دولتهای ایران استاد بزرگ شدن هستند تا کوچک شدن/مجلس برای تحقق بودجه های عمرانی باید جدی ورود کند/بودجه اندک طرح های عمرانی کشور را دچار مشکلات زیرساختی می کند

عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی گفت: با جرات می توان گفت دولتهای ایران استاد بزرگ شدن هستند تا کوچک شدن. در حالی که تمام کشورهای دنیا بخصوص کشورهای توسعه یافته به سمت کوچک سازی هر چه بیشتر دولتها و توجه به تمرکز و سرمایه گذاری بخش خصوصی در اقتصاد حرکت کرده اند اما ما همچنان به دنبال بزرگ کردن دولت هستیم و به همین دلیل برای تامین هزینه جاری دولت پولی برای تخصیص بودجه عمرانی باقی نمی ماند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حمید رضا صالحی عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص عدم افزایش بودجه عمرانی در بودجه سال آینده تبعات تصمیم گیریهای نادرست در خصوص تخصیص بودجه بر توسعه و اقتصاد کشور را توضیح داد و در این باره گفت: عدم توجه به تخصیص بودجه های عمرانی در حالی که دولت زمینه های لازم و مورد نیاز سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش های مختلف اقتصاد را فراهم نمی کند خود به خود منجر به عقب افتادگی کشور و استهلاک شدید زیرساخت ها و عدم بهره وری آنها شده است.

وی در این باره توضیح داد: به عنوان یک مثال عینی عدم سرمایه گذاری در بخش برق و گاز منجر به کمبود برق در ماه های گرم سال و عدم سرمایه گذاری در زیر ساخت های مرتبط با گاز منجر به ناترازی گازی در کشور شده است.

حمید رضا صالحی عضو اتاق بازرگانی در این باره تصریح نمود: به دلیل عدم سرمایه گذاری در بخش برق و گاز تابستان و زمستان بنگاه های تولیدی دچار چالش های جدی هستند و بخشی از تولید آنها به دلیل کمبود برق و گاز از بین می رود، این ها نمونه های کوچکی از عدم سرمایه گذاری در طرح های عمرانی و عدم تخصیص بودجه در این حوزه هاست.

فعال اقتصادی معتقد است: با جرات می توان گفت دولتهای ایران استاد بزرگ شدن هستند تا کوچک شدن. در حالی که تمام کشورهای دنیا بخصوص کشورهای توسعه یافته به سمت کوچک سازی هر چه بیشتر دولتها و توجه به تمرکز و سرمایه گذاری بخش خصوصی در اقتصاد حرکت کرده اند اما ما همچنان به دنبال بزرگ کردن دولت هستیم و به همین دلیل برای تامین هزینه جاری دولت پولی برای تخصیص بودجه عمرانی باقی نمی ماند.

حمید رضا صالحی بیان داشت: نامزدهای ریاست جمهوری تا زمانی که وارد پاستور نشده اند از کوچک سازی دولت بسیار سخن می گویند اما وقتی پشت میز می‌نشینند دولت را بزرگ می‌کنند، این روند باعث ضربه زدن های شدید به بودجه های عمرانی در ایران شده است.

وی در خصوص وظایف مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: مجلس برای تحقق بودجه های مورد نیاز بخش های عمرانی باید اقداماتی عملی در دستور کار قرار دهد تا طرح های عمرانی در زمان مناسب اجرا و عملیاتی شوند، چرا که فقدان این طرح ها و عدم درآمد زایی دولت از راه های درست اقتصادی منجر به ایجاد کسری های بزرگ بودجه ای و چاپ اسکناس شده است.

این فعال اقتصادی یادآور شد: مجلس باید مانع تخطی دولت از بودجه شود و برای این منظور جریمه هایی تعیین کند تا بودجه های عمرانی خرج تامین هزینه های جاری دولت نشود، ضمن اینکه لازم است با حمایت از بخش خصوصی سرمایه ها را به سمت طرح های عمرانی هدایت کنیم تا پروژه های مختلفی با تامین مالی بخش خصوصی ساخته و آماده شوند در این صورت نیازی به وجود بودجه های عمرانی سنگین از سوی دولت نیست.

حمید رضا صالحی در این زمینه خاطر نشان کرد: به عنوان مثال بخش خصوصی باید به سمت ساخت فرودگاه، جاده، نیروگاه؛ حمل و نقل ریلی و ... هدایت شود، چرا که در تمام دنیا با تعریف فاینانس پروژه ها ساخته و عملیاتی می شوند.

عضو اتاق بازرگانی در این باره بیان داشت: این روند به نفع دولت است یعنی حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در طرح های عمرانی ضمن اینکه به توسعه اقتصاد می انجامد با مالیاتی که بخش خصوصی به دولت می پردازد بخش قابل توجهی از تامین مالی دولت صورت می گیرد بنابراین ایراد ما فقط از عدم تخصیص بودجه بهینه برای طرح های عمرانی نیست؛ بلکه باز نکردن مسیر برای حضور بخش خصوصی و اجرای طرح های عمرانی است.

۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 50027

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha