۱۵ بار رای‌گیری برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا

مخالفان کوین مک‌کارتی اصرار داشتند که او به اندازه کافی محافظه‌کار نیست تا بتواند با سیاست‌های جو بایدن مقابله کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، کوین مک‌کارتی بعد از ۱۵ بار رای‌گیری و مجادله لفظی پرشوری که در میان جمهوری‌خواهان درگرفت، به عنوان رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد.
به گزارش بی.‌بی.‌سی، به رغم اینکه جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را در کنترل خود دارند، انتخاب مک‌کارتی با بن‌بست روبه‌رو شده بود.
مک‌کارتی، نماینده ۵۷ ساله ایالت کالیفرنیا از حزب جمهوری‌خواه است.
در آخرین دور او ۲۱۶ رای آورده بود و رقیب دمکراتش، «هکیم جفریز» ۲۱۲ رای. شش نفر نیز رای ممتنع داده بودند که در شمارش آرا محاسبه نشد.
کشاکش چهار روزه برای تعیین رئیس مجلس در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است. آخرین بار در سال ۱۸۵۹ بود که انتخاب ویلیام پنینگتون جمهوری‌خواه با چهل و چهار دور رای‌گیری و هفته‌ها زمان همراه شد.
پیش از آخرین دور رای‌گیری، بین هواداران و مخالفان جمهوری‌خواه کوین مک‌کارتی، بحثی داغ درگرفت و برای لحظاتی نزدیک بود که بین دو نفر از آنها درگیری فیزیکی رخ بدهد.
رئیس‌ مجلس نمایندگان، مسئولیت تعیین دستور کار و نظارت بر روند قانون‌گذاری را برعهده دارد.
کسی که این مقام را برعهده دارد، بعد از رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور، سومین مقامی است که در غیاب دو نفر دیگر، ریاست کشور را به دست می‌گیرد.
کوین مک‌کارتی بعد از رسیدن به این مقام در توییترش نوشت: «امیدوارم اتفاقات این هفته یک موضوع را روشن کرده باشد: اینکه من هرگز کوتاه نمی‌آیم. و هرگز به خاطر شما مردم آمریکا کوتاه نمی‌آیم.»
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، انتخاب مک‌کارتی را تبریک گفت.
بایدن گفت: «مردم آمریکا انتظار دارند که برای رهبرانشان، نیازهای آن‌ها از هر چیز دیگری در حکمرانی مهم‌تر باشد. و این همان چیزی است که ما اکنون به آن نیاز داریم.»
کوین مک‌کارتی وعده داده که درباره معاملات خانواده بایدن، تحقیقاتی را آغاز کند.
او برای رسیدن به مقام ریاست مجلس نمایندگان با مخالفت گروهی از منتخبین جناح راست افراطی حزب جمهوری‌خواه روبه‌رو شده بود.
در دوازدهمین دور رای‌گیری، او موفق شد تا رای ۱۴ نفر از جمهوری‌خواهان مخالفش را جلب کند. در دور سیزدهمین رای‌گیری، یکی دیگر از مخالفان نیز به نفع او رای داد.
مک‌کارتی در این زمان به خبرنگاران گفت که قطعا در دور چهاردهم رای کافی را به دست خواهد آورد.
اما او همچنان برای رسیدن به این مقام به سه رای دیگر نیاز داشت که در دور چهاردهم رای‌گیری به دست نیاورد.
مخالفان کوین مک‌کارتی اصرار داشتند که او به اندازه کافی محافظه‌کار نیست تا بتواند با سیاست‌های جو بایدن مقابله کند.
جمهوری‌خواهان او را فردی بسیار میانه‌رو می‌دانند. او برای جلب نظر مخالفان با آنها ملاقات کرده و امتیازاتی داده بود، از جمله آن که در آینده رای هر نماینده برای عزل رئیس مجلس کافی باشد و نمایندگان عادی حق بیشتری برای تاثیرگذاری در تدوین و تصویب قوانین داشته باشند. مک کارتی در همین راستا، حمایت اسکات پری، رئیس «گروه آزادی» را جلب کرد.
مک‌کارتی برای راضی کردن مخالفانش، به آن‌ها مجموعه متنوعی امتیاز دارد؛ از جمله عضویت در کمیته اجرایی که قواعد سخنرانی‌ها و رای‌گیری‌ها را تعیین می‌کند.
او همچنین پذیرفت که اگر تنها یک نماینده جمهوری‌خواه بخواهد رئیس مجلس تغییر کند، این خواست او به رای گذاشته شود.
مک‌کارتی بلافاصله پس از شمارش آرا سوگند خورد. او که رکورد طولانی‌ترین سخنرانی در مجلس را دارد، این برداشت را رد کرده که تعداد زیاد منتقدان، موقعیتش را تضعیف خواهد کرد.
هر چند گزینش مک‌کارتی پرچالش و با اکثریت قاطع نبوده اما او اینک بعد از رئیس جمهور و معاون او، سومین فرد در ساختار قدرت سیاسی در آمریکاست. او مناسبات گرم و حسنه‌ای نیز با ترامپ دارد. در جریان رای‌گیری‌ها، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، جمهوریخواهان کنگره را به حمایت یکپارچه از مک‌کارتی فراخوانده بود.
جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده با تبریک به مک‌کارتی تمایل خود را برای همکاری نشان داد و گفت: «اگر بتوانم حاضرم با جمهوریخواهان کار کنم.»
او افزود که زمان آن فرا رسیده‌است که مسئولانه حکومت کنیم و مطمئن شویم که منافع خانواده‌های آمریکایی را در اولویت قرار می‌دهیم.
انتظار می‌رود با انتخاب مک کارتی، جمهوریخواهان که دست بالا را در کنگره پیدا کرده‌اند، فشار بر دولت بایدن را تشدید کنند و جلوی پروژه‌های اصلاحات را بگیرند. آنها هم‌چنین می‌توانند تحقیقات پارلمانی زیادی را در باره بایدن و دولت او به جریان بیندازند.
مک کارتی اعلام کرده که می‌خواهد به روند «هدر دادن بی‌رویه پول مالیات دهندگان» پایان دهد. او هم‌چنین گفته که جلوی تغییر در سیاست‌های مهاجرت و انرژی را خواهد گرفت.
مهاجرت کنترل نشده در امتداد یکی از مرزهای جنوبی آمریکا که باز مانده، از موضوعات داغ جمهوریخواهان در مواجهه با دمکرات‌هاست.

۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۰
کد خبر: 37775
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha