عرضه پرقدرت بازارساز در نیما/ بازار اشباع شد؛ تقلای دلال‌ها برای افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد

آمارهای دریافتی از میزان عرضه ارز در بازار نیما طی دو روز پایانی هفته گذشته نشان میدهد که علی‌رغم افزایش عرضه از سوی بازارساز خریداری برای ارزهای اصلی در نیما وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، نگاهی به میزان ارزهای عرضه شده در سامانه نیما طی روزهای پایانی هفته گذشته نشان میدهد که علی رغم افزایش عرضه از سوی بازارساز، خریداری برای ارزهای اصلی که در نیما عرضه میشود، وجود ندارد.

طی دو روز پایانی هفته قبل ارزهای اصلی شامل درهم، دلار، یورو، ین، رووبل روسیه، روپیه هند و یوان چین در نیما عرضه شدند که در ادامه جزئیات و میزان ارزهای عرضه و معامله شده را بررسی خواهیم کرد.

آمارهای دریافتی نشان میدهد که مجموع ارز عرضه شده از سوی بازارساز در نیما طی روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن ماه ۳۶۱ میلیون دلار بوده است و از این میزان فقط ۹۲ میلیون دلار معامله شده است.

روز سه شنبه در بازار نیما ۲۵۲ میلیون درهم عرضه شد که از این میزان تنها ۱۲۳ میلیون دلار معامله شد؛ همچنین در این روز ۱۲۰ میلیون دلار عرضه شد ولی تنها ۴۲ میلیون دلار معامله شده است.

معادل ۱۵۰ میلیون روبل روسیه نیز عرضه شده و ۱۵۰ میلیون نیز معامله شده است. ۱۸ میلیون روپیه هند عرضه شد که هیچ خریداری نداشته و معامله این ارز صفر بوده است

همچنین در روز سه‌شنبه ۶۸۵ میلیون یوان چین در سامانه نیما عرضه شد که از این میزان تنها ۲۶ میلیون یوان معامله شده است. ضمن اینکه از ۶۳ میلیون یوروی عرضه شده در نیما از سوی بازارساز تنها ۱۱ میلیون یورو معامله شده است.

به گزارش تسنیم،‌ روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه نیز از مجموع ۳۶۳ میلیون دلار ارز عرضه شده در بازار نیما تنها ۱۰۲ میلیون دلار معامله شده است.

چهارشنبه گذشته ۲۰۹ میلیون درهم در نیما عرضه شده که تنها ۱۲۱ میلیون درهم معامله شده است، ضمن اینکه از ۱۶۲ میلیون دلار عرضه شده تنها ۵۹ میلیون دلار معامله شده است.

از ۷۲ میلیون روبل روسیه که در این روز در نیما عرضه شده معادل ۶۹ میلیون روبل معامله شده است؛ همچنین در این روز ۳ میلیون روپیه هند نیز عرضه شده که ۲ میلیون آن معامله شده است.

ضمن اینکه ۵۵۵ میلیون یوان چین در نیما عرضه شده که فقط ۲۴ میلیون یوان معامله شده است. از ۵۴ میلیون یوروی عرضه شده در روز چهارشنبه نیز تنها ۵ میلیون یورو معامله شده است.

بررسی آمار میزان ارزهای عرضه و معامله شده در نیما نشان میدهد که بازارساز با قدرت در تأمین مالی نیازهای اساسی نیما حضور دارد و مشکلی در تأمین ارز متقاضیان وجود ندارد.

با این حال اما تقلای دلال‌های بازار برای افزایش قیمت ارز قابل تأمل است چراکه آمارهای رسمی نشان میدهد مشکلی در تأمین ارز کشور وجود ندارد و آنچه در این ایام به نوسانات ارزی دامن می زند تلاش دلال‌ها و سوداگران ارزی برای التهاب افرینی با استفاده از خبرهای سیاسی و تحولات منطقه است. همانطور که بارها گفته شده دلیل اقتصادی برای این نوسانات وجود ندارد.

۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 51981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha