تورم سرخ جهانی؛ ادامه اختلال کشتیرانی در دریای سرخ چه تبعاتی دارد؟

فاکس‌نیوز: با ادامه التهاب در دریای سرخ باید منتظر افزایش قیمت بنزین در ماه‌های آینده باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از وطن امروز تورم جهانی که بر اثر اختلال حرکت کشتی‌های باری در دریای سرخ طی ۲.۵ ماه اخیر به وجود آمده، از تصور بدبین‌ترین تحلیلگران غربی هم فراتر می‌رود. به گزارش «وطن امروز»، ۲ هفته پیش بود که نخستین گزارش‌ها در رسانه‌های زنجیره‌ای مثل شبکه‌های بلومبرگ و فاکس‌نیوز ظاهر شد که از افزایش قیمت‌ها بویژه نفت خام در بازارهای بین‌المللی به دلیل بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه و فقدان اعتماد شرکت‌های حمل‌ونقل به ائتلاف نظامی آمریکا برای برقراری وضعیت عادی در دریای سرخ خبر می‌داد. این موج جدید و مضاعف تورمی که متعاقب حملات انتقام‌جویانه دریایی، موشکی و پهپادی ارتش یمن به خونخواهی مظلومان غزه به کشتی‌های باری کانتینری و نفتکش‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی آغاز شد، بر موج اولیه‌ای سوار شده که از ۱۵مهر به دنبال آغاز جنگ غزه پدید آمد.

موج نخستین هرچند تلاطم زیادی را بویژه در بازارهای انرژی به‌وجود آورد و برای مثال قیمت نفت غرب تگزاس، اصلی‌ترین شاخص بهای سوخت در ایالات متحده را تا ۸۵ دلار در هر بشکه بالا برد اما به سرعت فروکش کرد تا اینکه از نیمه دوم مهر، انصارالله یمن هشدارهایش درباره هدف قرار دادن بنادر و شناورهای اسرائیلی در صورت ادامه تجاوز وحشیانه این رژیم به باریکه غزه را عملی کرد.

با عملیات غافلگیرانه یمنی‌ها در اواخر آبان برای تسخیر کشتی باری گلکسی لیدر متعلق به یکی از ۲ بازوی ترانزیتی رژیم صهیونیستی، سایه انتقام محور مقاومت بر هر ۲ سوی تنگه باب‌المندب بویژه آبراهه دریای سرخ سنگین‌تر شد و نتیجه آن موج دوم تورم ناشی از اختلال حمل‌ونقل دریایی در این محور بود که حدود ۳۰ درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص می‌دهد.

ارتش یمن تاکنون توقیف ۵ کشتی و شناور مرتبط با شرکت‌های اسرائیلی و هدف قرار دادن ۱۲ فروند دیگر را برعهده گرفته است. این تحولات نه تنها طبق اعتراف رسانه‌های عبری موجب خالی شدن بندر ایلات، مهم‌ترین بندر جنوب فلسطین اشغالی و به بن‌بست کشاندن اقتصاد رژیم صهیونیستی با ایجاد تورم میانگین بیش از ۵ درصدی در کالاهای اساسی مصرفی شهرک‌نشین‌ها شد، بلکه اثر خود را بر تجارت جهانی صهیونیست‌ها هم گذاشت. کانال‌های دوگانه سوئز در انتهای شمالی آبراهه دریای سرخ که شریان حیاتی حمل‌ونقل با ظرفیت ۱۵ درصد فعالیت کشتیرانی جهان است و نزدیک به ۳۰ درصد تجارت جهانی کانتینر را به خود اختصاص داده‌اند نیز درگیر بحران ناامنی در منطقه شده‌اند. به گزارش رسانه‌های مصری، تبعات جنگ در فلسطین اشغالی باعث ایجاد یک وضعیت اضطراری تجاری و کشتیرانی جدید شده که یادآور مسدود شدن ۶ روزه کانال سوئز به دنبال رخدادی بود که برای یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌های کانتینری در این کانال به وقوع پیوست و منجر به هزینه روزانه ۹.۶ میلیارد دلار برای ذی‌نفعان در سراسر جهان شد.

با وجود ادعای واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش برای تشکیل یک ائتلاف دریایی به منظور برقراری مجدد امنیت در ۲ سوی تنگه باب‌المندب اما شرکت‌های کشتیرانی اعتمادشان به آمریکا را به عنوان ژاندارم منطقه از دست داده‌اند. هفته پیش غول حمل‌ونقل دریایی، گروه کشتیرانی دانمارکی مرسک اعلام کرد به دلیل افزایش خطر حملات، مسیر کشتی‌هایش را در اطراف قاره آفریقا از طریق دماغه امید نیک (منتهاالیه جنوب این قاره) تغییر داده و ظرفیت موثر سفرهای آسیایی - اروپایی را تا ۲۵ درصد کاهش داده است. شرکت حمل‌ونقل آلمانی هاپاگ - لوید نیز از همین دستورالعمل پیروی کرد. این مسیر اما سفر رفت و برگشت به اقیانوس هند را ۲.۵ هفته بیشتر می‌کند و ضمن کاهش ظرفیت حمل‌ونقل، هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

فاکس‌نیوز افزایش قیمت نفت خام بر اثر اختلال در آبراهه دریای سرخ را طی ماه‌های آینده محتمل دانسته که به افزایش قیمت بنزین و بالا رفتن تورم جهانی می‌انجامد و این در سال انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا می‌تواند بشدت به دموکرات‌های حاکم بر کاخ سفید ضربه بزند. موج تورم سرخ بر بازار خرده‌فروشی هم تاثیر گذاشته و برندهای بزرگ اروپایی و آمریکایی را نیز با مشکل افزایش قیمت زنجیره تامین خود مواجه ساخته است.

اسکار لیونگرن، سخنگوی گروه اینتر ایکیا، غول سوئدی مبلمان این هفته اعلام کرد در حال بررسی اختلال ایجادشده در توزیع محصولاتش است که عمدتا از طریق دریای سرخ و کانال سوئز از کارخانه‌های آسیایی به بازارهای غربی تحویل می‌شوند. به گزارش بلومبرگ، شرکت تولید پوشاک آمریکایی آبرکومبی و فیچ نیز در ایمیلی به تامین‌کنندگان آسیایی‌اش اطلاع داده به دلیل ایجاد اختلال در مسیر کانال سوئز، مسیر حمل‌ونقل دریایی خود را تغییر می‌دهد.

۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 50463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha