ریزش قیمت دلار در بازار غیررسمی به کانال ۴۰ هزار تومان

افت نرخ ارز ادامه دارد و قیمت دلار در بازار غیر رسمی به زیر ۵۰ هزار تومان بازگشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار ایبِنا، در آغاز معاملات امروز بازار غیر رسمی ارز و در ادامه روند نزولی روزهای قبل، قیمت دلار به کانال ۴۰ هزار تومان عقب رفت و در حال حاضر در محدوده ۴۹ هزار تومان معامله می‌شود.

دلار آمریکا که در تعطیلات نوروزی در فضای مجازی به مرز ۵۵ هزار تومان نزدیک شده بود، با شروع رسمی بازارهای معاملاتی، روند نزولی را در پیش گرفته و اکنون در حال تثبیت در کانال ۴۰ هزار تومان است.

یکی از مهم‌ترین دلایل افت نرخ ارز تصمیم جدید بانک مرکزی برای تغییر شرایط دریافت دلار با کارت ملی و الزام به افتتاح حساب ارزی است. این اقدام بانک مرکزی موجب شد تا بساط دلالی و کارت‌های ملی اجاره‌ای برچیده شود و فشار تقاضا را از بازار برداشت.

این در حالی است که از نظر شرایط سیاسی و منطقه‌ای نیز بازار ارز پتانسیل بالایی برای کاهش قیمت‌ها دارد و سفر امیر عبدالهیان؛ وزیر امور خارجه ایران به پکن و امضای بیانیه مشترک با عربستان برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در راستای اقدامات قبلی دولت در حوزه بهبود روابط خارجی به ویژه با همسایگان شرایط بازار را از نظر سیاسی نیز به ثبات بیشتر سوق داده است.

در این شرایط با توجه به کنترل طرف تقاضا و از سوی دیگر اقدامات عملی برای افزایش عرضه ارز از طریق گشایش‌های ارزی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که کاهش نرخ ارز ادامه‌دار باشد.

محمدرضا پور ابراهیمی؛ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز روز گذشته با تاکید بر اینکه «نرخی که در بازار غیر رسمی اعلام می‌شود تناسبی با واقعیت‌های اقتصادی کشور ندارد» گفته است: «تغییرات یکی دو ماه اخیر به علت تقاضای کاذب، فضای روانی و شرایط بازار است و با توجه به بهبود شرایط صادرات غیرنفتی و مدیریت تقاضای داخلی برای خرید ارز، امیدواریم شاهد روند کاهشی نرخ ارز باشیم.»

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 41097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • FR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      0 0
      سفر امیر عبدالهیان؛ وزیر امور خارجه ایران به پکن و امضای بیانیه مشترک با عربستان برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در راستای.... سفر شمخانی نبود؟