زوایای پیدا و پنهان لایحه بودجه ۱۴۰۳؛ انقباضی بستن بودجه یا عدم افزایش حقوق کارگران باعث جلوگیری از افزایش تورم نمی شود/تک نرخی شدن ارز یکی از تصمیمات سختی است که باید گرفته شود

کارشناس و تحلیلگر بانکی و اقتصادی گفت: مساله حائز اهمیت این است که انقباضی بستن بودجه یا عدم افزایش حقوق کارگران و کارکنان باعث جلوگیری از افزایش تورم نمی شود، بلکه افزایش ۱۸ درصدی دستمزد و حقوق در خوشبینانه ترین حالت اگر نرخ تورم ۴۰ درصد باشد منجر به از دست رفتن ۲۲ درصد معیشت سفره کارگران و کارمندانی می شود که اینک تحت شدیدترین فشارها هستند بنابراین قادر به تحمل فشار مضاعفی نخواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حسین مهری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بانکی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص زوایای پیدا و پنهان لایحه بودجه ۱۴۰۳ و آنچه در این موضوع باید به اطلاع عموم مردم و نمایندگان مجلس برای اصلاحاتی دراین بخش برسد، گفت: با اینکه دولت معتقد است سال ۱۴۰۳ کسری نخواهد داشت چون بودجه را عملیاتی و انقباضی بسته است اما این بودجه نیز شبیه بودجه سالهای گذشته که با همین شعارها و عناوین تقدیم مجلس شده باز هم کسری بالایی خواهد داشت چرا که هزینه ها و مصارف همخوانی لازم را ندارند.

وی در این باره افزود: مساله حائز اهمیتی که دولتها توجهی بدان ندارند این است که متاسفانه به جای اینکه دولت بر درآمدهای واقعی تکیه کند و براین اساس مصارف و هزینه ها را تنظیم کند اما دولت ها در این موضوع کار جدی انجام نمی دهند و بودجه ها معمولا بدون توجه به ابعاد مسائلی که می تواند اقتصاد ایران را درگیر کند بسته می شود مثل تحریم ها و تبعات آن بر درآمد زایی کشور.

حسین مهری یادآور شد: در صورت عدم احیای توافق برجام، قطع به یقین وضعیت اقتصاد ایران روز به روز بدتر از قبل می شود، بنابراین انقباضی بودن بودجه منجر به عدم کسری نمی شود و نمی تواند وعده دولت مبنی بر کاهش نرخ تورم را در سومین سال خود محقق کند.

حسین مهری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: مساله حائز اهمیت این است که انقباضی بستن بودجه یا عدم افزایش حقوق کارگران و کارکنان باعث جلوگیری از افزایش تورم نمی شود، بلکه افزایش ۱۸ درصدی دستمزد و حقوق در خوشبینانه ترین حالت اگر نرخ تورم ۴۰ درصد باشد منجر به از دست رفتن ۲۲ درصد معیشت سفره کارگران و کارمندانی می شود که اینک تحت شدیدترین فشارها هستند بنابراین قادر به تحمل فشار مضاعفی نخواهند بود.

حسین مهری کارشناس بانکی و اقتصادی معتقد است: کارگران و کارمندان بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند پس بی توجهی به افزایش حقوق و دستمزد آنها به منزله بی اعتنایی دولت به معیشت جمعیت بزرگی از مردم ایران است، مردمی که اگر در بخش تولید و خدمات حضور نیابند قطعا سیستم قفل می شود و تبعات شدید آن کشور را تحت ناملایمات بسیاری قرار می دهد، بنابراین به نفع همه است که این سیاست ها اتخاذ و اجرا نشود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بانکی خاطر نشان کرد: براساس قانون حقوق کارمندان و کارگران باید با توجه به میزان تورم افزایش بیابد اما متاسفانه در سالهای اخیر دولت مانع تحقق خواسته های به حق کارگران در شورای عالی کار شده به این خاطر سفره کارگران و کارمندان هر روز خالی تر از قبل می شود.

حسین مهری گفت: اتخاذ سیاست های غلط و توزیع رانت و وجود انحصار در اقتصاد ایران سبب شده برخی درآمدهای کلانی داشته باشند در حالی که عده ای سه شیفت کار می کنند و ازحق طبیعی خود و رسیدگی به خانواده می زنند اما باز هم نمی توانند پاسخگوی تمامی نیازهای خانوار تحت پوشش خود باشند.

وی تصریح نمود: برای نجات اقتصاد و سفره و معیشت مردم از تنگناهای ایجاد شده لازم است دولت و حاکمیت تصمیمات سختی مثل برقراری ارتباط با دنیا و حذف دستوری عمل کردن در اقتصاد بگیرند. تک نرخی شدن ارز یکی از تصمیمات سخت است که باید گرفته شود ضمن بسیاری از مدیریتها باید به دست بخش مردمی سپرده شود و با سرمایه گذاری در زیرساخت های کشور برای رشد تولید ناترازی های جدی در حوزه برق، آب و گاز رفع گردد در حالی که متاسفانه شاهد هستیم سرمایه گذاری یا زمینه سازی برای سرمایه گذاری در این حوزه ها صورت داده نمی شود.

حسین مهری در خصوص خدماتی که دولت در قبال اخذ مالیات باید به مردم ارائه دهد گفت: در تمام دنیا برای ارتقای شبکه بهداشت و توسعه شبکه حمل و نقل دریایی، ریلی و هوایی و هزینه کرد در جهت رفاه و آسایش بیشتر مردم مالیات اخذ می شود؛ در حالی که در ایران مالیات ها محلی برای کاهش کسری بودجه دولت شده است به این خاطر مردم حس خوبی نسبت به پرداخت مالیات ندارند اما دولت مالیات را از قشر حقوق بگیر و دارندگان درآمدهای ثابت می گیرد.

حسین مهری معتقد است: دولت به جای افزایش مالیات و تحمیل فشار به مردم برای تامین بودجه خود بهتر است بودجه دستگاه هایی که اثر بخشی و کارایی خاصی در اقتصاد ندارند را حذف کند چرا که با افزایش مالیات مشکل کسری بودجه حل نمی‌شود، بلکه رفاه مردم از ست می رود و منجر به افزایش نارضایتی در جامعه می شود .

۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 49970

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha