خریداران ارز نقره داغ می‌شوند؟

همزمان با تشدید نوسانات در بازار ارز، قیمت دلار بعد از ماه‌ها ثبات وارد کانال جدیدی شده که دلال‌ها و سوداگران ارزی در تلاش برای حفظ آن هستند. اما سوال اینجاست که آیا بازارساز این اجازه را میدهد یا برعکس خریداران ارز را نقره داغ می کند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، طی هفته‌های اخیر و همزمان با بروز برخی تنش ها در منطقه و البته جنایت تروریستی کرمان، نوسانات بازار ارز صعودی و استارت رشد قیمت‌ها در این بازار زده شد.

تشدید نوسانات در بازار ارز موجب شد تا قیمت دلار که در ماه‌های اخیر از ثبات نسبی برخوردار بود بار دیگر وارد کانال‌های بالای ۵۰ هزار تومان شود.

به باور کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار ارز، ریشه اصلی نوسانات اخیر ارزی، خبرهای سیاسی و تنش های منطقه است و این افزایش قیمت ها ابداً ریشه اقتصادی ندارد.

بازاری‌ها می گویند: هیچ تغییری در میزان عرضه و تامین نیازهای ارزی نداشتیم و آنچه موجب افزایش قیمت ارز شده، فقط خبرهای سیاسی و انتظارات تورمی است.

تحلیل‌گران بازار ارز در این ایام بارها گفته اند که نوسانات در بازار ارز به دلیل تحولات سیاسی، نظیر حمله آمریکا به یمن، جنایت تروریستی کرمان، پاسخ سپاه به تروریست‌های مستقر در پاکستان، عراق و سوریه و غیره است و هیچ دلیل بنیادی اقتصادی ندارد.

کارشناسان اقتصادی از همان ابتدا به مردم عادی هشدار میدادند که فریب بازی دلال‌های بازار ارز را نخورند چراکه بازارساز اجازه ادامه وضع موجود را نخواهد داد و نوساناتی که ریشه در خبرهای سیاسی دارند خیلی زود توسط بانک مرکزی مهار می شوند.

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی نیز هفته قبل خطاب به خریداران این روزهای ارز با بیان اینکه هیچ گونه مشکلی برای تامین ارز وجود ندارد و چشم انداز وضعیت ارزی کشور برای پایان سال و سال آینده بسیار مثبت است، گفت: نوسانات روزهای اخیر که بیشتر ناشی از تحولات منطقه ای است گذرا و موقتی است.

به باور معامله گران بازار ارز، سقف دلار و سکه جایی است که بانک مرکزی وارد بازار شود. بازار ساز این قدرت را دارد که با تزریق درهم، عرضه شمش و سکه های بدون تاریخ جلوی نوسانات بازار را بگیرد.

برهمین اساس هم مردم عادی باید مراقب باشند فریب نوسان اخیر را نخورند چراکه تجربه ماه های قبل نشان داده هر زمان بازار نوسانی شده، بازارساز موفق به برقراری مجدد ثبات در این بخش شده است.

تحلیل‌گران معتقدند بانک مرکزی منتظر است تا تعداد بیشتری دلال در تور قیمت های بالا بیفتند، سپس با مداخله در بازار آنها را نقره داغ کند.

همانطور که بارها گفته شده، ‌تحولات سیاسی و امنیتی ممکن است موجب شوک‌های سیاسی در کشورها شود که این شوک‌ها معمولا آثاری کوتاه‌مدت و موقتی بر اقتصاد و بازارهای مالی یک کشور می‌گذارد، ولی با آرام شدن فضای سیاسی، نرخ ارز به قیمت قبلی خود بازمی‌گردد.

انتهای پیام/

۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 51726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha