گلایه مسافران از گران‌فروشی بلیت هواپیما تمامی ندارد

با وجود برخوردهای تعزیراتی انجام شده با ایرلاین‌های متخلف در هفته‌های گذشته، گلایه مسافران از گران‌فروشی بلیت هواپیماها ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سایت آفتاب یزد نوشت: «۲۴ دی‌ماه گذشته بود که با حضور نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت راه و شهرسازی، پلیس امنیت اقتصادی و پلیس فرودگاه از فرودگاه مهرآباد انجام شد که طی آن دفتر فروش ۲ ایرلاین متخلف پلمب و اعلام‌شد جریمه ۱۰ برابری همراه با استرداد مبالغ مازاد دریافتی در انتظار ایرلاین‌های متخلف خواهد بود.

عدم نصب و به‌کارگیری نرخ‌نامه بلیت‌های پرواز داخلی و خارجی (که جزو الزامات قانونی است)، عدم رعایت سقف میزان نرخ مصوب، اعلام نرخ‌ها برخلاف واقع، با تعلل و گاهی اوقات به صورت سلیقه‌ای، از جمله تخلفات این دفاتر فروش بود.

همچنین در پایان این گشت مشترک، علیه ۹ شرکت متخلف که همگی از بخش خصوصی بودند اعلام جرم و ۲ دفتر فروش شرکت‌های هواپیمایی که نسبت به سایرین وضعیت حاد یا بحرانی‌تری داشتند، به‌سبب عدم همکاری مناسب به‌طور موقت با نصب اطلاعیه پلمب شدند.

با این حال، طی روزهای گذشته تماس‌های مردمی با خبرگزاری ایرنا حاکی از آن است که گران فروشی بلیت به اشکال و انحای دیگری همچنان ادامه دارد و ایرلاین‌ها نیز پاسخ‌گو نیستند.

یکی از این مسافران به ایرنا گفت: در حالی که ابتدای بهمن‌ماه بلیت پرواز تهران- مشهد را رزرو کرده و پول هر دو مسیر رفت و برگشت را پرداخت کرده بودم، کمتر از یک هفته به پرواز، کنسل شدن پرواز برگشت را اعلام کردند.

او با اشاره به بهانه «خرابی هواپیما» از سوی مسوولان ایرلاین مربوطه در فاصله یک هفته تا پرواز و عجیب بودن مطرح شدن این مساله، بیان‌داشت: این در حالی است که هیچ جایگزینی برای پرواز لغو شده در نظر گرفته نشد و ایرلاین خود را موظف به پرداخت خسارت هم نمی‌داند.

مسافر دیگری در همین زمینه با مطرح کردن مشکلی مشابه و لغو پرواز از سوی یکی از ایرلاین‌ها، به ایرنا گفت: این ایرلاین فقط به بازپرداخت اصل پول بلیت برگشت آن هم ۲۰ روز پس از خرید اکتفا کرد. این در حالی است که برای انجام این سفر از قبل برنامه ریزی کرده بودیم و حتی رزرو هتل نیز انجام دادیم.

برپایه این گزارش، ارائه پیشنهاد خرید بلیت ایرلاین دیگری با نرخ حدود یک میلیون تومان بالاتر، از موارد مشابهی بوده که مسافران معترض عنوان کردند.

پیش‌تر مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی باید مقررات را به طور کامل رعایت کنند، گفت: عزم این وزارتخانه و خواسته ما از سازمان هواپیمایی کشوری، به حداقل رسیدن سوداگری‌ها و دلالی‌ها در بلیت هواپیماها است.

او به برخورد تعزیراتی انجام شده با برخی ایرلاین‌ها در هفته‌های گذشته به دلیل گران‌فروشی بلیت هواپیما اشاره و خاطرنشان‌کرد: همه ۱۸ شرکت هواپیمایی باید مقررات را به طور کامل رعایت کنند.

بذرپاش ادامه داد: با توجه به اینکه سوخت ارزان لیتری ۶۰۰ تومانی در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد، همچنین در حوزه ترخیص قطعات و بدهی‌هایی که شرکت‌های هواپیمایی به فرودگاه‌ها دارند، تسهیلاتی ارائه شده و همراهی‌هایی انجام می‌شود و حتی در موضوع قیمت‌ها در پروازهای خارجی به آنها کمک‌هایی می‌شود، توقع داریم همه ایرلاین‌ها مقررات را رعایت کنند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در این زمینه تصمیمات راهبردی در حوزه فرودگاهی، شیوه عرضه بلیت، مجوزهای پروازی و… نیز در حال اتخاذ شدن است و باید اصلاحات اساسی انجام شود.

او تصریح کرد: باید برخی استانداردها، رویه‌ها و مجوزها اصلاح شود تا اگر مقرراتی وضع شد، امکان انحراف از آنها به حداقل برسد.

قبلا رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه برخورد قانونی با گران فروشی بلیت هواپیما انجام شده است، هشدار داد: برخورد شدید و حتی لغو امتیاز در انتظار آن دسته از افراد سودجو و پلتفرم‌ (سکو) هایی خواهد بود که با توجه به شرایط موجود در حال سوءاستفاده هستند.

برپایه این گزارش، ارزان بودن بلیت برخی مسیرهای پروازی سبب شده تا بعضی شرکت‌های هواپیمایی درخواست‌هایی برای افزایش قیمت‌ها داشته باشند. این موضوع به معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ارجاع داده شده تا با تک‌تک این شرکت‌ها و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری جلساتی برگزار و اسناد مالی‌شان بررسی و حسابرسی شود.»

۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 52522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha