قیمت نفت به قعر سه ماهه سقوط کرد

قیمت نفت پس از ریزش سنگین شب گذشته، در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا، اندکی افزایش یافت اما همچنان در پایین‌ترین رکورد سه ماه گذشته قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بهای معاملات نفت برنت با چهار سنت افزایش، به ۸۱ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۴ سنت کاهش، به ۷۷ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه‌شنبه ۳ دلار و ۵۷ سنت معادل ۴.۲ درصد کاهش یافت و شاخص نفت آمریکا هم با ۳ دلار و ۴۵ سنت معادل ۴.۳ درصد کاهش، بسته شد.

وارن پاترسون و ایوا مانتی، تحلیلگران بانک آی ان جی در یادداشتی برای مشتریانشان نوشتند: بازار به وضوح نگرانی کمتری نسبت به احتمال اختلالات عرضه در خاورمیانه دارد و در عوض روی کاهش تعادل عرضه و تقاضا، متمرکز شده است.

منابع بازار اواخر روز سه‌شنبه با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم اعلام کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته، تقریبا ۱۲ میلیون بشکه افزایش پیدا کرد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) انتشار آمار هفتگی رسمی را تا ۱۳ نوامبر به تعویق خواهد انداخت.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)روز سه‌شنبه اعلام کرد تولید نفت آمریکا در سال میلادی جاری، اندکی کمتر از انتظار قبلی رشد خواهد کرد و همزمان، تقاضا کاهش خواهد یافت. این آژانس پیش بینی قبلی خود از افزایش ۱۰۰ هزار بشکه در روز مجموع مصرف نفت آمریکا در سال ۲۰۲۳ را معکوس کند و اکنون انتظار دارد که مصرف، به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند.

تحلیلگران گلدمن ساکس برآورد کردند که صادرات نفت دریابرد شش کشور اوپک که کاهش تولید داوطلبانه به میزان دو میلیون بشکه در روز را از آوریل ۲۰۲۳ اعلام کردند، تنها ۰.۶ میلیون بشکه در روز کمتر از سطح تولید آوریل باشد.

داده‌های چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است هم تردیدهایی را پیرامون چشم‌انداز تقاضا برای سوخت ایجاد کرد. آماری که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان داد واردات نفت به چین در اکتبر، بر مبنای ماهانه و بر مبنای سالانه، رشد کرده است و همزمان، میزان صادرات این کشور سریعتر از حد انتظار، کاهش پیدا کرده است و نگرانی‌ها نسبت به تقاضای جهانی پایین‌تر برای انرژی را تشدید کرد.

عامل دیگری که به فشار کاهشی بر قیمت نفت افزود، احیای ملایم دلار آمریکا از رکورد پایین اخیرش بود که نفت را برای خریداران غیرآمریکایی، گران کرد.

بر اساس گزارش رویترز، اما در سمت مثبت، اوپک انتظار دارد اقتصاد جهانی با وجود چالش‌های اقتصادی نظیر تورم و افزایش نرخهای بهره، رشد کند و باعث رشد تقاضا برای سوخت شود.

۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 48868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha