افزایش قیمت نفت با ورود ناو جنگی ایران به دریای سرخ + عکس

با افزایش تنش‌های ژئوپولیتیکی در دریای سرخ، قیمت نفت با افزایش همراه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد قیمت نفت همزمان با ورود یک ناوشکن ایران به دریای سرخ با افزایش همراه شده است.

به نوشته بلومبرگ، این اتفاق در حالی رخ داده که بسیاری از کشتی‌های کانتینری هنوز هم از ورود به دریای سرخ خودداری می‌کنند. قیمت نفت خام برنت پس از آنکه با کاهش ۵ درصدی همراه شده بود، به بیش از ۷۸ دلار به ازای هر بشکه افزایش پیدا کرده است. نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز به قیمت ۷۸ دلار به ازای هر بشکه نزدیک شده است.

درگیری‌های اخیر در دریای سرخ میان آمریکا و حوثی‌ها باعث غرق شدن سه کشتی انصارالله شده است. ناوشکن البرز ایران در روز دوشنبه (۱۱ دی) وارد دریای سرخ شد.

افزایش قیمت نفت خام در حالی بوده که برای نخستین‌بار از سال ۲۰۲۰،‌ قیمت سالانه نفت خام با کاهش همراه شده است. سال ۲۰۲۳ هم یک سال پر فراز و نشیب برای نفت بود و در آن نگرانی‌هایی مانند افزایش تولید خارج از سازمان اوپک پلاس و افت سرعت افزایش تقاضای نفت وجود داشت. البته عوامل تقویت‌کننده قیمت مانند جنگ در غزه و اوکراین و نشانه‌هایی از این موضوع که بانک مرکزی آمریکا چرخه افزایش نرخ بهره را پایان داده است، توانست این نگرانی‌های را مرتفع کند.

نفت

پریانکا ساچدوا، تحلیل‌گر ارشد بازار مستقر در سنگاپور، به بلومبرگ اعلام کرده: «انتظار می‌رود تنش‌های ژئوپولیتیکیِ ادامه‌دار، از افزایش قیمت نفت حمایت کنند. همچنین روند بازیابی اقتصادی در چین و کاهش بیشتر تقاضای نفت از سوی این کشور،‌ نگرانی دیگری است که می‌تواند یک موضوع مهم برای معامله‌گران نفت در سال ۲۰۲۴ باشد».

از سوی دیگر،‌ سهام‌های چین باعث افت ارزش بازارهای سهام آسیا در نخستین روز معامله در سال ۲۰۲۴ شد چراکه داده‌های مربوط به فعالیت کارخانه‌ای در چین،‌ ضعیف‌تر از حد انتظار بود و سخنرانی شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، نشان‌دهنده بادهای مخالف برای بازیابی رشد اقتصادی در این کشور است.

تصمیمات اخیر برای کاهش عرضه نفت از سوی سازمان اوپک و شرکایش، در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۴ اجرایی می‌شود و ممکن است پس از اتمام این دوره، تمدید شود. با این حال، معامله‌گران عموما نسبت به تعهد اوپک پلاس برای کاهش بیشتر تولید، رویکردی محتاطانه دارند و در اجرای آن ابراز تردید کرده‌اند.

۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
کد خبر: 50765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha