بایکوت اسرائیل همه‌گیر شد

بسیاری از مردم در غرب نمی‌دانند برای آتش‌بس و کمک به فلسطینی‌هایی که در یک محاصره همه‌جانبه قرار دارند و هر روز ده‌ها و صدها نفرشان در بمباران رژیم‌صهیونیستی جان‌شان را از دست می‌دهند، چه باید بکنند. پاسخ این پرسش را جنبش BDS به خوبی می‌داند: «بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم.» این یکی از رایج‌ترین عباراتی است که در فراخوان‌ها برای اقدام در سطح جهانی به اشتراک گذاشته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بی‌عملی دولت‌ها در برابر جنایات صهیونیست‌ها در غزه، یک جنبش مبارزه علیه صهیونیست‌ها را مجددا در کانون توجه قرار داده است؛ جنبش BDS. نام این جنبش برگرفته از واژه‌های «Boycott, Divestment, Sanctions» (بایکوت، عدم‌سرمایه‌گذاری‌ و تحریم) رژیم‌صهیونیستی است. بسیاری از مردم در غرب نمی‌دانند برای آتش‌بس و کمک به فلسطینی‌هایی که در یک محاصره همه‌جانبه قرار دارند و هر روز ده‌ها و صدها نفرشان در بمباران رژیم‌صهیونیستی جان‌شان را از دست می‌دهند، چه باید بکنند. پاسخ این پرسش را جنبش BDS به خوبی می‌داند: «بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم.» این یکی از رایج‌ترین عباراتی است که در فراخوان‌ها برای اقدام در سطح جهانی به اشتراک گذاشته می‌شود. جنبش BDS در سال ۲۰۰۵ توسط ائتلافی از ۱۷۱ سازمان غیرانتفاعی فلسطینی تشکیل شد. این جنبش الهام گرفته از جنبش ضدآپارتاید آفریقای جنوبی است و بیش از هرچیز متمرکز بر روش‌های غیرخشونت‌آمیز برای تحت فشار قراردادن رژیم‌صهیونیستی است. این جنبش با ایجاد موسسات غیرانتفاعی فعال در استرالیا، کانادا، آمریکا، فرانسه، انگلیس، اردن و آفریقای جنوبی به‌دنبال تحریم رژیم‌صهیونیستی در سه سطح اقتصادی، فرهنگی و آکادمیک است و تلاش کرده از این طریق رژیم‌صهیونیستی را تحت فشار بگذارد تا ناچار به پایان دادن اشغال و استعمار سرزمین‌های اشغالی و به رسمیت شناختن حقوق اساسی شهروندان فلسطینی شود.
جنبشBDS، به‌طور مختصر آنچه را که دنبال می‌کند، در سایت « www. bdsmovement. net» نشر داده است. این جنبش با کمپین‌های تحریم، قصد دارد دولت‌ها را تحت فشار قرار دهد تا با ممنوع کردن تجارت با شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل(کرانه باختری)، به تجارت نظامی و توافقنامه‌های تجارت آزاد پایان دهند و عضویت اسرائیل در مجامع بین‌المللی مانند نهادهای سازمان ملل و فیفا را تعلیق کنند. BDS در کمپین‌های عدم سرمایه‌گذاری، از بانک‌ها، شوراهای محلی، کلیساها، صندوق‌های بازنشستگی و دانشگاه‌ها می‌خواهد که سرمایه‌گذاری‌های خود را از دولت اسرائیل و همه شرکت‌های اسرائیلی و بین‌المللی که آپارتاید اسرائیل را حفظ می‌کنند، پس بگیرند. در حوزه تحریم‌ها نیز جنبش به دنبال سلب حمایت از رژیم آپارتاید اسرائیل، موسسات ورزشی، فرهنگی و دانشگاهی اسرائیلی و تمامی شرکت‌های اسرائیلی و بین‌المللی است که حقوق بشر فلسطینی‌ها را نقض می‌کنند.
اعضای جنبش در هر کشور، وظیفه دارند مردم را با روش‌های مختلف به تحریم کالاهای صهیونیستی تشویق ‌کنند. فعالان شناخته‌شده فلسطینی و نیز حامیان اروپایی آنها، با تجار و نهادهای بین‌المللی مختلف ارتباط برقرار کرده و آنها را متقاعد کرده‌اند که از خرید محصولات رژیم‌صهیونیستی خودداری کنند. این جنبش در فرانسه، بریتانیا، دانمارک، ایرلند، بلژیک، نروژ، پرتغال و سایر کشورهای اروپایی اقدامات فراوانی را برای تحریم کالاهای صهیونیستی انجام داده است. در نروژ در متن قرارداد امضاشده در شورای همکاری احزاب کارگر، حزب سبز و حزب سوسیالیست تاکید شده، مردم اسلو از خرید کالاها و خدماتی که توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی و در اراضی اشغالی تهیه می‌شود، پرهیز کنند. به‌دنبال این موج تحریمی، دیوان دادگستری اروپا با صدور حکمی بی‌سابقه از مقامات کشورهای اروپایی خواست محصولات غذایی تولیدی در «سرزمین‌های اشغالی فلسطین» را از این پس به‌جای برچسب «ساخت اسرائیل» با برچسب «ساخت سرزمین‌های اشغالی فلسطین» وارد اروپا کنند.
BDS پس از حمله اسرائیل به غزه، به مخالفان جنایات رژیم‌صهیونیستی در سراسر دنیا، پنج اقدام پیشنهاد کرد تا از ادامه جنگ جلوگیری شود:
۱- فشار بر پارلمان‌ها و دولت‌ها برای دادن فراخوان تشکیل جلسه مجمع عمومی سازمان ملل و بحث در مورد وتوی ایالات متحده و درخواست آتش‌بس، ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و حمایت سازمان ملل از فلسطینیان در غزه. تحقیق در مورد جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت از سوی اسرائیل و تحریم نظامی این رژیم.
۲- به بسیج اقدامات با صدای بلند، خلاقانه و مسالمت‌آمیز با بخشی از جامعه مدنی ادامه دهید. مطمئن شوید پیام شما استراتژیک و سازگار با مسائل اخلاقی است.
۳- از نویسندگان، هنرمندان، شخصیت‌های ورزشی و فرهنگی تاثیرگذار بخواهید به فراخوان همبستگی با مردم فلسطین بپیوندند.
۴- بسیج کمپین‌های فشار (ازجمله تحریم یا عدم سرمایه‌گذاری) علیه شرکت‌ها و بانک‌های اسرائیلی و شرکت‌های بین‌المللی که در جنایات جنگی اسرائیل و جنایات علیه بشریت نقش دارند.
۵- جامعه، اتحادیه کارگری، انجمن، کلیسا، شبکه اجتماعی، اتحادیه دانشجویی، شورای شهر، مرکز فرهنگی یا سایر سازمان‌های خود را بسیج کنید تا به روابط با اسرائیل آپارتاید و شرکت‌ها/موسساتی که شریک سیستم ظلم و ستم آن، هستند-همان‌طور که علیه آپارتاید آفریقای جنوبی انجام شد- پایان دهند.

۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۱
کد خبر: 48917

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha