منابع نزدیک به احمد مسعود: پنجشیر تحت کنترل ماست

یکی از افراد نزدیک به احمد مسعود خصوص آخرین وضعیت پنجشیر گفت: جنگ در پنجشیر تمام شده است. مردم به سمت منزل و خانه‌های خود در حرکت هستند و منطقه در دست نیروهای مردمی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از نور نیوز، قاسم محمدی یکی از افراد نزدیک به جبهه پنجشیر گفت: روز گذشته با عقلانیت فرماندهان پنجشیر، اعضای طالبان وارد این ولایت شدند و تمام جاده‌های آن را گرفتند و نیروهای مقاومت به دره‌های اطراف رفتند. پس از آن طالبان به ساختمان فرمانداری و نزدیکی مزار احمدشاه مسعود هم رفتند.

وی افزود: در حالی که طالبان فکر می‌کرد پنجشیر کارش تمام شده، کوه پشت دهانه منفجر شد و طالبان در آنجا گیر کردند و سبب شد تا طالبان ار دو طرف محاصره شوند.

به گفته وی، جبهه پنجشیر تلاش داشت بدون درگیری آنها تسلیم شوند تا برای آزادی آنها بعداً تصمیم گرفته شود. 

وی تأکید کرد: تا این لحظه پنجشیر در اختیار نیروهای مقاومت بوده و بغلان و اندراب نیز از کنترل طالبان خارج شده و قیام‌های شب گذشته در حمایت از قیام سراسری احمد مسعود در کابل، مزارشریف، قندهار، هرات، دایکندی، کاپیسا و پروان با هماهنگی پنجشیر با فریاد "مرگ بر پاکستان"، "زنده‌باد احمد مسعود"، "زنده باد مقاومت ملی افغانستان" صورت گرفت و این نشان داد که روایت احمد مسعود، روایت مدنی، فکری و روایت ارزش‌محور بر مبنای عدالت اجتماعی و انتخابات است.

وی در ادامه گفت: مقاومت ملی افغانستان از طالبان دو چیز می‌خواهد؛ اول، رفتن به سمت یک حکومت موقت یعنی یک شخص بی‌طرف روی کار بیاید و دوم رفتن به سمت انتخاباتی که در آن هر کس کاندیدای خود را داشته باشد. اگر ملت بدون زور و تفنگ، طالبان را انتخاب کردند ما به آنها تبریک می‌گوییم چرا که ما در دین هم داریم که اگر کسی به زور حکومت را بگیرد و بر مردم حکومت کند، حرام است.

محمدی با بیان اینکه اگر طالبان با سیستم زور بخواهند حکومت کنند، مردم افغانستان پذیرای آنها نیست. افزود: در واقع آمریکایی‌ها و پاکستان، فضا را برای حضور طالبان فراهم کردند و با همان هواپیمایی که آمریکا نظامیانش را از افغانستان خارج کرد، ملابرادر و تیمش را از قطر وارد کابل کرد.

وی گفت: تظاهرات‌های شب گذشته نشان داد که مردم افغانستان آزادی‌خواه هستند.

به گفته وی، فرماندهان بزرگ پنجشیر که در رکاب احمد شاه مسعود می‌جنگیدند، روز گذشته نیز با عقلانیت جنگ را به اطراف پنجشیر کشاندند و طالبان را غافلگیر کردند.

وی تأکید کرد: طالبان با حضور در اندراب، آذوقه مردم را حیف و میل کرد و چند روزی از رساندن مواد غذایی به مردم منطقه جلوگیری کردند.

وی در خصوص ادعای حملات هوایی از سوی بالگردهای پاکستانی نیز گفت: طالبان می‌خواست امرالله صالح را هدف قرار دهد، بنابراین با استفاده از بالگردهای پاکستانی، منزل وی را تخریب کردند اما او به جایی خارج از پنجشیر انتقال داده شده است. رئیس اطلاعات پاکستان نیز که دو روز پنهانی به کابل آمد و روز سوم آن را رسانه‌ای کرد، جنگ را هدایت می‌کرد.

وی در خصوص حملات شب گذشته جبهه پنجشیر به مواضع طالبان نیز گفت: ۴۰ هواپیما از کابل به پنجشیر منتقل شد و ۴۰ خلبان در کنار احمد مسعود هستند. آنها پیش از این می‌خواستند به مواضع طالبان حمله کنند که با مخالفت مسعود روبرو شدند چراکه مسعود منتظر اجازه علما بود.

وی افزود: پس از حضور طالبان در پنجشیر، برخی از آنهایی که محاصره شده بودند، از تانک‌های خود پیاده نمی‌شدند، بالگردهای پنجشیر حملاتی را در اطراف آنها انجام دادند تا آنها مجبور شوند از وسایل خود پیاده شوند.

محمدی در خصوص اخبار حاکی از فرار احمد مسعود از پنجشیر نیز گفت: احمد مسعود کمی دورتر از پنجشیر اما در داخل خاک افغانستان و در نقطه امنی قرار دارد و اگر به صلاح باشد تا ساعات آینده در انظار عمومی سخنرانی می‌کند.

وی همچنین گفت: خواسته اصلی احمد مسعود این است که طالبان به سمت یک مشارکت ملی حرکت کند. مشکل اصلی افغانستان که در زمان غنی هم بود تمرکز قدرت است. قانون اساسی توسط آمریکایی‌ها جوری به افغانستان تحمیل شد که تمام قدرت را در یک فرد خلاصه کردند.

محمدی ادامه داد: مسعود می‌گوید بیاید این آسیب را جبران کنیم، به تفکیک قوا احترام بگذاریم و قدرت را در میان مردم پخش کنیم؛ استانداران را خود مردم انتخاب کنند شهرداران را خود مردم انتخاب کنند؛ فرمانده منطقه را خود مردم انتخاب کنند تا قدرت بین مردم پخش شود. اول برویم سمت یک حکومت موقت یک قانون اساسی جدید منطبق بر جامعه افغانستان نوشته شود و انتخابات برگزار شود. این خواسته تمام مردم افغانستان است.

وی همچنین گفت: پاکستان از طالبان به‌عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود در افغانستان استفاده می‌کند. وی در خصوص آخرین وضعیت پنجشیر نیز مدعی شد: جنگ در پنجشیر تمام شده است. مردم به سمت منزل و خانه‌های خود در حرکت هستند و منطقه در دست نیروهای مردمی است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در مقابل، سخنگویان طالبان مدعی تصرف کامل پنجشیر و سقوط این ولایت هستند. محمدی ادامه داد: دفاع جبهه پنجشیر، دفاع مشروعی است و تمام علمای افغانستان نیز آن را تأیید کرده‌اند.

۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
کد خبر: 19770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha