانی سهامداران درباره زیان خودروسازان کم کرد.

پیشتر از اثر منفی عرضه اولیه در رکود بازار سرمایه سخن گفته شده بود. روز قبل عرضه اولیه تا اطلاع ثانوی لغو شد، علاوه بر این الزام ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها هم تا اطلاع ثانوی لغو شد، تا بازار سرمایه در روز قبل ترمز نزول را بکشد و با بررسی اخبار و شرایط در ادامه بازار برای انتخاب ادامه مسیر تصمیم بگیرد.

دوئل دلار دیجیتال و دلار کاغذی

قیمت دلار و درهم در روز قبل افزایش یافت ولی تتر از این دو جامانده است. در شرایطی که در گذشته اول تتر پیش می‌افتاد این واگرایی مشکوک است و در ادامه مسیر باید دلار تتر و دلار تهران دوئل کنند، یا دلار تتر را با خود بالا بکشد و یا دلار دیجیتال دلار کاغذی را مجاب به اصلاح کند.

در هفته گذشته حباب سکه روند صعودی به خود گرفته بود در دیدبان قبلا توضیح داده شده بود که بازار ارز و طلا در انتظار عرضه سکه‌های بانک مرکزی است، در روزقبل بانک مرکزی در اطلاعیه ای از عرضه سکه های امامی بانک مرکزی از تاریخ ۱۳ اسفندماه خبر داد.

اتفاقی که می‌تواند بر سکه اثر منفی بگذارد، وقتی خبر انتشار عرضه سکه بانک مرکزی برای اولین بار منتشر شد حباب سکه تا کانال ۱۴ درصد کاهش یافت و کف ۱۴ درصدی را به عنوان پایین‌ترین سطح حباب سکه در سال جاری رقم زد

حال با انتشار این خبر به نظر می‌رسد عرضه سکه‌ توسط بانک مرکزی زنجیر پای سکه‌های طلا شود و در صورتی که دلار رشد زیاد نکند سکه زور صعودی شدن نداشته باشد.

از آنجایی که طلا تقریبا کالای جانشین سرمایه‌گذاری برای دلار در شرایط تورمی است، در صورت کاهش حباب سکه و توقف رشد آن، سیگنال صعودی از جانب طلا برای دلار صادر نمی‌شود و التهاب در بازار ارز فروکش می‌کند، عرضه ربع سکه در سال گذشته، باعث توقف رشد قیمت ربع سکه در کوتاه‌مدت و کنترل حباب آن شد.

۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۶
کد خبر: 52519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha